zap group mishpati logo

איפה הכסף? הזכויות שמגיעות לכם

מסיגריות, דרך דואר זבל ועד איחור בטיסה: חוקים רבים מאפשרים לכם לקבל כסף, כמעט ללא מאמץ. אספנו עבורכם מספר דוגמאות

מאת: מערכת זאפ משפטי
27.06.18
תאריך עדכון: 12.12.23
14 דק'
איפה הכסף? הזכויות שמגיעות לכם

בדרך כלל הליכים משפטיים הם ארוכים, וטומנים בחובם לא רק השקעה כספית ניכרת, אלא גם השקעה של משאבים נפשיים מרובים. אולם, קיימים לא מעט חוקים שמאפשרים לקבל פיצוי במאמץ מינימלי, ותוך פרק זמן קצר יחסית.

ישנן זכויות משפטיות ששוות כסף, ואתם צריכים לדעת כיצד לממש אותן, ולקבל את מה שמגיע לכם.

מדואר זבל שנשלח אליכם, דרך איחור בטיסה ועד היעדר פיקוח על סיגריה שמעשנים לידכם במקום ציבורי – כל אלה הם גורמים מספיקים לנקוט הליכים בחסות המחוקק, ולקבל פיצוי כלשהו. רוצים לדעת איפה הכסף? הנה הוא -  

קבלתם דואר זבל? אם תפעלו לפי החוק, תוכלו לקבל עד 1,000 שקל עבור כל הודעה (ללא הוכחת נזק)

חוק הספאם // להרוויח מדואר זבל ששולחים אליכם

מה אומר החוק: לפי תיקון 40 לחוק התקשורת, שזכה לכינוי "חוק הספאם", אם שלחו אליכם, בלי שהסכמתם לכך מראש, מסר פרסומי במייל, ב-SMS, בפקס או באמצעות מערכת חיוג אוטומטית, אתם זכאים לפיצוי.

האותיות הקטנות: כל דבר פרסומת שמופץ באופן מסחרי כדי לעודד רכישת מוצר או הוצאת כספים נחשב לספאם המזכה בפיצוי. לעומת זאת, עדכון על פעילות כלשהי או מסר שאינו כרוך בתשלום נוסף (למשל, עדכונים ששולחת האוניברסיטה) אינו ספאם. 

החוק לא חל על: תעמולת בחירות, וכן על משלוח של מסרים פרסומיים בפייסבוק, באינסטגרם או בלינקדאין.

בשורה התחתונה: השאלה היא אם נתתם הסכמה בכתב לקבלת המסר הפרסומי. לכך יש חריג: ניתן לתת הסכמה בעל-פה למשלוח ספאם בעת רכישת מוצר או משא ומתן לרכישתו.

כמה אפשר להרוויח מזה: עד 1,000 שקל עבור כל הודעה (ללא הוכחת נזק).

מה עושים: מתעדים את דואר הזבל שנשלח אליכם ללא הסכמה, ומגישים תביעה קטנה נגד שולח הספאם. אפשרות אחרת היא להגיש תביעה ייצוגית נגדו.

אם עישנו לידכם במקום ציבורי, אתם יכולים להגיש תביעה קטנה נגד בעל העסק הרלוונטי (תביעה בגובה של עד  33,400 שקל, נכון להיום)

חוק העישון // מעשנים לידכם? כך תעשו מזה כסף

מה אומר החוק: החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים אוסר לעשן במסעדות, בתי קפה, מועדונים וכו'. על הבעלים מוטלת חובת פיקוח רחבה לאכוף את איסור העישון.

האותיות הקטנות: מי שמעשנים לידו יכול להגיש תביעה על היעדר אכיפת החוק, אבל הוא צריך לעשות זאת לאחר שהתריע על כך ודבר לא נעשה.

החוק לא חל על: מי שיוצא ל"מסע ציד" נגד מקומות שמעשנים בהם, ומצפה לקבל פיצוי. בתי המשפט מאוד לא אוהבים סוג כזה של התנהלות. 

בשורה התחתונה: פיצוי ישולם רק למי שיוכיח שהחוק הופר, ושהוא פעל כדי להתריע על כך.

כמה אפשר להרוויח מזה: בין כמה מאות שקלים (750-800 שקל) לכמה אלפי שקלים בודדים (2,000-3,000 שקל). סכום הפיצוי לא נקבע בחוק, אלא עולה מפסיקות בתי המשפט.

מה עושים: אם עישנו לידכם במקום ציבורי, אתם יכולים להגיש תביעה קטנה נגד בעל העסק הרלוונטי (תביעה בגובה של עד  33,400 שקל, נכון להיום). חשוב שתתעדו את המקרה, ואת הפניות שביצעתם בנושא ולא טופלו.

מי שטיסתו בוטלה או איחרה ביותר משמונה שעות זכאי לקבל פיצוי שנע בין 1,290 שקל ל-3,100 שקל, לפי מרחק הטיסה

חוק שירותי תעופה // הטיסה איחרה? אתם זכאים לפיצוי

מה אומר חוק: עפ"י חוק שירותי תעופה אם הזמנתם טיסה והיא איחרה יותר משמונה שעות או בוטלה ברגע האחרון? ככל הנראה, אתם זכאים לפיצוי.

האותיות הקטנות: על איחור של 5-2 שעות תהיו זכאים למזון, משקאות ושירותי תקשורת; על איחור של 8-5 שעות תהיה זכאים לכרטיס חלופי או להחזר כספי (וכן לאירוח במלון לשהייה של לילה); ועל איחור של יותר מ-8 שעות או ביטול טיסה תהיו זכאים לפיצוי (ראו בהמשך). 

החוק לא חל על: טיסות שהתבטלו בגלל שביתה מוגנת או כאלה שהתבטלו כדי להימנע מחילול שבת. אם הודיעו לכם על ביטול הטיסה 14 יום מראש לא תהיו זכאים לפיצוי. 

בשורה התחתונה: מפעיל הטיסה צריך לשלם לכם פיצוי תוך 45 יום או להחזיר לכם את התמורה ששילמתם תוך 21 יום.

כמה אפשר להרוויח מזה: מי שטיסתו בוטלה או איחרה ביותר משמונה שעות זכאי לקבל פיצוי שנע בין 1,290 שקל ל-3,100 שקל, לפי מרחק הטיסה.

מה עושים: פונים בכתב אל מפעיל הטיסה ודורשים פיצוי. אם זה לא עוזר ניתן להגיש תביעה קטנה לבית המשפט שעשוי להטיל על המפעיל קנס כבד.

בטלתם עסקה? ניתן לקבל את התמורה בחזרה, אולם יש לשים לב לדמי הביטול שעומדים על 5% ממחיר המוצר או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם

תקנות הגנת הצרכן // לבטל עסקה צרכנית, ולקבל את הכסף בחזרה

מה אומרות התקנות: קניתם מוצר כלשהו ואתם מתחרטים על כך? תקנות הגנת הצרכן מאפשרות לכם לבטל את העסקה באופן חד-צדדי וללא סיבה. 

האותיות הקטנות: ערכו של המוצר שאתם רוצים להחזיר צריך לעלות על 50 שקלים, צריך להראות שהוא לא נפגם ושלא נעשה בו שימוש, ולהחזיר אותו לבית העסק. העסק רשאי לדרוש מכם דמי ביטול (אם סיבת ההחזרה היא לא פגם במוצר או אי התאמה). 

החוק לא חל על: מוצרי מזון, תרופות, תוספי תזונה, עיתונים, מוצרי חלב שעלולים להתקלקל, פרטי הלבשה תחתונה ובגדי ים, ריהוט שהורכב בבית הצרכן (ויש עוד לא מעט חריגים, כך שמומלץ לבדוק היטב על אילו מוצרים חלות התקנות).

בשורה התחתונה: חשוב לבדוק באיזה מוצר מדובר, כדי לדעת מהם כללי הביטול שחלים עליו. יש מוצרים שניתן לבטל את העסקה לרכישתם תוך 48 שעות בלבד (בגדים, נעליים), ואחרים שניתן לבטל את העסקה לרכישתם תוך 14 יום (ריהוט, מכשירי חשמל ועוד). 

חשוב מאוד לשים לב לניואנסים. בביטול נופש למשל הביטול חייב להיעשות לפחות 14 ימים (שאינם ימי עסקים) לפני מועד מתן השירות.

כמה אפשר להרוויח מזה: ניתן לקבל את התמורה בחזרה, אולם יש לשים לב לדמי הביטול שעומדים על 5% ממחיר המוצר או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם.

מה עושים: צרכן שמבקש לבטל עסקה צריך להציג בפני העסק חשבונית, סרט קופה או פתק החלפה, המעידים על ביצוע העסקה ומועדה. החזרת התמורה אמורה להינתן תוך 7 ימי עסקים.

החל מינואר 2019 מי שלא ימשוך את כספי הפיקדון האישי לחיילים שלו לאחר חמש שנים, ולא יגיש בקשה למשיכת הכספים תוך שנה וחצי ממועד זה - יקבל את הכסף באופן אוטומטי לחשבון הבנק

פיקדון אישי לחיילים // לא משכתם את הכסף? בקרוב הוא יגיע אוטומטית

מה אומר החוק: החוק לקליטת חיילים משוחררים קובע, כי חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי זכאים לפיקדון אישי עבור שירותם. 

האותיות הקטנות: בחמש השנים הראשונות לאחר השירות, ניתן לקבל את הפיקדון רק ללימודים, הכשרה מקצועית, פתיחת עסק, נישואין או רכישת דירה. בשנתיים שלאחר מכן ניתן לקבל את הכסף, ללא כל מגבלה.

החוק לא חל על: מי שחלפו יותר מ-10 שנים ממועד שחרורו, ולא משך את הכסף (לאחר 7 שנים כספי הפיקדון עוברים בחזרה למדינה, אך ניתן לדרוש אותם במשך 3 שנים נוספות).

יצוין, כי בעקבות תיקון לחוק - החל מינואר 2019 מי שלא ימשוך את כספי הפיקדון שלו לאחר חמש שנים, ולא יגיש בקשה למשיכת הכספים תוך שנה וחצי ממועד זה - יקבל את הכסף באופן אוטומטי לחשבון הבנק.

כמה אפשר להרוויח מזה: סכומי הפיקדון נעים בין 13,000 שקל ל-28,000 שקל, לפי משך השירות ואופי התפקיד (לוחם, תומך לחימה, אחר). 

מה עושים: כדי לממש את הפיקדון צריך להגיע עם תעודת זהות לאחד מסניפי בנק לאומי או בנק הפועלים, ולמלא בהם טופס בקשה למשיכת הכסף (לצד מסמכים רלוונטיים נוספים, לפי מטרת המימוש).

עם סיום יחסי העבודה, אתם זכאים למשוך את כספי הפנסיה או חלק מהם, ולהשאיר את היתר בקופה

משיכת כספי פיצויים מהפנסיה או מקופת הגמל // מה שמגיע מגיע

מה אומר החוק: לא בטוח שאתם יודעים זאת, אבל לאורך תקופת עבודתכם המעסיק מחויב לבטח אתכם בפנסיה, ולהפריש עבורכם סכומים מסוימים לקרן פיצויי פיטורים. עם סיום יחסי העבודה, אתם זכאים למשוך את הכספים או חלק מהם, ולהשאיר את היתר בקופה.

האותיות הקטנות: למרות הפיתוי, מאוד לא מומלץ למשוך את הכספים לפני גיל פרישה. משיכת כספי הפיצויים מהפנסיה עלולה להקטין את גובה קצבת הפנסיה החודשית שתקבלו לאחר גיל הפרישה ביותר משליש.

בשורה התחתונה: כדי למשוך את הכספים, המעסיק צריך להפקיד עבורכם מדי חודש כספים באופן שוטף; אתם צריכים להיות מפוטרים או להתפטר; והמעסיק צריך להסכים למשיכת הכספים על ידיכם. 

כמה אפשר להרוויח מזה: כל אחד מאיתנו מרוויח משכורת שונה. באופן עקרוני על כל שנת עבודה, כל עובד זכאי לפיצויי פיטורים בסכום השווה לחודש עבודה.

מה עושים: כדי למשוך את הכספים, על העובד לקבל טופס 161 מהמעביד (הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד), ולמלא מסמכים שונים - העיקרי שבהם הינו טופס 161א (הודעת עובד עקב פרישה מעבודה). בטופס זה העובד צריך, בין היתר, להנחות את רשויות המס איך לנהוג בכספים לאחר שהחליט אם למשוך אותם או לא.

הטכנאי אחר? תוכלו לקבל פיצוי של 300 שקלים במקרה שהטכנאי מאחר ביותר משעתיים ו-600 שקלים במקרה שהטכנאי מאחר יותר משלוש שעות

חוק הטכנאים - הטכנאי שהזמנתם איחר? מגיע לכם פיצוי

מה אומר החוק: הזמנתם טכנאי, והוא איחר ביותר משעתיים? על פי תיקון 24 לחוק הגנת הצרכן, המכונה גם "חוק הטכנאים", מגיע לכם פיצוי. הטכנאי חייב לתת לכם טווח של שעתיים בלבד לביקור או להודיע על הגעתו חצי שעה קודם לכן (אם אתם מסכימים).

האותיות הקטנות: החוק חל רק על איחור של טכנאי, שמגיע לבית הצרכן לצורך תיקון של מוצר (ולא התקנה או הסרה שלו). בנוסף, המוצר צריך להימצא בתקופת האחריות שלו. הצעת חוק, שמקודמת בימים אלה בכנסת, עתידה להרחיב את תחולת החוק לסיטואציות נוספות.

החוק לא חל על: התקנה או הסרה של מוצר (למרות שבמקרה אחד בעבר כבר קבע בית המשפט כי HOT תשלם פיצוי על איחור של טכנאי שנדרש להגיע לצורך ניתוק של ממיר). 

בשורה התחתונה: צריך לדרוש את מה שמגיע לכם, ולא לתת לטכנאים "לייבש" אתכם, מבלי לשלם על כך פיצוי. 

כמה אפשר להרוויח מזה: 300 שקלים במקרה שהטכנאי מאחר ביותר משעתיים ו-600 שקלים במקרה שהטכנאי מאחר יותר משלוש שעות.

מה עושים: לאחר תיאום ביקור הטכנאי, כדאי לבקש על כך אסמכתא במייל או ב-SMS. אם הטכנאי מאחר, יש לדרוש את הפיצוי מהחברה (אם היא מסרבת, ניתן לתבוע אותה בבית המשפט).

תביעה ייצוגית - על התובע להראות שיש לו עילה אישית, שהתביעה שלו מבוססת, ושעילת התביעה והסעד משותפים לקבוצה גדולה של תובעים

תביעות ייצוגיות // נזק קטן יכול להפוך לרווח גדול

מה אומר החוק: נפגעתם מאקט צרכני כלשהו, ואתם בטוחים שגם לציבור הרחב נגרם עוול? אתם רשאים להגיש בעניין תביעה ייצוגית. 

לרוב, תביעות מסוג זה מוגשות בנושאים צרכניים (כמו למשל: הטעיה במחיר, הטעיה לגבי איכות המוצר הנמכר ועוד), אך הן יכולות להיות מוגשות גם על נושאים הנוגעים לאיכות הסביבה, לביטוח, לבנקאות, להגבלים עסקיים ועוד.

מה שמאפיין את תביעות אלה הוא, שהן מוגשות על נזק קטן יחסית ליחיד (שלא היה מצדיק כשלעצמו הגשת תביעה), אך כאשר מדובר על קבוצה גדולה של נפגעים הוא מצטבר לסכום משמעותי.

האותיות הקטנות: בשלב הראשון, על התובע להגיש בקשה לאישור התובענה כייצוגית, ולהוכיח שהוא עומד בתנאים שונים. 

בין היתר, עליו להראות שיש לו עילה אישית, שהתביעה שלו מבוססת, ושעילת התביעה והסעד משותפים לקבוצה גדולה של תובעים.
בנוסף, יצטרך התובע לשכנע את בית המשפט שהוא נוהג בתום לב, לא יוצא ל"מסע ציד" נגד הגוף הנתבע; ושסכום התביעה מידתי ולא מופרז.

החוק לא חל על: עילות שמקנות פיצויים לדוגמה או פיצויים ללא הוכחת נזק (הנפוצים בחוקים אחרים שהזכרנו, כמו חוק הגנת הצרכן, חוק שירותי תעופה וחוק הספאם). ניתן להגיש תובענה ייצוגית רק על רשימה סגורה של עילות, המופיעות בתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות.

בשורה התחתונה: עליכם לבדוק שלא הוגשה בעבר תובענה ייצוגית בנושא הרלוונטי, שקיימת לכם עילה מספקת, שאנשים רבים נפגעו מעילה זו, ושיש להם נזקים משותפים. 

כמה אפשר להרוויח מזה: תובע ייצוגי יכול להרוויח בין כמה אלפי שקלים (בתיקים קטנים) לכמה מאות אלפי שקלים ואף יותר בתיקים גדולים. לצד התובע, הקבוצה שבשמה הוגשה התביעה תקבל פיצוי, ומזה ייגזר שכר הטרחה של עורך הדין.

מה עושים: פונים לעורך דין כדי שבשלב הראשון יגיש עבורכם בקשה לאישור תובענה כייצוגית ויתמוך אותה בתצהיר ובנספחים להוכחת הבקשה. רק אם התביעה תאושר כייצוגית, הדרך שלכם לפיצוי תהיה סלולה.

עו"ד אורי אבני, עוסק בתביעות ייצוגיות, מוסיף: מה שחשוב להבין הוא את היקף התופעה. אם במכולת אחת או בסניף אחד של רשת מסוימת התרחשה תקלה, זה פחות יעניין את בית המשפט ופחות יתאים להליך של תביעה ייצוגית. תביעות ייצוגיות נוגעות למקרים רחבים יותר ברמה הציבורית, כמו פרשת הסיליקון בחלב".

לעו"ד אבני כמה טיפים, למי ששוקל להגיש תביעה ייצוגית - 

ראשית, להיזהר מהגשת תביעה ייצוגית על סמך נסיבות אישיות מדי. עילת התביעה צריכה להיות רלוונטית לקבוצה גדולה של אנשים (לדוגמה: מוצר שהאריזה שלו הוקטנה או מבצע מטעה, ובפרט שהוא לא התרחש רק בסניף ספציפי למשל כתקלה בהיקף קטן וזמני).

שנית, הקפידו להתייעץ עם עורך דין, ובדקו איתו שלא הוגשה תביעה ייצוגית דומה בעבר. אל תשחיתו את הזמן שלכם, יש תביעות ייצוגיות רבות שנמצאות כבר בבירור משפטי כזה או אחר.

שלישית, המחוקק נתן לרשויות המדינה הקלה מסוימת, שמחייבת לבצע אליהן פנייה מוקדמת תוך מתן אפשרות לתקן טרם הגשת תביעה. גם לצורך כך חשוב להתייעץ עם עורך דין.

אם מישהו עשה שימוש ביצירה ללא רשותכם לא תמיד מגיע לכם פיצוי, אם מדובר בשימוש הוגן

חוק זכויות יוצרים // ליצור פיצוי מיצירה מועתקת

מה אומר החוק: יצרתם יצירה כלשהי (בין אם סיפור, ציור, צילום, מחזה, קטע מוזיקלי או תקליט) ומישהו העתיק אותה בלי לבקש רשות? אתם זכאים לפיצוי, על פי חוק זכויות יוצרים

האותיות הקטנות: כדי לזכות בפיצוי, היצירה שלכם חייבת להיות מקורית. כלומר, אתם חייבים ליצור אותה בעצמכם, וצריכה להיות בה מידה מסוימת של יצירתיות. בנוסף, על פי החוק היא צריכה להיות מקובעת באופן פיזי כלשהו (על נייר, קובץ מחשב, הקלטה, וידיאו וכו').  

החוק לא חל על: שורה של חריגים, ובהם יצירה שנוצרה על ידי עובד לצורך עבודתו (זו שייכת למעביד שלו, אלא אם הוסכם אחרת על ידי העובד), וצילום מוזמן של אירוע משפחתי (זו שייכת למזמין, אלא אם הוסכם אחרת).

בשורה התחתונה: אם מישהו עשה שימוש ביצירה ללא רשותכם לא תמיד מגיע לכם פיצוי, אם מדובר בשימוש הוגן. למה הכוונה? יש בחוק שורה של מקרים, שבהם השימוש ביצירה ללא רשות מותר לצרכים מסוימים. בין אלה, ניתן למנות: לימוד עצמי, מחקר, דיווח עיתונאי, ובחינה על ידי מוסד חינוכי.

כמה אפשר להרוויח מזה: עד 100 אלף שקל על כל הפרה של זכות יוצרים, ללא הוכחת נזק. בנוסף, ניתן לקבל עד 100 אלף שקל נוספים על הפרת הזכות המוסרית ביצירה, ללא הוכחת נזק.

מה עושים: מתייעצים עם עורך דין הבקי בנושא. באופן עקרוני, על הפרת זכויות יוצרים ניתן להגיש תביעה גם בבית משפט לתביעות קטנות. עם זאת, במקרה כזה סכום הפיצוי יוגבל ל-33,400 שקלים בלבד, וכחלק מההליך ייתכן שתידרשו להפגין בקיאות משפטית. 

יש לשים לב, כי היבט חשוב של לשון הרע הוא הפומביות שלה. הוצאת הדיבה חייבת להיעשות ברבים. אין הגנה על לשון הרע שנאמרת בין שני אנשים בלבד

חוק איסור לשון הרע // מילה שלא במקום שווה כסף

מה אומר החוק: השמיצו אתכם בפייסבוק? קיללו אתכם בווטסאפ? כתבו עליכם דברים שקריים בבלוג באינטרנט? לפי חוק איסור לשון הרע אתם זכאים לפיצוי, גם ללא הוכחת נזק.

האותיות הקטנות: לשון הרע מוגדרת בחוק באופן רחב ככל דבר שפרסומו עלול להשפיל, לבזות או לפגוע באדם. יש לשים לב, כי היבט חשוב של לשון הרע הוא הפומביות שלה. הוצאת הדיבה חייבת להיעשות ברבים. אין הגנה על לשון הרע שנאמרת בין שני אנשים בלבד.

החוק לא חל על: סוגי פרסומים מותרים. כל פרסום אמת, שהינו משמיץ, הוא מוגן (ככל שיש בו עניין ציבורי), וכך גם כל פרסום של דעה (ככל שזה נעשה בתום לב). גם דוחות של מבקר המדינה מוגנים מתביעת לשון הרע.

בית המשפט פוסק את הפיצוי

בשורה התחתונה: בית המשפט לא ממהר לקבל תביעות לשון הרע, ולכן כדאי לבדוק באופן יסודי שהתביעה שלכם עומדת על קרקע מוצקה.

כמה אפשר להרוויח מזה: עד 50 אלף שקלים, ללא הוכחת נזק (או יותר מכך, אם מוכיחים את הנזק).

מה עושים: מתייעצים עם עורך דין הבקי בנושא, כדי לבחון אם יש בפרסום לשון הרע, אם הוא חוסה תחת הגנת החוק, ואם תוכלו לקבל על כך פיצוי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה