zap group mishpati logo

רשות האכיפה והגבייה החדשה

לשם מה הוקמה רשות האכיפה והגבייה החדשה? מהם תפקידיה והמטרות שהיא מקדמת?

מאת: מערכת משפטי
25.09.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
רשות האכיפה והגבייה החדשה

רשות האכיפה והגבייה החדשה הוקמה לפני שנתיים במטרה לשפר את הליכי האכיפה והגבייה.

הרקע להקמת הרשות: מטרתו של חוק ההוצאה לפועל, אשר נחקק בשנת 1967 הייתה להקים מנגנון יעיל לאכיפת חיובים ובצד זה לשמור על כבוד החייבים. מערכת בתי המשפט היא האחראית על המנגנון, וכך בהתאם לחוק, הוקמו לשכות הוצאה לפועל ליד כל בית משפט שלום.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הוצאה לפועל ופשיטת רגל

לסיוע בגביית חובות פנו אל עורך דין המתמחה בתחום הוצאה לפועל

אבל, בחלוף השנים התברר, כי מנגנון ההוצאה לפועל סובל מבעיות וכשלים רבים: פסקי דין לא בוצעו כהלכה, נותרו חובות שלא נגבו והליכי הגבייה התבררו כלא יעילים. גם היחס לחייבים היה שונה מזה שאליו התכוון החוק.
לכן, כדי לתקן את הליקויים הרבים, הוקמה רשות האכיפה והגבייה החדשה, אשר כוללת את המרכז לגביית קנסות ומערכת ההוצאה לפועל. כמו-כן, הוחלט על ניתוק בין הרשות החדשה לבין מערכת המשפט ועל הכפפת רשות האכיפה והגבייה לשר המשפטים.

במסגרת הרצון לשפר ולשנות, הוקמו לשכות הוצאה לפועל חדשות, הוטמעו מבנים ארגוניים חדשים ועובדי הרשות משתתפים מדי יום יום בהדרכות כדי לשפר את הרמה המקצועית והשירות שהם נותנים. כמו-כן יש לרשות אתר אינטרנט עצמאי ומערכות המידע שלה שודרגו כדי להנגיש את הליך ההוצאה לפועל. ועוד במסגרת השינויים והשיפורים- הוקדם מוקד שירות ומידע חדש, שנותן מענה מהיר לכ-10,000 אנשים אשר פונים מדי יום. בנוסף, הוקם המסלול המקוצר, אשר מאפשר לגבות חובות במהירות.

ע"פ דיווחי רשות האכיפה והגבייה, בזכות שיטות עבודה חדשות והעמקת תהליכים, עלתה הגבייה בצורה משמעותית במרכז לגביית קנסות.

הצעדים שרשות האכיפה והגבייה מקדמת לטובת הזוכים
רשות האכיפה והגבייה פועלת רבות לטובת הזוכים.
• כאמור, לצורך יעול מנגנון ההוצאה לפעול בגביית חובות, ובמסגרת השינויים שהונהגו, הוקם המסלול המקוצר לגביית חובות בסכומים של עד 10,000 שקלים. מטרת הקמת המסלול היא גביית החובות במהירות וביעילות.

• רשות האכיפה והגבייה שוקדת על  יוזמה לקיצור זמני הפינוי של נכס מושכר מפולשים ושוכרים בניגוד לדין.

• מבחינה ארגונית נעשו מספר שינויים שפועלים לטובת הזוכים, כך למשל: במקום ראש הוצאה לפועל אחד, פועלים כמה רשמי הוצאה לפועל.
כמו-כן, רשמי הלשכות קיבלו סמכויות רבות יותר להפעלת לחץ על החייב לצורך פירעון החוב, וניתנה להם גישה רחבה יותר למאגרי מידע בנוגע לנכסים הכלכליים של החייב.

הגישה למקורות מידע נוספים מאפשרת למערכת לפעול בדרך יעילה יותר, כדי לגרום לחייבים לשלם את חובם.
• הפעלת פקודות מאסר- הפעלת פקודות מאסר בקרב חייבים אשר בשל חובם נפסק חלף קנס ואשר הרשות לא הצליחה לגבות בעקבות הליכי גבייה שננקטו - בתיקים אלו מופקת פקודת מאסר שמועברת לחתימת שופט ולאחר מכן מועברת למשטרת ישראל לביצוע. בעקבות הליך זה צפויים חייבים רבים לשלם, וחלקם יצטרכו להילקח לתאי מאסר לביצוע הפקודה במידה שלא ישלמו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה