zap group mishpati logo

ייפוי כח מתמשך - 10 שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר

האם כל אחד יכול להתמנות, מתי כדאי להכין ייפוי כח כזה, מה החידוש בו ומה ההבדל בינו ובין צוואה

05.03.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ייפוי כח מתמשך - 10 שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר

אם אתם עומדים לפני אופרציה רפואית שעלולה להביא אתכם לתקופה שבה שיקול הדעת ילקח מכם, ולא תוכלו לשלוט ברצונכם או להביע אותו, ולחילופין, גילכם המתקדם עלול להביא איתו מצבים של "נבצרות" לתקופה ממתמשכת – חשוב שתדעו שאתם יכולים לקחת את גורלכם בידיכם התשובה נעוצה בייפוי כח מתמשך. 

ייפוי הכח המתמשך הוא חידוש בחוק ב'חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות', המאפשר לאדם לתכנן ולשלוט במצבו, עם כניסתו לרגעים הקשים שבהם הוא עלול לאבד שליטה ולהכנס ל'נבצרות'. 

אז מה הפתרון? הפתרון בייפוי כח המתמשך הוא למנות אדם קרוב שאתם סומכים עליו שימלא את רצונכם ע"פ פירוט מפורש ומפורט, והכל בהליך שלא דורש התערבות של בית משפט.

ייפוי הכח המתמשך מאפשר לכם להסמיך את הקרוב-מיופה הכח מרגע מסוים, בו רופא או איש מקצוע יקבע שאתם כבר לא במצב רפואי רגיל

1. כעת אני מרגיש טוב והכל בסדר – האם יש צורך בייפוי כח מתמשך?

מצויין. אנחנו מקווים שמצבכם יימשך כך. ייפוי כח מתמשך מאפשר לכם להסמיך את הקרוב-מיופה הכח מרגע מסוים, בו רופא או איש מקצוע יקבע שאתם כבר לא במצב רפואי רגיל. עד אז ייפוי הכח לא יכנס לתוקף. 

אדם שהוכרז פושט רגל, או אדם שכבר מיופה ליותר משלושה אנשים אחרים לא יוכלו לשמש מיופי כח

2. האם אני יכול למנות כל אדם?

בעקרון כן, למעט מספר אנשים כפי שמצוין בחוק. כך אדם שהוכרז פושט רגל, או אדם שכבר מיופה ליותר משלושה אנשים אחרים לא יוכלו לשמש מיופי כח. 

גם עו"ד העורך את המסמך אינו יכול להיות מיופה הכח. 

מיופה הכח חייב להגיע ולחתום בפני עוה"ד המומחה שעורך את יפוי הכח המתמשך – גם הממנה, כמובן. במידה שמיופה הכח אינו יכול להגיע לחתום, ניתן לחתום על טופס "הנחיות מקדימות" (סעיף 35א לחוק) לטובת הבעת רצון עתידי למינוי אפוטרופוס. כדי שייפוי הכח ייכנס לתוקף, חייבים להפקידו אצל האפוטרופוס הכללי. 

סכומי הכסף צריכים להיות כתובים באופן מפורש בייפוי הכח המתמשך. יש לדעת שאדם שמספק מגורים או שירותי רפואה, אינו יכול להיות ממונה כמיופה הכח

3. האם מותר לשלם לאדם שמונה למיופה הכח? 

כן. סכומי הכסף צריכים להיות כתובים באופן מפורש בייפוי הכח המתמשך. אך יש לדעת שאדם שמספק מגורים או שירותי רפואה, אינו יכול להיות ממונה כמיופה הכח.  

ניתן להחליף את מיופה הכח וניתן גם למנות מיופה כח חילופי במידה שמיופה הכח שלכם לא יוכל למלא את תפקידו (פטירה, או סיבות נוספות המנויות בחוק, לדוגמא: פשיטת רגל). ניתן גם למנות יותר ממיופה כח אחד, אך חשוב לוודא שמדובר באנשים שיכולים לעבוד בשיתוף פעולה ולהסתדר ביניהם. 

 ייפוי כח מתמשך מאפשר למנות בקלות יחסית מיופה כח כבר היום, למקרה של מצב רפואי מסוים שעלול להתרחש גם בעוד 30 שנה  

4. מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך לבין מינוי אפוטרופוס?

עד היום החוק אפשר לאדם למנות אפוטרופוס לעצמו (או ע"פ החלטת בית המשפט) בהליך משפטי מורכב יחסית ומחייב גם עבור האפוטרופוס שמונה.(הגשת דוחות פרטה ועוד). ייפוי כח מתמשך מאפשר למנות בקלות יחסית מיופה כח כבר היום, למקרה של מצב רפואי מסוים שעלול להתרחש גם בעוד 30 שנה. ישנן דרישות ממיופה הכח שמונה - אבל הן פחותות.  

 במידה שמיופה הכח שלכם ירצה לעשות ברכוש שלכם פעולות נדל"ניות או לחלק מתנות ולהשתמש בסכומי כסף משמעותיים, הוא יידרש לאישורו של בית המשפט

5. האם מיופה הכח יוכל לעשות ברכושי כל העולה על רוחו? 

לא! במידה שמיופה הכח שלכם ירצה לעשות ברכוש שלכם פעולות נדל"ניות או לחלק מתנות ולהשתמש בסכומי כסף משמעותיים, הוא יידרש לאישורו של בית המשפט שיבחן באופן קפדני האם הפעולה משרתת את הממנה. 

מומלץ לערוך ייפוי כח: אדם שאמור להיכנס לפרוצדורה רפואית או נפשית מתמשכת, שעלולה להביאו למצב של פגיעה בשיקול הדעת או פגיעה ביכולת להביע את רצונו וכן אנשים מתבגרים

6. למי מומלץ לערוך ייפוי כח? 

אדם שאמור להיכנס לפרוצדורה רפואית או נפשית מתמשכת, שעלולה להביאו למצב של פגיעה בשיקול הדעת או פגיעה ביכולת להביע את רצונו וכן אנשים מתבגרים שמעוניינים להחליט מי יטפל בהם ואיך, והכל כדי למנוע מצבים של סכסוך בין הילדים. בנוסף, אנשים ללא ילדים שמעוניינים למנות אדם מחוץ למשפחה שימלא את רצונם.

ייפוי כח מתמשך, בניגוד לייפוי כח רגיל שפוקע ובטל ברגע שאדם נכנס למצב בו אינו יכול הממנה "לדאוג לענייניו", מאפשר לאדם להחליט מי יטפל בו ומי לא, וגם מאפשר לקבוע את אופן הטיפול 

7. מה החידוש שבייפוי כח המתמשך? 

עד היום אדם שהפך להיות נבצר בגין מצב בריאותי או נפשי, לא שלט בתהליך מינוי האפוטרופוס שלו. ייפוי כח מתמשך, בניגוד לייפוי כח רגיל שפוקע ובטל ברגע שאדם נכנס למצב בו אינו יכול הממנה "לדאוג לענייניו", מאפשר לאדם להחליט מי יטפל בו ומי לא, וגם מאפשר לקבוע את אופן הטיפול. בנוסף מאפשר ייפוי הכח המתמשך לייפות כוחו של אדם קרוב לתקופה קצרה בלבד, עד לחזרה למצב בריאותי תקין, וזאת ללא מעורבות מורכבת של בית המשפט. 

צוואה היא מסמך חשוב שמומלץ מאוד לערוך אותו, אבל צוואה נכנסת לתוקף רק לאחר פטירתו של אדם

8. מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך לבין צוואה? 

צוואה היא מסמך חשוב שמומלץ מאוד לערוך אותו, אבל צוואה נכנסת לתוקף רק לאחר פטירתו של אדם. ייפוי כח מתמשך מאפשר לכם למנות מיופה כח קרוב עוד בחייכם ותוקפו כל עוד אתם חיים בלבד. המחוקק מאפשר למיופה הכח להמשיך לכהן בתפקידו באופן מוגבל ל -90 ימים נוספים לאחר הפטירה (כפי שהחוק מאפשר לאפוטרופוס לדין). אם אתם עורכים צוואה, מומלץ לעשות ביחד איתה גם ייפוי כח מתמשך.  

יש חותמת - ייפוי הכח מאושר

9. האם אוכל לצוות בייפוי כח מתמשך על רצוני במידה שחס וחלילה אגיע למצב של "חולה הנוטה למות"?

ייפוי כח מתמשך אינו חל במידה שאדם נכנס למצב של "חולה הנוטה למות" (חולה שנשארו לו פחות משישה חודשים לחיות ואינו כשיר לקבל החלטות). אם אדם מעוניין שלא תתבצע בו הנשמה מלאכותית, ניתוחים או החייאה בעת שהוא נכנס להגדרה חולה הנוטה למות, עליו לחתום (ועוד קודם לכניסתו למצב הבריאותי, כמובן), על טופס לפי חוק החולה הנוטה למות. 

ייפוי כך מתמשך יכול לערוך רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת של האפוטרופוס הכללי ומונה לשם כך 

10. האם כל עורך דין יכול לערוך ייפוי כח מתמשך? 

לא. ייפוי כך מתמשך יכול לערוך רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת של האפוטרופוס הכללי ומונה לשם כך. בקשו את התעודה מעורך הדין. וודאו שעורך הדין גם עוסק בתיקי אפוטרופסות וצוואות. יעוץ משפטי של עו"ד משפחה המתמחה בעניין יחסוך לכם עוגמת נפש רבה.

עו"ד ומגשר רונן כרמי

עו"ד ומגשר רונן כרמי

עו''ד ומגשר רונן כרמי בעל תואר שני מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, מעניק ללקוחותיו ייעוץ משפטי, הליכי גישור והסכמים. עיקר תחומי התמחותו הוא בדיני משפחה ומשפט אזרחי ומסייע בהליכי גירושין, מזונות, גישור משפחתי, הסכמי שלום בית, סרבנות גט, הסדרי ראייה, ידועים בציבור, צוואות וירושות, עיזבונות ועוד

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשר רונן כרמי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה