zap group mishpati logo

זכית בפסק דין? שטר חוב? פתח תיק בהוצל"פ

אם קיבלתם פסק-דין לטובתכם, זה לא אומר שתקבלו באופן מיידי את הכסף המגיע לכם.

מאת: מערכת משפטי
10.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
2 דק'
זכית בפסק דין? שטר חוב? פתח תיק בהוצל"פ

אתם "זוכים" ע"פ פסק הדין, והאנשים שצריכים לשלם לכם הם "חייבים". אם החייב לא מוכן לשלם לכם את הכסף המגיע לכם, או לבצע את המעשה שביהמ"ש חייב אותו לעשות, תוכלו לנקוט כל מיני פעולות כדי לקבל את מה שמגיע לכם.

זוכה הוא אדם שיש פסק-דין לטובתו, או שיש בידו שיק או שטר חוב או מסמך אחר שמחייב אדם לשלם לו. הזוכה צריך להחזיק באישור על זכאותו (פסק-דין, שיק וכד'), והוא יכול לפתוח תיק בהוצאה לפועל כנגד החייב. את התיק הזוכה יכול לפתוח בכל לשכת הוצאה לפועל שנוחה לו.

למציאת עו"ד הוצאה לפועל באינדקס משפטי

פתיחת תיק

הזוכה צריך למלא טופס פתיחת תיק. כמו-כן על הזוכה להביא ללשכת ההוצאה לפועל העתק תעודת זהות, ואת פרטי החייב: שמו, מספר תעודת הזהות שלו וכתובתו. אם מדובר בחברה, יש לברר מה מספר הח.פ. של החברה.

הזוכה צריך לשלם אגרת פתיחת תיק הוצאה לפועל. יש לדעת, כי סכום האגרה אינו אחיד בפתיחת תיק הוצאה לפועל בשל פסק-דין לבין פתיחת תיק בשל שטר.
על הזוכה להביא עימו פסק דין מאושר ע"י ביהמ"ש וחתום ע"י המזכירות (במידה שמדובר בפתיחת תיק פסק-דין כספי), או שטר/שיק (במידה שמדובר בפתיחת תיק שטרות והמחאות).

מסירת אזהרה

לשכת ההוצאה לפועל לא פותחת באופן מיידי הליכים נגד החייב, אלא רק ביוזמת הזוכה וע"פ הוראותיו. לאחר פתיחת התיק בלשכת ההוצאה לפועל, ולפני נקיטת הליכים, יש למסור לחייב אזהרה. מסירת האזהרה יכולה להתבצע בשתי דרכים: א. באמצעות לשכת ההוצאה לפועל- הלשכה שולחת את האזהרה לחייב בדואר רשום. ב. במסירה אישית באמצעות ב"כ הזוכה (אם הזוכה מיוצג ע"י עו"ד).

חשוב להקפיד על כך שהאזהרה תימסר לחייב כדין, בהתאם לכללים שבחוק.
אם לאחר 20 ימים מיום מסירת האזהרה לחייב החייב לא שילם לזוכה את חובו, הזוכה רשאי לבקש מלשכת ההוצאה לפועל לנקוט הליכים נגד החייב.

נקיטת הליכים

לאחר מסירת האזהרה, ולאחר שחלפו הימים הנקובים בחוק, הזוכה יכול לנקוט מספר הליכים נגד החייב, שמטרתם לגרום לחייב לשלם את חובו: עיקולים (עיקול רכב, עיקול אצל צד ג', עיקול מטלטלין, עיקול מקרקעין), מאסר ועיכוב יציאה מהארץ (המטרה היא למנוע מהחייב לצאת מהארץ ולסכל את הליך הגבייה).

עוד בנושא:

פתיחת תיק הוצאה לפועל לאחר זכייה

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים