zap group mishpati logo

זכויות יוצרים: האם שיר שפורסם בפייסבוק זכאי להגנה?

מוזיקאי שכתב לבתו שיר ופרסם אותו ברשת החברתית נדהם לגלות שהוא הודפס על שורה של מוצרים שנמכרו ברחבי הארץ. האם הוא זכאי לפיצוי?

03.07.17
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
זכויות יוצרים: האם שיר שפורסם בפייסבוק זכאי להגנה?

מוזיקאי לא מוכר כתב שיר לבתו. השיר הופיע בצורת רשימה, ובמסגרתו בקש האיש להשיא לבתו עצות לחיים טובים. הוא פרסם את השיר בפייסבוק, אבל לא העלה בדעתו מה יעלה בגורלו בהמשך.

כעבור כמה חודשים, נדהם המוזיקאי לגלות את השיר כשהוא מודפס על מוצרים שונים, ובהם ספלים, מחברות ומחזיקי מפתחות. המוזיקאי ההמום הגיש בקשה לצו מניעה נגד היצרנית והמשווקת של המוצרים, ובמקביל הגיש נגדה תביעה לבית המשפט.

במסגרת התביעה, טען המוזיקאי, כי השיר הינו יצירה ספרותית הזכאית להגנה מכוח חוק זכויות יוצרים, וכי פרסומו מהווה הפרה של זכויותיו על פי החוק

גם רשימה היא יצירה ספרותית הזכאית להגנה

במסגרת התביעה, טען המוזיקאי, כי השיר הינו יצירה ספרותית הזכאית להגנה מכוח חוק זכויות יוצרים, וכי פרסומו מהווה הפרה של זכויותיו על פי החוק. בכך דחה המוזיקאי טענה שניסתה להעלות הנתבעת קודם לכן, לפיה אין מדובר ביצירה כלל, אלא ברשימה.

על רקע זה, הציג התובע שירים דומים הכתובים כרשימות (למשל, השיר "ספירת מלאי" של יוסי בנאי ונעמי שמר, המתחיל במילים "מדינה אחת, פעמיים ים..."). הוא עמד על כך, כי חרף הסגנון הייחודי של השיר המופיע בצורה של רשימה הוא יצירה ספרותית המוגנת בזכויות יוצרים.

הנתבעת ניסתה לטעון, כי התובע נתן את הסכמתו לשימוש בשיר בהתכתבות וואטסאפ שהיתה בין הצדדים. ואולם, התובע דחה את טענה זו. לדבריו, באותה התכתבות יידעה אותו הנתבעת על כוונתה להשתמש בשיר, אולם הוא סבר שהשימוש שייעשה יהיה שימוש ביתי, אגבי וחד פעמי. לטענתו, הוא כלל לא העלה על דעתו שהשיר יודפס על מוצרים, וייעשה בו שימוש המוני.

זאת ועוד, התובע טען כי על פי החוק, העברה של זכויות יוצרים מהיוצר אל גורם אחר טעונה הסכמה בכתב של היוצר עצמו, אחרת הזכויות אינן עוברות.

הנתבעת העלתה טענה, לפיה התובע אינו זכאי להגנה מפני שאיננו מוזיקאי מוכר. על פי קו טיעון זה, פרסום שיר של יוצר אנונימי רק מחזק את מעמדו בשוק, ואף תורם לו ומגדיל את המוניטין שלו

גם יוצר שאיננו מוכר זכאי להגנת החוק

הנתבעת טענה, כאמור, בכתב ההגנה כי אין מדובר ביצירה ספרותית, אלא ברשימה שאינה מוגנת, וכי התובע נתן את הסכמתו לשימוש בה. 
נוסף על כך, העלתה הנתבעת טענה נוספת, לפיה התובע אינו זכאי להגנה מפני שאיננו מוזיקאי מוכר. על פי קו טיעון זה, פרסום שיר של יוצר אנונימי רק מחזק את מעמדו בשוק, ואף תורם לו ומגדיל את המוניטין שלו. 

ואולם, התובע דחה את טענה זו וטען כי גם מוזיקאי בלתי מוכר נחשב ליוצר וגם יצירה של יוצר שאיננו מוכר היא יצירה הזכאית להגנת החוק.

במסגרת ההליכים המשפטיים בין הצדדים, הוציא בית המשפט צו מניעה נגד החברה המורה לה להפסיק לשווק ולמכור את המוצרים שעליהם מודפס השיר

בית המשפט הוציא צו מניעה נגד החברה

במסגרת ההליכים המשפטיים בין הצדדים, הוציא בית המשפט צו מניעה נגד החברה המורה לה להפסיק לשווק ולמכור את המוצרים שעליהם מודפס השיר. לאחר מכן, פנו הצדדים לבירור סוגיית הפיצוי המגיע ליוצר במסגרת ההליך העיקרי.

בשלב זה, העלתה הנתבעת שוב את הטענה ולפיה המוזיקאי איננו מוכר, והדגישה כי גם אם הוא זכאי להגנה כיוצר (טענה שקודם לכן הוכחשה על ידה), הרי שהוא זכאי לפיצוי נמוך מאוד, בשל העובדה כי לא צבר מוניטין רב וכלל אינו משורר.

הנתבעת הוסיפה וטענה, כי בתי המשפט נוטים לשלם פיצוי נמוך יותר ליוצרים בלתי מוכרים, ואילו התובע טען כי הוא אמנם איננו מוזיקאי מפורסם, אבל בעצם פרסום השיר על גבי מוצרים של החברה נפגעה האפשרות שלו להוציא את השיר לקהל הרחב בהמשך.

הנתבעת טענה כנגד טענה זו כי המוזיקאי עצמו כבר פרסם את השיר בפייסבוק, כלומר פגע בעצמו ביכולת שלו לפרסם את השיר מחדש בעתיד.

כנגד זאת, טען המוזיקאי כי אילו היתה החברה משתפת את השיר שפרסם ברשת החברתית, באמצעות לחיצה על כפתור ה-Share, לא היתה בכך משום הפרת זכויות יוצרים, אולם ברגע שהיא הוציאה אותו מהרשת החברתית לעולם הפיזי, מבלי לבקש את רשותו, בלי לשלם לו תמלוגים וללא מתן קרדיט ראוי, היא פגעה בהצלחתו של השיר.

תווים של שיר - האם יש הגנה של זכויות יוצרים?

זאת ועוד, המוזיקאי טען, כי שיווק מוצרים שעליהם מודפס השיר וגריפת רווחים ממכירתם הינה בגדר עשיית עושר ולא במשפט על חשבונו. עוד טען כי מדובר בגניבת עין, היות שהחברה הציגה את השיר על גבי המוצרים כאילו הוא קניינה שלה, מבלי לציין שהוא נכתב על ידי המוזיקאי, ולא על ידה. לבסוף טען המוזיקאי, כי מדובר בציפור נפשו שחוללה. 

בסופו של דבר, הגיעו הצדדים להסכמה מחוץ לכתלי בית המשפט, והסכימו על סודיות ההסכמה ביניהם. הנתבעת שילמה לתובע סכום של כמה עשרות אלפי ש"ח כפיצויים. 

יוצרים הם בגדר אוכלוסייה מוחלשת, שפעמים רבות מנוצלת על ידי גורמים מסחריים, הפוגעים ביכולת שלהם ליהנות מפרי עמלם

לקח שניתן ללמוד מהתביעה

יוצרים הם בגדר אוכלוסייה מוחלשת, שפעמים רבות מנוצלת על ידי גורמים מסחריים, הפוגעים ביכולת שלהם ליהנות מפרי עמלם. חשוב, כי יהיו מודעים לזכויותיהם ויעמדו עליהן, לא רק בשבילם, אלא גם למען עידוד היצירה החופשית, ולטובת כלל הציבור.

דעו שגם אם פרסמתם יצירה בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת, לא איבדתם את הזכויות בה, ועליכם לעמוד עליהן

טיפים חשובים ליוצרים

ראשית, דעו ששמורות לכם זכויות ביצירה גם אם אתם לא יוצרים מפורסמים, וגם אם טרם התפרסמתם ברבים.

שנית, דעו שגם אם פרסמתם יצירה בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת, לא איבדתם את הזכויות בה, ועליכם לעמוד עליהן.

שלישית, דעו שחברות מסחריות ינסו לנצל אתכם ולטעון שאין לכם זכויות ביצירה. אל תתרגשו מכך, והקפידו לעמוד על זכויותיכם.

רביעית, בכל מקרה של ספק התייעצו עם עורך דין המתמחה בנושא כדי להבין את זכויותיכם ולעמוד עליהן.

ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

ד"ר מיכל סגל ארנולד – עורכת דין ומגשרת – משפט מסחרי, קניין רוחני וזכויות יוצרים, אינטרנט וטכנולוגיה

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • ליווי משפטי לפעילות בינלאומית של חברה

    ליווי משפטי לפעילות בינלאומית של חברה

    חברה מסחרית, שפעילה בארץ, נדרשת לליווי משפטי בכל אחד מתחומי פעילותה - מול המדינה, נותני השירות, הצרכנים ועוד. כאשר חברה מחליטה לפרוץ מחוץ לגבולות המדינה, עליה להתאים את התנהלותה לחוקי המדינות הזרות בהן תפעל. האם עליה לשכור שירותים משפטיים בכל מדינה ולכל אחד מהתחומים?
    6 דק'
  • רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

    רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

    מנהל בכיר בחברה גדולה ומצליחה החליט לעזוב ולהקים עסק עצמאי משלו, תוך שהוא לוקח איתו את רשימת לקוחות החברה בכוונה להציע להם הצעה מפתה כדי שיבחרו לעבוד איתו. האם  אפשר לתבוע אותו על כך? כיצד ניתן להגן על רשימת לקוחות מפני גניבה והאם כל רשימה נחשבת נכס קנייני? הכל בכתבה הבאה
    3 דק'
  • בזכות ההליך המשפטי

    בזכות ההליך המשפטי

    גם אם הליך משפטי יכול להיות מסורבל ונדמה שלעיתים אינו נחוץ, ניתן לראות בו תרומה למדיינים ולסביבה
    3 דק'
ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה