zap group mishpati logo

בדיקת פוליגרף תעסוקתית: לא רק למפכ"ל המשטרה המיועד

בדיקות פוליגרף תעסוקתיות משמשות מקומות עבודה ככלי עזר בקליטת מועמדים חדשים, בהרתעת עובדים מביצוע מעשי עבירה ובבירור חשדות בנוגע לביצוע עבירה

10.02.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
בדיקת פוליגרף תעסוקתית: לא רק למפכ"ל המשטרה המיועד

בדיקת פוליגרף תעסוקתית נחשבת תופעה חדשה יחסית, ההולכת ונעשית יותר נפוצה בשנים האחרונות. בשנים האחרונות, יותר מעסיקים דורשים ממועמדים חדשים לעבור בדיקת פוליגרף, כתנאי לקבלה לעבודה או דורשים בדיקות תקופתיות גם ממי שכבר עובדים אצלם.
המטרה העיקרית של בדיקות פוליגרף תעסוקתיות היא מניעת עבריינות תעסוקתית. כך, הבדיקות הפכו זה מכבר לפרקטיקה מקובלת במוסדות ציבוריים ובארגונים גדולים, בישראל ובעולם כולו. גם בעלי עסקים קטנים מאמצים את בדיקת הפוליגרף התעסוקתית. 

עבריינות תעסוקתית היא שימוש בלתי מאושר במשאבים ובאמצעים של המעסיק, לצורך הפקת תועלת אישית של העובד. למשל: שימוש בכספים, סחורות, מוצרים, מידע רגיש ומסווג שהעובד נחשף אליו בעבודתו ועוד

מהי עבריינות תעסוקתית?

עבריינות תעסוקתית היא שימוש בלתי מאושר במשאבים ובאמצעים של המעסיק, לצורך הפקת תועלת אישית של העובד. למשל: שימוש בכספים, סחורות, מוצרים, מידע רגיש ומסווג שהעובד נחשף אליו בעבודתו ועוד. מדובר בעבירות כגון: גניבה, מכירת מידע, קבלת שוחד, היעדרויות בלתי מוצדקות ועבירות רבות נוספות. 
עבריינות תעסוקתית משפיעה באופן משמעותי על ארגונים ומקומות עבודה. התופעה גורמת להקטנת הרווחים של הארגון, ליצירת אווירה עכורה בעבודה ולעתים אף עלולה להוביל לסגירת העסק. לכן, מניעה והגבלה של עבריינות תעסוקתית, בכל אמצעי חוקי, היא חלק מזכותו הלגיטימית של המעסיק להגן על הקניין שלו. 

שלושה סוגים עיקריים של בדיקת פוליגרף תעסוקתית: 1. בדיקת מועמדים חדשים להיקלטות בחברה (או כאשר עובד מועמד לעבור לתפקיד בכיר יותר); 2. בדיקות תקופתיות לעובדים בתפקידים מסוימים; 3. בדיקת מעורבותם של עובדים באירוע עברייני ספציפי חריג

כיצד מסייעת בדיקת פוליגרף תעסוקתית במניעת עבריינות תעסוקתית?

כאמור, למעסיק יש אינטרס כלכלי מובהק לבצע כל פעולה שתסייע לו במניעת עבריינות והגבלת עבריינות תעסוקתית. הדברים אמורים במיוחד כשמדובר במשרות אמון, במסגרתן עובדים צפויים להיחשף לסודות מסחריים או למידע רגיש. 
בדיוק בנקודה זו נכנס הפוליגרף התעסוקתי לתמונה: הבדיקה מאפשרת למעסיק לבדוק את אמינותם, מהימנותם ויושרם של העובדים; לחזק את ההקפדה על נהלי הארגון ולפקח על העובדים. 

שלושה סוגים עיקריים של בדיקת פוליגרף תעסוקתית מסייעים בכך: 1. בדיקת מועמדים חדשים להיקלטות בחברה (או כאשר עובד מועמד לעבור לתפקיד בכיר יותר); 2. בדיקות תקופתיות לעובדים בתפקידים מסוימים; 3. בדיקת מעורבותם של עובדים באירוע עברייני ספציפי חריג.

כך, בין היתר, קצינים בכירים במשטרה מתבקשים לעבור בדיקות פוליגרף, לרבות מועמדים לתפקיד מפכ"ל המשטרה. 

תוכן השאלות נקבע על ידי מזמין הבדיקה והן מנוסחות על ידי מכון הפוליגרף. תוצאות הבדיקה משקפות בצורה הטובה ביותר את מהימנותו ומידת התאמתו של הנבדק, לתפקיד אליו הוא מועמד

מה בודקת בדיקת פוליגרף תעסוקתית לפני קבלה לעבודה (screening)?

תהליך גיוס העובדים משפיע באופן ישיר על יעילות חברות מסחריות וארגונים, בטווח הקצר והארוך. ככל שתהליך גיוס העובדים יעיל ואמין יותר, כך יכול הארגון להבטיח לעצמו שהוא מגייס עובדים ישרים, ברמה גבוהה, המתאימים בהכשרתם, ביכולותיהם ובאישיותם לצרכי הארגון ולשאיפותיו המקצועיות. 

בדיקת פוליגרף תעסוקתית היא כלי חיצוני משמעותי המסייע בתהליך זה. תוכן השאלות נקבע על ידי מזמין הבדיקה והן מנוסחות על ידי מכון הפוליגרף. תוצאות הבדיקה משקפות בצורה הטובה ביותר את מהימנותו ומידת התאמתו של הנבדק, לתפקיד אליו הוא מועמד. הבדיקה יכולה להתייחס למהימנות העובד באופן כללי, לבדוק אירועי עבר בארגונים קודמים ואת התייחסותו של העובד לנהלי הארגון החדש ולדרישות התפקיד. 

בדיקת פוליגרף תעסוקתית מתבצעת אחת ל-4-6 חודשים לערך, ונעשית בעיקר בארגונים וחברות שעובדיהם חשופים לכספים, סחורות ומידע רגיש ומסווג

באילו מקרים מומלץ לבצע בדיקת פוליגרף תעסוקתית תקופתית?

בתוך שגרת העבודה, נוטים ארגונים רבים להרפות ולעתים להתעלם מהצורך המהותי בעריכת בדיקת מהימנות לעובדים בחברה. ארגונים רבים, בעיקר ארגונים המעסיקים מספר רב של עובדים, אינם יודעים באמת עד כמה העובדים שלהם מהימנים, נאמנים ושומרים על הנהלים. 

עריכת בדיקת פוליגרף תקופתית לעובדים נותנת מענה להיעדר הידיעה - ומציעה כלי משמעותי לפיקוח. הבדיקה מאפשרת איתור וגילוי אירועים חריגים של עבריינות תעסוקתית, ובו בזמן משמשת גורם הרתעה, המסייע במניעת אירועים אלה.  
בדיקה כזו מתבצעת אחת ל-4-6 חודשים לערך, ונעשית בעיקר בארגונים וחברות שעובדיהם חשופים לכספים, סחורות ומידע רגיש ומסווג. חשוב לדעת כי לא מדובר בתיאוריה: בדיקת פוליגרף תעסוקתית תקופתית הוכיחה את עצמה לא פעם ככלי מניעתי הרתעתי, בהרתעת עובדים המתכננים לבצע עבירות.

יש לזכור כי בדיקת פוליגרף תעסוקתית עשויה לסייע בהוכחת חפות של עובד החשוד בביצוע עבירה 

מתי מומלץ לערוך בדיקת פוליגרף תעסוקתית ספציפית?

בדיקת פוליגרף ספציפית היא בדיקה הנערכת בעקבות אירוע חריג של עבריינות תעסוקתית. בדיקת פוליגרף זו עשויה להוביל אל מבצע העבירה, כמו גם לאדם שקשר קשר לביצוע העבירה, ואף להצביע על שיתוף פעולה בין עובדים שונים שביצעו יחד את העבירה.
יש לזכור כי בדיקת פוליגרף תעסוקתית עשויה לסייע בהוכחת חפות של עובד החשוד בביצוע עבירה.

הבדיקה מתחילה בראיון מקדים שהבודק מקיים עם הנבדק. בשיחה המקדימה, נשאל הנבדק שאלות שונות, שמטרתן לקבל מידע אודות מצבו הבריאותי והנפש 

כיצד נערכת בדיקת פוליגרף תעסוקתית?

הבדיקה מתחילה בראיון מקדים שהבודק מקיים עם הנבדק. בשיחה המקדימה, נשאל הנבדק שאלות שונות, שמטרתן לקבל מידע אודות מצבו הבריאותי והנפשי. זהו תנאי סף, המאפשר לקבוע האם הוא מתאים וכשיר לעבור בדיקת פוליגרף. 

בנוסף, במסגרת הריאיון המקדים, הבודק מבקש מהנבדק להציג בפניו את גרסתו במלואה. לאחר מכן, מרכיב הבודק סט שאלות המתאימות לנושא הבדיקה, ומתייחסות לגרסת הנבדק, יחד עם גרסת מזמין הבדיקה וצרכיו.

לאחר גיבוש השאלות, מחובר הנבדק למכונת פוליגרף (מכונת אמת), המתעדת את תגובותיו הפיזיולוגיות השונות, בזמן שהוא משיב על השאלות. התגובות מפוענחות על ידי הבודק, ולפי הממצאים הבודק מחליט אם הנבדק דובר שקר או אמת.

מכשיר הפוליגרף נועד לקלוט ולתעד תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות של הגוף, בעת מסירת מידע. בעת אמירת שקר, יקלוט המכשיר תגובות פיזיולוגיות מסוימות, שאין לאדם יכולת לשלוט עליהן, המעידות על אמירת השקר

אילו תגובות פיזיולוגיות המעידות על שקר בוחן מכשיר הפוליגרף?

מכשיר הפוליגרף נועד לקלוט ולתעד תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות של הגוף, בעת מסירת מידע. בעת אמירת שקר, יקלוט המכשיר תגובות פיזיולוגיות מסוימות, שאין לאדם יכולת לשלוט עליהן, המעידות על אמירת השקר. 

לשם כך, המכשיר בוחן מאפיינים שונים של הנשימה של הנבדק, בעת שהוא עונה על השאלות, דופק, לחץ דם, ההרכב הכימי של העור והפרשת הזיעה שלו. כאמור, סיכום הממצאים מאפשר לבודק לקבוע האם הנאשם דובר אמת או משקר. 

פוליגרף

לסיכום: בדיקות פוליגרף תעסוקתיות מוכיחות את עצמן כגורם הרתעה משמעותי מאוד, המסייע במניעת וצמצום עבריינות תעסוקתית. לחברות, לארגונים, לעסקים גדולים וקטנים, מומלץ  להיעזר בבדיקות אלה, כדי לגייס את העובדים הטובים, האמינים והמתאימים ביותר, לפקח על העבודה ולהתייחס בצורה מיטבית לאירועים חריגים בהם התרחשה עבריינות תעסוקתית.

* שיר לוי מכון פוליגרף, מבצע בדיקות פוליגרף מכל הסוגים, מתמחה בחקירות ובדיקות פוליגרף ממוחשבות, חקר האמת, אימות גרסאות ואימות מהימנות. 

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים