zap group mishpati logo

הסכמי הפצה בלעדיים: כללי אצבע שימושיים

מעוניינים לייבא לישראל את "הדבר הגדול" הבא? שוקלים להפיץ בחו"ל מוצר ישראלי פורץ דרך? אל תיכנסו לעסקה לפני חתימת הסכם הפצה בלעדי, בליווי עו"ד צמוד

מאת: עו"ד גיא הרשקוביץ
06.01.19
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
הסכמי הפצה בלעדיים: כללי אצבע שימושיים

מעוניינים לייבא ולהפיץ בארץ מותג חדש מחו"ל? מבקשים לחדור לשוק במדינה זרה? בשני המקרים, הסכמי הפצה בלעדיים מהווים כלי שימושי להתקשרות עם יצרנים או ספקים, למכירה רבת היקף של מוצרים. בכך נעסוק במאמר זה.

הסכם הפצה - מדובר בהסכם בו היבואן או המפיץ (לפי העניין) מקבל בלעדיות מהיצרן או הספק למכור ולשווק את המוצרים שלו בטריטוריה ספציפית (בד"כ למשך זמן מוגדר מראש). ככלל, אין חובה להעניק בלעדיות בהפצה

מהו הסכם הפצה בלעדי? מדוע יש בו צורך?

מדובר בהסכם בו היבואן או המפיץ (לפי העניין) מקבל בלעדיות מהיצרן או הספק למכור ולשווק את המוצרים שלו בטריטוריה ספציפית (בד"כ למשך זמן מוגדר מראש). ככלל, אין חובה להעניק בלעדיות בהפצה. עם זאת, לאור העובדה שהסכמי הפצה בלעדיים מאופיינים לרוב בהשקעת סכומי כסף גדולים (כגון: בניית מוניטין, תשתיות, הוצאות פרסום ושיווק), ללא עיקרון הבלעדיות, הסכמים אלה היו פחות כדאיים.

קיימים מקרים בהם הנטל על היבואן או המפיץ הבלעדי גדול יותר, מאשר אילו היה מדובר בהסכם הפצה שאינו בלעדי

חלוקת נטל בין היבואן לבין המפיץ: כיצד?

מנגד, קיימים מקרים בהם הנטל על היבואן או המפיץ הבלעדי גדול יותר, מאשר אילו היה מדובר בהסכם הפצה שאינו בלעדי. כך, למשל: מקרים בהם המפיץ הבלעדי מחויב לשאת באחריות כלפי היצרן או הספק לטיב השירותים (לעיתים אף למכירת כמויות מינימום של מוצרים), דבר שהיה "נחסך" ממנו אילו היו בשטח מפיצים נוספים. 

כדי שההסכם יהיה מוצלח, חשוב בין היתר: להגדיר את היקף המוצרים, לוודא מהי תקופת הבלעדיות, לקבוע פיצוי מוסכם ולקבוע מנגנון יישוב סכסוכים

הסכם הפצה בלעדי: 7 כללי אצבע בדרך להסכם מוצלח

נפרט להלן מספר כללי אצבע מומלצים, שיש להקפיד עליהם בעת עריכת הסכם הפצה בלעדי בין יצרן לבין מפיץ.

1. להגדיר את היקף המוצרים: מומלץ להגדיר באופן מדויק מהם המוצרים שלגביהם יש ליבואן או למפיץ זכות בלעדית והאם הוא מוגבל רק לרשימה זו (דהיינו: מה קורה אם אחד הצדדים מעוניין להוסיף מוצר חדש לרשימה). 

2. לקבוע את הטריטוריה בה מוענקת הבלעדיות: מומלץ לקבוע באילו מדינות או אזורים תינתן הזכות לבלעדיות. 

3. לוודא מהי תקופת הבלעדיות: מומלץ לוודא מהי התקופה בה מוענקת ליבואן או למפיץ הזכות הבלעדית להפיץ את המוצרים. 

4. לבדוק האם הבלעדיות הדדית: מומלץ לבדוק האם קיימת חובה הדדית מצד היבואן או המפיץ, כי לא יפיצו או ישווקו מוצרים בטריטוריה, המתחרים במוצרים המיוצרים על ידי היצרן או הספק. יש לשים לב כי נושא ההגבלים העסקיים תפס מקום מרכזי בשנים האחרונות. לכן, מומלץ לוודא בעזרת עו"ד הבקיא בתחום, כי הכבילות ההדדיות בהסכם עומדת בתנאי החוק ואינן מהוות הגבל עסקי אסור. 

5. לבחון הפרות צפויות של זכויות קנין רוחני: נכון להיום, שיטת המשפט בישראל קובעת כי יבואן בלעדי אינו יכול למנוע יבוא מקביל של מוצרים "מקוריים" (למשל: iphone של ענקית הטכנולוגיה (Apple. זאת, על אף שהם כלולים כביכול בהסכם.

6. לקבוע פיצוי מוסכם: לאור ההשקעות הרבות שהיבואן או המפיץ מתעתד להשקיע, מומלץ לדרוש מהיצרן או הספק כי עם סיום ההסכם, יופרש חלק מהרווח שהפיק היצרן או הספק, בגין החדרת המוצר לשוק ובניית המוניטין למוצר.

7. לקבוע מנגנון יישוב סכסוכים (גישור ובוררות): המטרה להביא סכסוך עסקי מסחרי לפתרון יעיל ומהיר כדי לא להכביד על פעילותם השוטפת של העסקים המעורבים בסכסוך. חשוב להקפיד כי תניית הבוררות תהא מפורטת ותכלול את זהות הבורר או הגוף שיקבע את זהות הבורר, האופן שבו הבורר ינהל את הבוררות (לפי סדרי הדין/דיני הראיות/הדין המהותי), נימוק פסק הבורר, האם יש או אין זכות ערעור וכד'. 

חתימה על ההסכם

לסיכום: הסכם הפצה בלעדי מקובל בעסקאות גדולות הכרוכות בבניית מוניטין, תשתיות, הוצאות פרסום ושיווק. מדובר בהסכמים סבוכים בהיקף כספי משמעותי. מומלץ בחום להיעזר בעו"ד בקיא בתחום.

 

* עו"ד גיא הרשקוביץ עוסק במשפט מסחרי; בעל ניסיון משמעותי בעריכת הסכמים מסחריים לרבות הסכמי הפצה בלעדיים.

 

** יש להבהיר כי מדובר ברשימה חלקית בלבד. אין לראות באמור לעיל מיצוי של כל ההיבטים המשפטיים והמסחריים, שיש לתת עליהם את הדעת. בשל המורכבות הקשורה בדרך כלל בעריכת הסכמי הפצה בלעדיים, קיימת חשיבות גדולה במתן תשומת לב להבנת מכלול היחסים בין הצדדים, הן בפן המשפטי והן בפן העסקי. הסתייעות בעו"ד בקיא בתחום תוכל לסייע במניעת אירועים מאתגרים במהלך ההתקשרות ובהתמודדות מול סיטואציות מורכבות, הצפויות לעלות ביחסים בין הצדדים.

*** האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין. הדברים מהווים מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. אין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה נעשית על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי, יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד הרשקוביץ לבין המשתמש. משרד עו"ד גיא הרשקוביץ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד גיא הרשקוביץ.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה