zap group mishpati logo

אושרה בטרומית הצעת חוק המחשבים / סקירה

אושר בטרומית, כי תורחב הגדרת ה"מחשב" כך שתכלול גם מכשירים סלולריים; החדרת תכנה להאזנת סתר תיקבע כעבירה

מאת: מערכת משפטי
06.02.12
תאריך עדכון: 09.05.16
3 דק'
אושרה בטרומית הצעת חוק המחשבים / סקירה

מליאת הכנסת אישרה את הצעת חוק המחשבים (תיקון – הגדרת מחשב), התשע"ב-2011, של חברת הכנסת רוחמה אברהם-בלילא (קדימה).

ההצעה תאפשר את אשרור האמנה למניעת פשעי מחשב.

הצעת החוק באה להרחיב את ההגדרה "מחשב" שבחוק המחשבים, כך שתחול גם על אביזרי תקשורת וטלפונים סלולריים. כמו כן, מוצע לקבוע עבירה בגין החדרת תוכנה המאפשרת ביצוע האזנת סתר למכשיר סלולרי, גם אם בפועל לא בוצעה האזנה כאמור.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

למציאת עו"ד דיני מחשבים ואינטרנט באינדקס משפטי

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "המונח" מחשב" מוגדר בחוק המחשבים כמכשיר הפועל באמצעות תוכנה לעיבוד אריתמטי או לוגי של נתונים, לרבות ציודו ההיקפי, לרבות מערכת מחשבים, אך למעט מחשב עזר. 
מכשיר הנכנס להגדרה שלעיל זוכה להגנה רחבה מאד, המגנה בעקיפין על ערכים מוגנים חשובים, לרבות רכוש ופרטיות. בין ההגנות ניתן למנות את האיסור הפלילי על חדירה שלא כדין לחומר מחשב הנמצא במחשב ואת האיסור הפלילי לערוך תוכנה באופן המסוגל לגרום נזק או שיבוש למחשב או לחומר מחשב, מסוימים או בלתי מסוימים.

היקף הגדרת "מחשב" שנוי במחלוקת

היקפה של הגדרת "מחשב" בחוק שנויה במחלוקת. על פי ניסוחה הכולל היא חלה על מגוון מכשירים, כגון שעון יד, מכונת כביסה, מעלית. משום כך, הנטייה בפסיקה היא לפרשה לא על סמך המשמעות השגורה של המילים שבה, כי אם על פי תכליתה המשוערת. השאלה האם הגדרה זאת רחבה די הצורך כדי לכלול אביזרי תקשורת, טלפון סלולרי, מרכזיית תקשורת ונתבי תקשורת לא הוכרעה בחוק עצמו. פסיקה של מספר בתי המשפט המחוזיים נוטה להשיב על שאלה זאת בחיוב.

לשאלות בנושא היכנסו לפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני

עם זאת, בהיעדר הכרעה בחוק עצמו, או למצער בפסיקה של בית המשפט העליון, מהססים גופי אכיפת החוק להפעיל את החוק על פגיעה בטלפונים סלולריים ואביזרי תקשורת אחרים.

התיקון יסייע למנוע אי בהירויות בקרב רשויות אכיפת החוק

התוספת המוצעת להגדרה "מחשב" בחוק המחשבים נועדה להעניק לאביזרי תקשורת וטלפון סלולרי הגנה זהה להגנה המוענקת למחשב מכוח החוק.
שני התיקונים המוצעים גם יחד נועדו למנוע מצב שבו רשויות אכיפת החוק יימצאו במצב של חוסר בהירות משפטית בכל הנוגע לתוכנות "ריגול" המותקנות על נקלה במכשירי טלפון ניידים, במטרה לבצע האזנות סתר. התיקונים נועדו לקבוע כעבירות חמורות את הכנת התוכנות הללו ואת הפצתן.

23 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה להכנתה לקריאה ראשונה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה