zap group mishpati logo

8 סיבות לחתום על הסכם ממון

יותר יציבות, פחות סימני שאלה סביב הנישואין, וחיסכון בזמן וכסף במקרה של גירושין: כל הסיבות שמצדיקות חתימה על הסכם ממון

מאת: עו"ד שוקרי פקס
19.11.17
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
8 סיבות לחתום על הסכם ממון

בקרב זוגות רבים העומדים להינשא, הסכם ממון נתפס כטאבו שלא מדברים עליו. ההסכם, שנועד להסדיר איך יחולק הרכוש (ואיך יטופלו נושאים נוספים), אם חלילה יתגרשו בני הזוג, גורם לכל אחד מהם להתכווץ - הכל כדי שלא להרוס את הרומנטיקה.
אלא שבפועל, חתימה על הסכם ממון דווקא יכולה לתרום לא מעט לזוגיות. היא יכולה להביא איתה שקט ויציבות ולתת מענה ברור לסימני השאלה, העומדים בפני חלק מהזוגות החוששים כי המניע העומד מאחורי הנישואין של הצד השני הינו כלכלי.

בכתבה שלהלן נסביר מדוע כדאי לזוגות לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין, ואילו יתרונות יכולים לצמוח להם מכך במישור הזוגי. 

במסגרת הסכם הממון, ראוי להתייחס לרכוש שהיה קיים לבני הזוג לפני המועד שבו נערך ההסכם, וכן לרכוש העתידי שיצברו יחד

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון נתפס ככזה שקובע אך ורק איך תתבצע חלוקת הרכוש בין בני הזוג, אם חס וחלילה ייפרדו. אבל בפועל הסכם ממון יכול להסדיר גם נושאים נוספים, כגון: איך תתבצע המשמורת על הילדים במקרה של גירושין, איך ישולמו המזונות ועוד.

במסגרת ההסכם, ראוי להתייחס לרכוש שהיה קיים לבני הזוג לפני המועד שבו נערך ההסכם, וכן לרכוש העתידי שיצברו יחד. כמו כן, ראוי להתייחס לרכוש המשותף, שיחולק בין בני הזוג, ולרכוש אישי, שיישאר בבעלות כל אחד מהם באופן נפרד.

יצוין, כי כאשר עורכים הסכם ממון לפני הנישואין ניתן לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או אצל עורך דין שהינו גם נוטריון מוסמך. לעומת זאת, כאשר ההסכם נחתם לאחר הנישואין, ניתן לאשר אותו אך ורק על ידי בית המשפט לענייני משפחה.

חתימה על הסכם ממון יכולה להיות הוכחה לכך, כי בני הזוג לא נישאים מתוך סיבות כלכליות

סיבה 1: הסכם ממון מונע חשש מ"נישואין עסקיים"

חתימה על הסכם ממון יכולה להיות הוכחה לכך, כי בני הזוג לא נישאים מתוך סיבות כלכליות. במקרים שבהם קיים פער כלכלי גדול בין הצדדים, עלול בהחלט לעלות חשש כי בן הזוג השני מנסה להתחתן "בשביל הכסף".
אלא שחתימה על הסכם ממון מניחה למעשה את הקלפים על השולחן, ומוכיחה לצדדים כי הם אכן מעוניינים להינשא ללא קשר לנסיבות כלכליות.

סיבה 2: הסכם ממון הוא נשק יעיל נגד סחטנות של אחד מבני הזוג

פעמים רבות כאשר נוצרות מחלוקות בין בני הזוג, והצדדים מעוניינים להתגרש, מנסה צד אחד להתנות את הגירושין בוויתור על זכויות כלכליות שונות. הסכם ממון המנוסח בקפידה יכול למנוע סחטנות זו, ולאפשר את היכנסו לתוקף עוד לפני שניתן הגט הלכה למעשה.

ההסכם מאפשר ליצור מנגנון פשוט וברור, שמאפשר לכל צד לדעת מה מגיע לו ומה יקבל, אם חס וחלילה ייפרדו בני הזוג

סיבה 3: הסכם ממון מכניס שקט ויוצר מנגנון מסודר לפרידה

כאשר בני הזוג מתגרשים, הרכוש מחולק ביניהם לפי חוק יחסי ממון, אלא אם חלוקת הרכוש מוסדרת בהסכם ממון. הסכם כזה יכול למנוע ריבים מיותרים בין בני הזוג, ולהכניס הרבה שקט לתוך המערכת הזוגית שלהם.

ההסכם מאפשר ליצור מנגנון פשוט וברור, שמאפשר לכל צד לדעת מה מגיע לו ומה יקבל, אם חס וחלילה ייפרדו בני הזוג. כתוצאה מכך, נכנסים בני הזוג לקשר תוך מודעות מלאה באשר לזכויותיהם, ויודעים כיצד יחולק הרכוש במקרה של פרידה.

ההסכם קובע מה כל צד יקבל, ולמעשה סולל את הדרך עבור בני הזוג לחתום במהרה על הסכם גירושין

סיבה 4: הסכם ממון עשוי לחסוך הרבה זמן וכסף במקרה של גירושין

כאשר יגיעו בני הזוג לסיטואציה של גירושין, הם עלולים להפסיד זמן, כסף ומשאבים נפשיים רבים על ניהול מאבק משפטיים ארוכים ומרים. הסכם ממון חוסך זאת. הוא מפשט את הליך הפרידה, וחוסך קרבות גירושין, שעלולים לפגוע בעיקר בילדים.

הלכה למעשה, ההסכם קובע מה כל צד יקבל, ולמעשה סולל את הדרך עבור בני הזוג לחתום במהרה על הסכם גירושין.

הסכם ממון טוב הוא כזה הצופה פני עתיד. כלומר, הסכם שלא ניתן לטעון כנגד סעיפיו או לפתוח אותו לפרשנות

סיבה 5: הסכם ממון יכול להגן על הרכוש והילדים בנישואים שניים

אם מדובר בנישואים שניים, עולה החשיבות של הסכם ממון. מכיוון שלנישואים אלה מגיעים בני הזוג כבר עם רכוש משמעותי, במקרים רבים הם מעוניינים ליצור הפרדה רכושית ביניהם, ולקבוע מה היו הנכסים שהיו לכל אחד מהם לפני הנישואין.

מטרה נוספת של הסכם ממון בנישואין שניים היא להוות 'שלדת מגן' עבור זכויות הילדים מהנישואין הראשונים, ולהגן על ירושתם בעתיד. לעניין זה, בכל מקרה של נישואים שניים רצוי לערוך גם צוואה, פרט להסכם הממון. 
יצוין, כי הסכם ממון טוב הוא כזה הצופה פני עתיד. כלומר, הסכם שלא ניתן לטעון כנגד סעיפיו או לפתוח אותו לפרשנות. עם זאת, הסכם ממון טוב הוא גם כזה שלא מוציא צד מקופח ממערכת היחסים.

חתימה על הסכם ממון יכולה להפיג חששות בשל פערי גיל או פערים כלכליים משמעותיים, ולקרב בין המשפחות של בני הזוג שההרמוניה ביניהן חשובה להצלחת הנישואין

סיבה 6: הסכם ממון עשוי להרגיע את ההורים אם קיימים פערים

בסיטואציה שבה קיימים פערי גיל או פערים כלכליים משמעותיים בין בני הזוג, הנישואין עלולים לעורר מתח רב לא רק בין בני הזוג, אלא גם בין בני המשפחה, ובמיוחד בקרב ההורים, החושדים כי מניעים כלכליים עומדים מאחורי הנישואין. 

חתימה על הסכם ממון יכולה להפיג חששות אלו, ולקרב בין המשפחות של בני הזוג שההרמוניה ביניהן חשובה להצלחת הנישואין.

חתימה על הסכם ממון

סיבה 7: הסכם ממון יכול להגן מפני נושים אם בן הזוג בחובות

במסגרת הסכם הממון, ניתן לקבוע הוראה הנוגעת לסיטואציה שבה אחד מבני הזוג נקלע לחובות, והצד השני נזקק להגנה מפני נושים. בהסכם ניתן להקנות לצד השני הגנה מפגיעה בזכויותיו.

ניתן להכניס הוראה בהסכם בדבר תשלום קנס על עיכוב במתן הגט

סיבה 8: הסכם ממון יכול לצמצם את החשש לסרבנות גט

לא ניתן לחייב במתן גט, על פי ההלכה, אבל ניתן בהחלט לצמצם את החשש לסרבנות גט על ידי קביעת תנאים ברורים בהסכם הממון שיחייבו את בני הזוג. למשל, ניתן להכניס הוראה בהסכם בדבר תשלום קנס על עיכוב במתן הגט. הוראות אחרות יכולות לחייב את בני הזוג, שבחרו במסלול של גירושין, לפנות להליך גישור או לייעוץ זוגי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה