zap group mishpati logo

פיצוי מקסימלי לאחר תאונת דרכים: סבלנות וייעוץ משפטי

נפצעתם בתאונת דרכים? שני כללי זהב עשויים להזניק הפיצוי פי 2-3: מומלץ להיעזר בעו"ד מנוסה ולגלות אורך רוח, עד להתגבשות מלוא הנזק

23.07.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
פיצוי מקסימלי לאחר תאונת דרכים: סבלנות וייעוץ משפטי

החוק בישראל מקל על מי שנפגע בתאונת דרכים לקבל פיצוי בעזרת הסדרים פרוצדורליים ייחודיים, הקבועים בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד). עם זאת, למרות החוק - רבים מנפגעי תאונות הדרכים אינם מקבלים את מלוא הפיצויים המגיעים להם ואינם ממצים את זכויותיהם עד תום. 

נפגעת בתאונת דרכים? פעל באורך רוח (אל תמהר לפעול, אל תמהר לתבוע ו/או לסגור הסדר מול חברת הביטוח) - ואל תתנהל בלי ליווי צמוד של עורך דין. אורך רוח וייעוץ משפטי צמוד: אלה שני כללי הזהב, שיבטיחו פיצוי מלא ונרחב ומיצוי מספק של זכויותיך. 

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מסדיר בין היתר את אופן חישוב הפיצויים, שישולמו לנפגעי תאונת דרכים

תאונת דרכים: חוק מיוחד - פיצוי מיוחד

למרבה הצער, תאונת דרכים היא אירוע כה נפוץ בישראל - עד שהמחוקק נדרש להסדיר את ההתנהלות סביבה באופן נפרד, מקיף וייחודי. 

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מסדיר בין היתר את אופן חישוב הפיצויים, שישולמו לנפגעי תאונת דרכים. למעשה, חוק פלת"ד קובע דרך התנהלות שונה לגמרי ונבדלת מכל תאונה אחרת.

ביטוח החובה נועד לשרת מטרה מרכזית של חוק פלת"ד: להבטיח את שיקומם של נפגעי תאונות הדרכים

במה שונה תאונת דרכים מתאונה אחרת?

חוק פלת"ד מגדיר תאונת דרכים וקובע כי בהתקיימה ייושמו תהליכים מגוונים ושונים לפיצוי מי שנגרמו לו נזקי גוף. ההסדר הייחודי הבולט ביותר, הנוגע לתאונת דרכים, מתמקד בפיצוי של מי שנפגע בתאונה: החוק מחייב את כל הנהגים לבטח את רכבם בביטוח חובה, שיפצה את נפגעי תאונות הדרכים, במקרה שנגרמו להם נזקי גוף. 

ביטוח החובה נועד לשרת מטרה מרכזית של חוק פלת"ד: להבטיח את שיקומם של נפגעי תאונות הדרכים. בין ההסדרים יוצאי הדופן הרבים שקובע החוק - בולט ההסדר המזכה בפיצוי כל אדם שנפגע בתאונת דרכים, ללא כל קשר למידת אשמתו. כלומר: כל מי שהיה מעורב בתאונת דרכים ונגרמו לו נזקי גוף - זכאי לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו, גם במקרה שהוא אשם בתאונה. 

הגורם המפצה, שמשלם פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הוא חברת הביטוח, במקרים בהם יש ביטוח חובה שניתן לממש; או "קרנית" במקרים בהם מסיבה זו או אחרת אין גורם ביטוחי שניתן לתבוע

מי משלם פיצויים לנפגעי תאונות דרכים?

הגורם המפצה, שמשלם פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הוא חברת הביטוח, במקרים בהם יש ביטוח חובה שניתן לממש; או "קרנית" (קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים; קרנית היא תאגיד ציבורי, שהוקם מכוח חוק פלת"ד) - במקרים בהם מסיבה זו או אחרת אין גורם ביטוחי שניתן לתבוע. מביטוח החובה ניתן להיפרע ולקבל פיצויים רק בגין נזקי גוף.

אם היית מעורב בתאונת דרכים ונגרמו לך נזקי גוף - מגיעים לך פיצויים. שיעור הפיצויים שתקבל תלוי במספר נסיבות וגורמים 

כיצד נקבע שיעור הפיצויים שאקבל עקב פציעה בתאונת דרכים?

אם היית מעורב בתאונת דרכים ונגרמו לך נזקי גוף - מגיעים לך פיצויים. 

שיעור הפיצויים שתקבל תלוי במספר נסיבות וגורמים. באופן כללי, הפיצוי אמור לשקף את מהות הנזקים שנגרמו לך - ומהווה נגזרת של "ראשי נזק", כגון: מידת הנכות שנשארה לך, אובדן ההשתכרות, הוצאות כלכליות וכו'.

על פני הדברים, נראה כי גובה הפיצוי נגזר ישירות משיעור הנזק.

עם זאת, בפועל הדברים מתנהלים אחרת: באופן מעשי - שיעור הפיצויים שתקבל כנפגע תאונת דרכים ייגזר מאופן ההתנהלות שלך. כאשר בוחנים וממפים את שיעורי הפיצויים לנפגעים השונים - ניתן להתרשם כי נזקי גוף יכולים להוביל לסדרי גודל שונים ומגוונים של פיצויים. ההבדל בין שיעור פיצוי אחד לשיעור פיצוי אחר - גם כשמדובר בנסיבות פציעה דומות - עשוי להיות בלתי נתפס.

נפגע שניזוק, תובע את חברת הביטוח ומתנהל "נכון" - יכול למצות את מלוא הפיצוי המגיע לו ולקבל שיעור פיצויים כפול ואף משולש, יחסית לנפגע שפעל באופן שאינו מושכל דיו

מדוע פציעות דומות ונסיבות דומות בתאונות דרכים עשויות להוביל לפיצויים שונים?

ישנם הרבה מקרים דומים של נפגעי תאונת דרכים, עם פציעות "קלאסיות" שמקבלים פיצוי נמוך. לעומתם, נפגעים עם אותם נזקים (פחות או יותר) מקבלים פיצויים ששיעורם גבוה פי 2-3. 

הפער בין שיעור הפיצויים במקרים אלה מובהק, בולט ואף מעורר תהייה: אם שיעור הנזק הוא האומדן היחיד, שממנו נגזר היקף הפיצויים - איך יכול להיות שאותם הנזקים מצדיקים שיעור פיצוי שונה לחלוטין?!
התשובה מאד ברורה: הפער בין הפיצויים אינו נובע מההבדל בשיעור הנזק. על אף "המקום המכובד" של ראשי הנזק, בחישוב הנזק וקביעת שיעור הפיצוי - בפועל, אופן ההתנהלות של הניזוקים משפיע על הפיצויים. 

כלומר: נפגע שניזוק, תובע את חברת הביטוח ומתנהל "נכון" - יכול למצות את מלוא הפיצוי המגיע לו ולקבל שיעור פיצויים כפול ואף משולש, יחסית לנפגע שפעל באופן שאינו מושכל דיו. 

כיצד ניתן לפעול כדי לנסות לקבל את מלוא הפיצויים, בעקבות נזקי גוף בתאונת דרכים?

ניתן לסכם בקצרה התנהלות נכונה ומומלצת לנפגעי תאונות דרכים, שחותרים למצות את מלוא זכויותיהם ולקבל את שיעור הפיצויים הגבוה ביותר שניתן, באמצעות שני כללים מרכזיים: 1. ייעוץ משפטי מתאים ואיכותי; 2. אורך רוח וסבלנות.

ידע משפטי מבוסס ניסיון מהווה כלי רב חשיבות, בדרך למיצוי זכויות של נפגעי תאונות דרכים

מדוע כה חשוב לקבל ייעוץ משפטי אחרי תאונת דרכים?

נפגע תאונת דרכים יכול לפעול באופן עצמאי: לתבוע את חברת הביטוח, לנהל מולה משא ומתן, לקבל טיפול רפואי מסוים ופיצויים בשיעור מסוים וכו'. במקרה כזה, הנפגע  עלול לוותר על מחצית ולעתים אף על שני שליש מהפיצוי שמגיע לו. יצוג משפטי ע"י עורך דין המתמחה בתחום עשוי להגביר משמעותית את הסיכוי לזכות בפיצוי מלא.

ידע משפטי מבוסס ניסיון מהווה כלי רב חשיבות, בדרך למיצוי זכויות של נפגעי תאונות דרכים. עורך דין מתמחה בתאונות דרכים - שילווה אותך כבר מהרגע הראשון; וינחה אותך כיצד להתנהל בכל אחד משלבי ההחלמה, הן מול הגורמים הרפואיים והן מול חברות הביטוח - הוא כלי חיוני לקבלת מלוא הפיצויים. 

הדרכת עורך הדין חשובה ביותר בכל השלבים: איסוף המסמכים הרלוונטיים, מתן הנחיות לפעולה, המלצה להמתין להתגבשות הנזק הרפואי הסופי, הפנייה למומחים רלוונטיים, ניהול משא ומתן מול חברת הביטוח ו/או הגשת תביעה ראויה וממצה לבית משפט. 

רבים מנפגעי תאונות הדרכים מפסידים סכומי פיצויים ניכרים, רק מפני שהם ממהרים: הם רוצים "לראות כסף מהר", ואינם מבינים שנזק בטווח הארוך או נכות מתגבשים באופן איטי והדרגתי

מדוע כה חשוב לחכות ולא למהר להגיש באופן מיידי תביעה בגין נזקי גוף?

רבים מנפגעי תאונות הדרכים מפסידים סכומי פיצויים ניכרים, רק מפני שהם ממהרים: הם רוצים "לראות כסף מהר" - ואינם מבינים שנזק בטווח הארוך או נכות מתגבשים באופן איטי והדרגתי. ברוב המוחץ של המקרים, ישנם נזקי גוף מיידיים וברורים - ולצדם נזקי גוף, שמתגבשים לאורך זמן. 

עורך דין מיומן ידע להתנהל באורך רוח להמתין בסבלנות עד להתגבשות מלוא הנזק, להתרשם מראשי הנזק שבגינם ניתן לתבוע, לתת משקל ל"כאב וסבל" (ראש נזק דינמי ותלוי נסיבות). אחרי כל אלה, כשיגיע הזמן הנכון - עורך הדין יגיש תביעה מתאימה, נתמכת באופן ראוי, לאחר שגיבש אסטרטגיה מתאימה ומותאמת אישית לנסיבות.

הצוואר כואב לאחר פגיעה בתאונת דרכים

לסיכום: שיעור הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים עשוי להיות גבוה ביותר. כדי למצות את מלוא הזכויות המגיעות ולזכות בסכום גבוה וראוי, המבטא את היקף הנזק - יש להקפיד על שני כללים מרכזיים: 1. להיעזר בעורך דין בקי ומיומן; 2. להתאזר בסבלנות ואורך רוח - עד שיתגבש מלוא הנזק. ניזוק שמחכה עד שהנזק הסופי יתגבש, פועל בהתאם לייעוץ משפטי מקצועי ואיננו ממהר "לסגור פשרה" עם חברות הביטוח, יכול לקבל סכום פיצויים גבוה פי 2-3 מהסכום שיקבל אם יפעל אחרת. 

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עורך הדין יוסף (ספי) קוסטיקה, בוגר תואר ראשון בהצטיינות! ובעל נסיון של למעלה מ- 13 שנים בתחום המשפט. את מומחיותו צבר באחד ממשרדי עריכת הדין הגדולים בת"א – תוך התמקדות בתחום דיני נזיקין. לאחר שנים בהם ייצג מאות לקוחות פתח עו"ד קוסטיקה משרד עצמאי בלב ת"א בו הוא מטפל בלקוחות מוסדיים ופרטיים כאחד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה