zap group mishpati logo

סרבנות גט ועגינות - יש מה לעשות

מהי סרבנות גט ומה ניתן לעשות כאשר בן הזוג לא מעוניין להתגרש? לפניכם כללים וטיפים חשובים

מאת: עו"ד ומגשר כרמי רונן
01.02.16
תאריך עדכון: 01.02.16
6 דק'
סרבנות גט ועגינות - יש מה לעשות

כשמיכל אמרה לאיציק בפעם הראשונה שהיא רוצה להתגרש, איציק אפילו לא חלם שתוך שלוש שנים הוא ימצא את עצמו נכנס לבית הדין הרבני הגדול, עם אזיקים על ידיו, כששומרי יחידת נחשון של שירות בתי הסוהר מקיפים אותו מכל עבר. הרב הראשי, ראש בית הדין הרבני הגדול, שנסה לנצל את החג המתקרב כדי להשפיע על איציק לתת גט למיכל, שאל בתחילת הדיון את איציק מה הוא בעצם רוצה ולמה הוא לא נותן גט? ואיציק ענה את התשובה שחוזרת אצל סרבני גט: ״אני רוצה שלום בית".

למרבה הצער, זה אינו סיפור דמיוני. מדי שנה מאות נשים מוצאות עצמן במצבה של מיכל, ומהצד השני מאות גברים נדרשים לתת גט ומסרבים, ובכך מסתכנים בצווי הגבלה.
הם לא בחרו להיכנס לתוך המצב הזה. הם נשאבו לתוכו, מתוך סערת הרגשות של סכסוך הגירושין, העלבון ויצר הנקמה שבא בעקבותיו. 

אם הנישואין שלכם עלו על שרטון, וגירושין ככל הנראה כבר באופק, חשוב שתשימו לב טוב טוב לפני כל צעד שאתם עושים.

מומלץ להתגרש מתוך הסכמה, אך ברור שבמקרים רבים זה בלתי אפשרי. אם אתם הולכים לעשות צעד חד צדדי בניגוד לדעתו של בן הזוג, יש סיכוי שתגלו שבן הזוג שלכם הוא עקשן סדרתי ש'הולך עד הסוף'. לכן, קבצנו עבורכם חמישה כללים בסיסיים, שמסבירים איך לא להגיע למצב שבו האשה נותרת עגונה ובעלה הסרבן בכלא.

מהי סרבנות גט? 

כדי להתיר נישואין בין בני זוג יהודים (גם כאלו שנישאו בנישואין אזרחיים) יש צורך שהבעל יתן גט לאשתו. בית הדין יכול לפסוק שעל הבעל לתת גט, אבל כדי למנוע מצב של "גט מעושה", גט שניתן בניגוד לרצונו של הבעל שאינו מועיל, הבעל צריך לתת את הגט מרצונו. בפסיקת בית הדין יש מדרג החלטות המחייבות את הבעל לתת גט. בית הדין יכול לפסוק ולהמליץ לבעל לתת גט. בית הדין יכול להחליט שמצווה על הבעל לתת גט, או שחובה על הבעל לתת גט. במדרג האחרון בית הדין יכול לכפות על הבעל לתת גט. על פי חומרת ההחלטה של בית הדין יופעלו הסנקציות כנגד הבעל. בית הדין יכול לפגוע בכיס של הבעל ולפסוק מזונות אשה מוגדלים גם לאשה שמתפרנסת באופן עצמאי, או לחילופין להפעיל צווי הגבלה המאפשרים צעדים כגון: שלילת רשיון נהיגה, איסור יציאה מהארץ, ביטול כרטיסי אשראי ועוד, עד הסנקציה החמורה ביותר - המאסר.

עם השנים, בעקבות קבלת חרם דרבנו גרשון, גם הסכמתה של האישה נדרשת בקבלת הגט, ולכן אף היא יכולה להיות "סרבנית גט", וגם עליה יחולו הסנקציות של צווי הגבלה, ע"פ החלטת נשיא בית דין הרבני הגדול. ההבדל העיקרי בין הבעל והאשה לעניין זה, הוא שבמידה שהבעל מסרב לתת גט, האישה תשאר עגונה (מלשון אוניה שעוגנת בנמל ללא יכולת לצאת לים הפתוח), וילדים שתביא מגבר אחר יהיו ממזרים. אך במידה שהאשה תסרב, בית הדין יוכלו להתיר לבעל להתחתן בשנית, בלי שגרש את אשתו הראשונה. 

חמישה כללים בהליך הגירושין

ניתן להקים תרופה למכה. מספר עקרונות חשובים יכולים להפחית את הסיכוי להגיע למצב קיצוני כל כך של סרבנות גט. מומלץ לפני כל צעד בגירושין לשמור על הכללים הבאים:

קווי תקשורת פתוחים

אם אתם לא מוכנים לדבר עם בן הזוג זו זכותכם. אבל, בכל מקרה דאגו לשמור על קווי תקשורת פתוחים. זה יכול להיות דרך חבר טוב משותף, או איש מקצוע אחר שבחרתם. בשום אופן אל תוותרו על ערוץ תקשורת פתוח.  תאמינו או לא, אחרי הקרבות וגם במהלכם תצטרכו לדבר. 

משפחה והורים

תפקיד המשפחה בפרט, וההורים בכלל הוא לחזק אתכם בשעות הקשות ולהיות אתכם בדיוק כשאתם לבד. זכרו שהחמות והחם, שאולי היו מעורביםn לכתחילה בכל הגירושין שלכם, הם לא נגדכם - הם פשוט אוהבים את הבן או הבת שלהם.  אם ניתן לשמור איתם על אפיק תקשורת מה טוב, ואם לא, אין מקום להיעלב.

הילדים

אם החלטתם להתגרש, כבר ברור לכם שהילדים שלכם נפלו קורבן לסכסוך במידה מסוימת. כעת המטרה היא להפחית את הנזק עד כמה שניתן. זכרו תמיד, כי לילד שלכם יש אבא אחד ואמא אחת. אל תלחמו על גב הילדים שלכם, ואל תרחיקו אותם ללא סיבה משמעותית מאחד ההורים שלהם.

הכל פתוח - ההסכם ניתן לשינוי

את דואגת שההסכם שחתמת לא יתאים לשנים הבאות ורוצה להיות מסודרת מבחינה כלכלית עד שהילדים יעזבו את הבית? אתה מפחד שלא תוכל לשלם את הסכומים שהסכמת עליהם לאורך השנים? אל דאגה. ההסכם ביניכם איננו בשיטת ״נגעת נסעת״. אם בעתיד הנסיבות שיתנו באופן מהותי, תמיד אפשר לשנות את ההסכם. 

נצחון - האמנם?

מחקו את המושג הזה מהלקסיקון. בגירושין אף צד לא מנצח. אם נצחתם - למעשה הפסדתם. הצד המובס, לטעמו, ירגיש שאין לו מה להפסיד, ומשם הדרך לסרבנות (משני הצדדים, אגב) לא רחוקה. אם עורך הדין שבחרתם מספר לכם שהוא 'קורע' את הצד השני ומנצח כל תיק, כדאי לשקול להחליפו. הנצחון בתהליך גירושין לא יהיה בקרב או במלחמה. 

גישת בית הדין - למנוע סחטנות

לדברי הדיין הרב מרדכי רלב"ג, דיין בבית דין הרבני בירושלים, רוב דייני בית הדין נוטים לפסוק לשיטתו של רבנו ירוחם, כך כשבני זוג לא רוצים זה בזו, או כאשר הבעל מכה או בוגד, בית הדין כופה אותם להתגרש, ללא כל דיון בהוכחות וראיות לעילות הגירושין. הרב רלב"ג מציין, כי בשם הרב אלישיב, כדי למנוע מצב של סרבנות וסחטנות, בית הדין מחייבים את הבעל לתת גט עוד לפני הדיון בשאר הנושאים שעומדים על הפרק (מזונות, רכוש, הסדרי ראיה, כתובה ועוד). 

גישה זו של בית הדין מבורכת ביותר, ומטרתה היא למנוע סחטנות של אחד הצדדים כלפי משנהו. אך חשוב לציין, שעורכי דין רבים נוטים שלא להמליץ ללקוחותיהם לעשות כן, כדי למנף את מתן הגט להפעלת לחץ להסכם כולל. 

אם כן, אם החלטתם להתגרש, ההחלטה בוודאי אינה פשוטה. אך אין שום סיבה שתמצאו עצמכם במצב האיום של סרבנות גט – במידה רבה העניין בידיכם. תמיד זכרו, כי אחת הסיבות המרכזיות לגירושין האלו היא כדי לאפשר לכם להפסיק את המריבות ולנסות להתחיל מחדש.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה