zap group mishpati logo

מעמד קופות הגמל וביטוחי החיים של אדם שהלך לעולמו ללא צוואה

אדם שעורך צוואה צריך לדעת, שיתכן כי עליו לשנות את הוראות המוטבים בכל המקומות בהם יש לו כספים בקופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחים למיניהם כדי שרצונו האמיתי יוגשם

13.02.12
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
מעמד קופות הגמל וביטוחי החיים של אדם שהלך לעולמו ללא צוואה

לרבים מאיתנו ישנם כספים בקופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי חיים, כספים שעם הפקדתם קבענו מי הנהנים אשר יהיו רשאים לקבל את הכספים הנ"ל עם פטירתנו.

חשוב לדעת, כי הכספים הללו אינם חלק מהעזבון שלנו, ועל כן במידה שאדם שיש לו כספים בקופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי חיים ילך לעולמו, הכספים שיצטברו בקופות אלו יועברו לנהנים שנקבעו בעת פתיחת החשבון ולא ע"פ הצוואה שהותיר הנפטר.

כך לדוגמא, נדון בפסיקה מקרה בו אשה קבעה שאחיה יהיה הנהנה העיקרי מהכספים בקופת הגמל שעל שמה. במקביל האשה גם כתבה צוואה ובה ציוותה לאחיה את כל רכושה. לימים האשה שינתה את צוואתה, והדירה את אחיה מהצוואה אולם לא עדכנה את קופת הגמל בעניין ולא שינתה את הוראת המוטבים, ואפילו לא שלחה העתק מהצוואה למשרדי הקופה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צוואות וירושות
 
לאחר פטירתה, פנה האח לקופת הגמל על מנת לקבל את הכספים שהופקדו ע"י אחותו המנוחה, וכשהעניין הובא לביהמ"ש, נקבע בסופו של דבר כי הכספים שבקופת הגמל יועברו לאח , אפילו שאחותו הדירה אותו מצוואתה, שכן הכספים שמקורם בקופת הגמל מוחרגים מהעזבון ויחולקו בהתאם לתקנון הקופה, אשר קבע כי במות בעל החשבון יעברו הכספים לנהנים שנקבעו ע"י הנפטר.

שינוי הוראות המוטבים עם עריכת צוואה

אדם שעורך צוואה צריך לדעת שיתכן כי עליו לשנות את הוראות המוטבים בכל המקומות בהם יש לו כספים בקופות גמל , קרנות השתלמות וביטוחים  או בכל מקום בו נקבעו הוראת מוטבים או נהנים, וזאת על מנת שרצונו האמיתי של המצווה יוגשם, וכדי שלא תרוקן מתוכן כוונת המצווה כפי שבאה לידי ביטוי בצוואה.
ניתן לעשות זאת ע"י פניה ישירה לקופות בבקשה לשינוי הוראת נהנים או מוטבים. לחילופין, ניתן לשלוח העתק מהצוואה החדשה לאותן קופות, ויראו בהעתק הצוואה החדשה כהוראה לשינוי הנהנים / המוטבים.

יצויין, שישנן קופות שבהן התקנון קובע שהכספים שהצטברו בקופה מגיעים לעזבון החוסך, ואז הקופה תנהג בהתאם לקבוע בצו קיום צוואה או בצו הירושה. אולם, על מנת שלא להסתכן כאמור רצוי לשלוח הודעה מתאימה לכל הקופות .

עוד בנושא:

התנגדות לצוואה והגנה עליה

ירושה ללא צוואה - מה קובע החוק?

 
* עו"ד מיכל ריינס-עמירה עוסקת בדיני משפחה ומעמד אישי, דיני ירושה, מקרקעין ולשון הרע.
  michal_r_a@bezeqint.net

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים