zap group mishpati logo

שבוע העבודה בישראל מתקצר, איך זה משפיע עלי?

להודעה של ההסתדרות על קיצור שבוע העבודה במשק בשעה יש השלכות על מגוון רחב של עובדים. מה משמעות המהלך? שאלות ותשובות

22.03.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
שבוע העבודה בישראל מתקצר, איך זה משפיע עלי?

לצד החקירות ופרשות השחיתות, תאונות הדרכים ושאר החדשות הרעות, לפחות מבחינה אחת נפתח השבוע בצורה מוצלחת למדי. בראשית השבוע הודיעה ההסתדרות על כך ששבוע העבודה בישראל יתקצר החל מאפריל מ-43 ל-42 שעות שבועיות. 

למה זה קרה, מה משמעות השינוי, ומי יהיו המרוויחים הגדולים והמפסידים הגדולים ממנו – אלו השאלות המרכזיות שעליהן נבקש לענות בשורות הקרובות. רוצים לעבוד פחות? סבלנות, בקרוב מאוד זה יקרה.

 בעקבות צו הרחבה עליו חתם שר העבודה והרווחה, חיים כץ, החל מאפריל, שבוע העבודה בישראל יתקצר בשעה, מ-43 ל-42 שעות שבועיות

מה כולל המהלך לקיצור שבוע העבודה?

המהלך כולל בעיקר בשורות טובות. בעקבות צו הרחבה עליו חתם שר העבודה והרווחה, חיים כץ, החל מאפריל, שבוע העבודה בישראל יתקצר בשעה, מ-43 ל-42 שעות שבועיות. 

קיצור שבוע העבודה הוא חלק מהסכם קיבוצי כללי שנחתם לפני כשנה בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שרגא ברוש. ההסכם אומץ לפני חודשיים על ידי שר האוצר משה כחלון.

יודגש, כי השינוי לא יגרור הפחתה בשכר, והשכר השעתי יחושב מעתה על בסיס של 182 שעות עבודה בחודש במקום 186 כיום. יום העבודה המקוצר בשבוע ייקבע על ידי כל מעסיק, בהתחשב בבקשות העובד.

השכר הכולל לא ישתנה, אך בשל הפחתת מספר השעות השבועיות, השכר לשעה יהיה גבוה יותר

מה המשמעות המעשית של המהלך?

משמעות המהלך היא בראש ובראשונה הגדלת ערך השעה לעובדים. השכר הכולל לא ישתנה, אך בשל הפחתת מספר השעות השבועיות, השכר לשעה יהיה גבוה יותר. 

ההשפעה העיקרית תהיה על עובדים שמועסקים בשעות נוספות. בעקבות המהלך, תעריף השעה הבסיסי שלהם יעלה. מספר השעות הנוספות שמותר להעסיק בהן עובד בשבוע יעלה מ-15 ל-16, כך שעובד שממצה את כל המכסה לא יעבוד פחות, אבל יקבל יותר כסף.

אבל - ההסכם כולל הרעה משמעותית בתנאי ההעסקה של עובדי המשמרות. בהסכם הקיבוצי נקבע שאורך משמרת לילה יוכל להגיע לעד 12 שעות עבודה, כלומר עד ל-60 שעות שבועיות במקום 50 שהיו מותרות קודם לכן

האם המהלך כולל רק בשורות טובות?!

לא בדיוק. ההסכם כולל הרעה משמעותית בתנאי ההעסקה של עובדי המשמרות. בהסכם הקיבוצי נקבע שאורך משמרת לילה יוכל להגיע לעד 12 שעות עבודה, כלומר עד ל-60 שעות שבועיות במקום 50 שהיו מותרות קודם לכן.

משמרת לילה היא משמרת שלפחות שעתיים ממנה מתקיימות אחרי השעה 22:00 בלילה. הישג נוסף למעסיקים הוא שניתן יהיה להעסיק עובדים בשבוע של משמרות לילה אחת לשבועיים במקום כל שלושה שבועות כבעבר.

צו הרחבה הוא צו אשר מוצא על ידי שר העבודה והרווחה ומרחיב את תחולתו של הסכם קיבוצי על קבוצות עובדים שאינן כלולות בו

מהו צו הרחבה?

צו הרחבה הוא צו אשר מוצא על ידי שר העבודה והרווחה ומרחיב את תחולתו של הסכם קיבוצי על קבוצות עובדים שאינן כלולות בו. צו ההרחבה יכול להרחיב תכולה מלאה של הסכם קיבוצי או הוראות מסוימות מתוכו. כמו כן, הוא כולל את כל סוגי העובדים והמעבידים שעליהם חל הצו.

כמה שעות חודשיות ייחשבו מעתה למשרה מלאה?

סך כל השעות למן תחילת יישומו של שבוע העבודה המקוצר יהא 42 ובחודש 182 שעות עבודה.

בעקבות קיצור מספר שעות העבודה, שכר העבודה כאמור לא ייפגע, אך נרוויח יותר לשעה

האם נרוויח יותר בעקבות השינוי?

לא במישרין, אך בעקיפין. בעקבות קיצור מספר שעות העבודה, שכר העבודה כאמור לא ייפגע, אך נרוויח יותר לשעה. יש בכך למעשה משום עלייה בשכר העבודה.

כיצד ייקבע יום העבודה המקוצר שבו נעבוד שעה פחות? יש יום מסוים שבו יינתן הקיצור?

באופן כללי, למעסיק יש זכות לקבוע זאת, אך בהסכמה ובתיאום בין העובד ומעסיקו ניתן לקבוע את היום שבו יבוצע קיצור העבודה.

צו ההרחבה צפוי להשפיע על כלל המשק

על אילו עובדים צפוי להשפיע צו ההרחבה?

צו ההרחבה צפוי להשפיע על כלל המשק. ההסתדרות (הארגון הגדול במדינה שמייצג את עובדי ישראל) וארגון המעסיקים, שחתומים על הצו בהסכמת ובאישור שר האוצר, מחייבים למעשה את כלל עובדי ישראל לציית ולקיים את צו ההרחבה ולקצר את שבוע העבודה לכדי 42 שעות עבודה.

כל מי שהסכם העסקתו הינו על בסיס שעות עבודה גלובליות יכול לצאת נשכר, אם לאחר צמצום שעות העבודה, שכרו החודשי או השעתי הינו פחות משכר עבודה מינימלי

איך תשפיע ההחלטה על מי שעובד באופן גלובלי, ולספירת השעות שלו אין משמעות?

כל מי שהסכם העסקתו הינו על בסיס שעות עבודה גלובליות יכול לצאת נשכר, אם לאחר צמצום שעות העבודה, שכרו החודשי או השעתי הינו פחות משכר עבודה מינימלי. יצוין, כי מחודש ינואר 2018 שכר המינימום לעובד שעתי הינו 28.49 שקלים ושכר המינימום לחודש עבודה הינו 5,300 שקלים.

איש עסקים הולך לעבודה

מה יקרה לעובדי מדינה?

צו ההרחבה חל ומחייב גם את עובדי המדינה, כמו את שאר העובדים במשק.

עובד המועסק במשרה חלקית ייצא נשכר מכך שחלקיות משרתו לא תיפגע, וכתוצאה מכך יופחתו באופן פרופורציונלי שעות עבודתו ומשכורתו לא תיפגע

מה יקבל עובד המועסק במשרה חלקית?

גם הוא ייצא נשכר מכך שחלקיות משרתו לא תיפגע, וכתוצאה מכך יופחתו באופן פרופורציונלי שעות עבודתו ומשכורתו לא תיפגע.

האם אפשר לעבוד שעות נוספות ביום המקוצר?

כן, בהחלט.

נראה כי הן העובדים והן המעסיקים ייצאו נשכרים מהמהלך

מי יפסיד מהמהלך?

נראה כי הן העובדים והן המעסיקים ייצאו נשכרים מהמהלך. לעובדים, כאמור, יקוצר שבוע העבודה. למעסיקים יתאפשר להאריך את שעות משמרות הלילה ל-12 שעות עבודה ולסך של 60 שעות עבודה ליליות במשמרות בחודש. לצד זאת, כאמור, תדירות העבודה במשמרות לילה תצומצם משלושה שבועות לשבועיים.

האם המהלך 'קובר' את סוף השבוע הארוך עליו דובר בעבר?

בטווח הקרוב נראה כי אכן תתעכב יישומה של הצעה זו, ואולם אל לנו לשכוח כי ישראל שייכת למדינות ה-OECD. גם אחרי השינוי, בישראל יעבדו 50 שעות יותר בממוצע בשנה ושעה אחת יותר בשבוע מאשר ב-OECD, ומשום כך לא ניתן לגנוז יוזמה זאת לחלוטין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים