zap group mishpati logo

טיפים מ-5 עורכי דין לדיני עבודה

שוקלים לתבוע את המעסיק, למשוך כספי פיצויים או להתפטר? 5 עורכי דין העוסקים בדיני עבודה נותנים לכם עצות חשובות

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
06.03.17
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
טיפים מ-5 עורכי דין לדיני עבודה

הביטוי "העבודה היא חיינו" איננו סתם עוד מטבע לשון, אלא מציאות ממשית. עובדה: לפי נתונים שפורסמו לאחרונה, אנחנו עובדים המון, כמעט מסביב לשעון. בעוד שהעובד הממוצע בפריז מבלה במקום העבודה שלו 1,600 שעות בשנה, והעובד הממוצע בניו יורק עובד 1,850 שעות בשנה, העובד הישראלי עולה על כולם, ומספר שעות העבודה שלו בשנה עומד על יותר מ-2,000.

למה עובדים בישראל נמצאים שעות רבות כל כך במקום העבודה שלהם? לפי מומחים לשוק העבודה, הדבר נובע, בין היתר, בגלל חוסר ביטחון תעסוקתי, שגורם לרבים מהם לעבוד יותר ויותר שעות מחשש שיפוטרו. במיוחד בזמנים של חוסר ודאות בשוק העבודה, חשוב לעובדים להיות עם אצבע על הדופק, ולשמור על ערנות ביחס לזכויותיהם. 

כדי לסייע בכך, פנינו לחמישה עורכי דין העוסקים בדיני עבודה, וביקשנו מהם לתת לנו טיפים חשובים בתחום העיסוק שלהם. מה חשוב לדעת כשמחליטים להתפטר, מה חייבים עובדי קבלן לדרוש מהמעסיק שלהם, ולאיזו הגנה משפטית זכאים עובדים שחושפים שחיתויות במקום העבודה - הן רק חלק מהעצות היקרות מפז עליהן תקראו מייד.

אם לפי החוזה, יופרש לעובד נתח של 6% לפיצויים, הוא צריך לעמוד על כך שהמעסיק יעלה את ההפרשה ל-8.3% מהשכר או לכל הפחות להיות מודע לכך שאם יתפטר, הוא לא יקבל את מלוא פיצויי הפיטורים, אלא רק חלק מהם

מה צריך לבדוק בחוזה העבודה בנוגע להפרשות לפיצויי פיטורים?

עו"ד ערן קייזמן
עו"ד ערן קייזמן

עוד לפני הקליטה לעבודה, נדרש העובד לחתום על הסכם עבודה. הטיפ של עו"ד ערן קייזמן נוגע לשיעור ההפרשות שמבצע המעסיק לפיצויים לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. לדבריו, כל עובד שחותמים איתו על הסכם עבודה, צריך לראות מהן ההפרשות שמציע המעסיק להעביר לו לטובת פיצויי פיטורים - האם מדובר בהפרשות בגובה של 8.3% מהשכר החודשי או שמא בהפרשות בגובה של 6% מהשכר. נקודה זו תהיה קריטית, כאשר העובד יבקש לסיים את עבודתו בחברה, מיוזמתו. 

אם לפי החוזה, יופרש לעובד נתח של 6% לפיצויים, הוא צריך לעמוד על כך שהמעסיק יעלה את ההפרשה ל-8.3% מהשכר או לכל הפחות להיות מודע לכך שאם יתפטר, הוא לא יקבל את מלוא פיצויי הפיטורים, אלא רק חלק מהם (הפרשה של 6% מהשכר לכל חודש מצטבר ל-72% מהשכר החודשי בכל שנת עבודה). מובהר בזאת, כי במקרה של פיטורי העובד, המעסיק יהא מחויב להשלים את ההפרשה לסך של 8.33% מהשכר הקובע. 

נקודה זו נראית אולי שולית, אבל היא משמעותית מבחינה כספית. לדוגמה: עובד שהועסק אצל מעסיק מסוים במשך 10 שנים, וממשכורתו שעמדה על כ-10,000ש"ח הופרשו 6% לפיצויים, יקבל במידה שהתפטר, סך של 72,000 ש"ח המהווים 72% מסך הפיצויים להם הוא זכאי. אילו המעביד היה מפריש לקופת הפיצויים 8.33%, העובד היה מקבל, גם אם התפטר - את כל סכום הפיצויים, כלומר: 100,000 ₪.

עובד שעושה את צעדיו הראשונים בחברה, ומועסק אצלה כעובד קבלן באמצעות חברת כוח אדם, צריך לדעת, כי לאחר תשעה חודשים המעסיק מחויב לקלוט אותו, ולהפוך אותו לעובד רגיל

קליטת עובד קבלן אצל המעסיק לאחר 9 חודשים

עו"ד עמי נחמני
עו"ד עמי נחמני

עובד שעושה את צעדיו הראשונים בחברה, ומועסק אצלה כעובד קבלן באמצעות חברת כוח אדם, צריך לדעת, כי לאחר תשעה חודשים המעסיק מחויב לקלוט אותו, ולהפוך אותו לעובד רגיל. לדברי עו"ד עמי נחמני, קליטת עובד קבלן אצל המעסיק: (סעיף 12א' לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כח אדם), בחברה שבה הוצבו לביצוע עבודתם הלכה למעשה, אמורה להפוך באופן אוטומטי, בחלוף תשעה חודשי עבודה, למעסיקה הראשית בפועל ומחויבת להעניק להם את כל הזכויות הסוציאליות של עובדים רגילים (פיצויי פיטורים, הפרשות לפנסיה, ימי חופשה וכו').

לטענת עו"ד נחמני, רוב עובדי הקבלן, שהינם עובדים מוחלשים אינם מודעים לזכות זו, ולכן הם מועסקים לעיתים שנה או שנתיים או יותר אצל אותו מעביד דרך חברת כוח אדם, מבלי לדעת שהם זכאים להיקלט אצלו. בדרך זו ממשיכות חברות כוח האדם 'לגזור קופון' על חשבון עובד הקבלן, במקום שהוא עצמו ייהנה מהזכויות, כולל תוספת בשכר המגיעים לו. 

הטיפ של עו"ד נחמני לעובדי קבלן שמועסקים יותר מתשעה חודשים, הוא לפנות למעסיק ולדרוש את ביצוע הקליטה בפועל אצל מזמין העבודה, אם הדבר איננו עולה יפה, יש לפנות לעורך דין, הבקיא בדיני עבודה על מנת למצות את זכויותיהם. אם מכתב התראה למעסיק שיישלח מטעמם לא יספיק לצורך קבלתם לעבודה, הוא ממליץ להגיש תביעה בנושא לבית הדין לעבודה.

מתברר, כי כאשר יתרת ימי החופשה הצבורה לעובד שלילית, כלומר כאשר לא נותרו לו ימי חופש, המעסיק אינו יכול לדרוש ממנו לצאת לחופש, והשאלה אם לצאת לחופשה מרוכזת עם שאר העובדים נתונה לבחירתו

הוצאת עובד שלא נותרו לו ימי חופש לחופשה מרוכזת במקום העבודה

עו"ד אורנה שמריהו
עו"ד אורנה שמריהו

במהלך העבודה השוטפת, עובדים רבים אינם מודעים לכך, שלא תמיד הם מחויבים לצאת לחופש על פי דרישת המעסיק. לקראת חג הפסח, שבו רבים ממקומות העבודה נוהגים להוציא את עובדיהם לחופשה מרוכזת, נותנת עו"ד אורנה שמריהו טיפ חשוב בנושא.

מתברר, כי כאשר יתרת ימי החופשה הצבורה לעובד שלילית, כלומר כאשר לא נותרו לו ימי חופש, המעסיק אינו יכול לדרוש ממנו לצאת לחופש, והשאלה אם לצאת לחופשה מרוכזת עם שאר העובדים נתונה לבחירתו. אם המעסיק מחליט להוציא את העובד בכל זאת לחופש, עליו לשלם לו את משכורתו המלאה, כאילו עבד כרגיל.

עו"ד שמריהו ממליצה לעובדים שהמעסיק שלהם דורש מהם לצאת לחופש על אף שהם נמצאים בחריגה, ליידע אותו במצב הדברים, ולומר לו שאינם מעוניינים בחופש. כמו כן, מומלץ לעובדים להסביר למעביד כי אם הם יאלצו לצאת לחופש - הוא ידרש לשאת בעלות שכרם. עו"ד שמריהו ממליצה לתעד את הפנייה למעסיק בהקשר זה, למשל באמצעות הדואר האלקטרוני. 

עוה"ד לאופמן ובן חמו מציעים לעובד שחשף שחיתות להבין, כי רוב הסיכויים שלא יקבל פיצויים מכוח החוק עצמו, אלא רק מכוח רכיבים אחרים, כגון: פיטורים שלא כדין, אי עריכת שימוע וכו'

תביעה נגד המעסיק של עובד חושף שחיתויות

עו"ד ערן לאופמן
עו"ד ערן לאופמן

הטיפ של עו"ד ערן לאופמן ועו"ד ניר בן חמו נוגע לחוק ההגנה על עובדים חושפי שחיתויות. החוק בא לעולם כדי להגן על עובדים שחשפו שחיתות במקום העבודה שלהם, וקובע כי עובד שחשף שחיתות זכאי לקבל פיצויים לדוגמה שיכולים להגיע עד חצי מיליון שקל. אלא שלדברי עוה"ד לאופמן ובן חמו, בתי הדין מהססים לפסוק פיצויים גבוהים בגין סעיף זה, ואינם מיישמים למעשה את החוק.

לפיכך, עוה"ד לאופמן ובן חמו מציעים לעובד שחשף שחיתות להבין, כי רוב הסיכויים שלא יקבל פיצויים מכוח החוק עצמו, אלא רק מכוח רכיבים אחרים, כגון: פיטורים שלא כדין, אי עריכת שימוע וכו'. לחושפי שחיתויות שמבקשים לתבוע את המעסיק שלהם מוצע לשאול את עצמם אם באמת מדובר בשחיתות, ואם יוכלו להוכיח זאת. לאחר מכן, מוצע להם לחפש עילות אחרות לתביעה פרט לחשיפת השחיתות, כי זו לרוב אינה מתקבלת על ידי בתי המשפט.

הטיפ של עו"ד גורודיסקי הוא, שכל עובד שמסיים את עבודתו יבדוק אם קיימת צבירה של פיצויי פיטורים בדו"חות הפנסיה והביטוח שהוא קיבל לביתו, ובמקרה שקיימת צבירה כזאת, עליו לשלוח באופן מיידי מכתב לגוף הרלוונטי ולדרוש שהמעסיק לא ימשוך את הכסף

שחרור כספי פיצויים עם סיום העבודה 

עו"ד גל גורודיסקי
עו"ד גל גורודיסקי

אחת הבעיות שצפות ועולות עם סיום יחסי העבודה, נוגעת לשחרור של פיצויי הפיטורים שנצברו לטובת העובד בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים. 

כיום, רובם המכריע של ההסדרים הפנסיונים כולל הפקדה לרכיב של פיצויי פיטורים. לדברי עו"ד גל גורודיסקי, עובדים רבים אינם יודעים, כי הכסף הצבור שייך להם, וכי הם זכאים לקבלו גם אם התפטרו מעבודה, וגם אם המעסיק אינו מאפשר זאת.

הטיפ של עו"ד גורודיסקי הוא, שכל עובד שמסיים את עבודתו יבדוק אם קיימת צבירה של פיצויי פיטורים בדו"חות הפנסיה והביטוח שהוא קיבל לביתו, ובמקרה שקיימת צבירה כזאת, עליו לשלוח באופן מיידי מכתב לגוף הרלוונטי ולדרוש שהמעסיק לא ימשוך את הכסף. 

עובדים המעוניינים בכספי פיצויי הפיטורים כבר עכשיו, רצוי שיתייעצו עם סוכן ביטוח או יועץ פנסיוני, ואם יחליטו למשוך את הפיצויים, עליהם לפנות לחברת הביטוח או לקרן הפנסיה ולדרוש אותם. בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, מדובר בכסף שמגיע להם. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה