zap group mishpati logo

מה כדאי לעשות מיד לאחר תאונת דרכים?

עברתם תאונת דרכים? יש מספר צעדים שחשוב מאוד לנקוט מיד לאחר התאונה, כדי להבטיח שתפוצו בגין הנזק הגופני שנגרם לכם וכי הפיצוי יהיה מקסימלי. מדריך

30.05.19
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
מה כדאי לעשות מיד לאחר תאונת דרכים?

תאונת דרכים היא אירוע מאוד לא נעים, הגורם לעתים נזקי גוף ונפש. כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי בגין הנזק שנגרם לו. הגופים המפצים הם ביטוח החובה של הרכב הפוגע, במקרה שמתרחשת תאונת דרכים רגילה; וגם הביטוח הלאומי, במקרה שתאונת הדרכים מוכרת גם כתאונת עבודה. 

שימו לב: מיד לאחר התאונה, יש לנקוט במספר צעדים, שיבטיחו את קבלת הפיצוי, וימנעו מצב שהגוף המפצה יטען כי אין קשר בין הנזק לבין התאונה וכי הנפגע אינו זכאי לפיצוי. צעדים אלה כוללים פנייה לטיפול ותיעוד רפואי מיידי, תיעוד פרטי התאונה בכתב ובצילום, פנייה למשטרה (לצורך קבלת אישור משטרתי), פנייה לייעוץ משפטי ופנייה למעסיק, אם מדובר בתאונה שהיא גם תאונת עבודה. עם כל הפרטים הללו, מגישים את התביעה כנגד הגוף המפצה. 

לאחר תאונה, יש לפנות מיד לטיפול רפואי, אפילו אם אתם חשים בטוב ונראה כי לא נפגעתם גופנית

מדוע כדאי לפנות לטיפול רפואי מיד לאחר התאונה, גם אם נראה שלא נגרמה פגיעה?

לאחר תאונה, יש לפנות מיד לטיפול רפואי, אפילו אם אתם חשים בטוב ונראה כי לא נפגעתם גופנית. לפנייה המיידית יש שתי מטרות. 

ראשית, לוודא שהכל בסדר וכי אין נזקים נסתרים. לאחר תאונה, הגוף מפריש אדרנלין ולא תמיד מרגישים כאבים פיזיים. 

שנית - חשוב לא פחות: מטרת הפנייה היא להבטיח שיהיה תיעוד רפואי של התאונה. כך, גם אם הנזקים הגופניים יתגלו רק כעבור מספר ימים, שבועות ולעתים אף חודשים (פעמים רבות, נזקים מתגלים רק בחלוף חודשים), עדיין יהיה תיעוד ברור, שיקשר בין הנזק הגופני לבין התאונה. 

להעדר תיעוד רפואי מיידי עלולות להיות משמעויות כלכליות הרות גורל. כך, לדוגמה: למשרד הח"מ הגיעה נהגת שנפגעה בתאונת דרכים. בתחילה, היא לא חשה דבר ולא פנתה למוקד רפואי. שבועיים לאחר התאונה, החלה להרגיש כאבי גב בעמוד השדרה הצווארי. היא פנתה לאורתופד ואז התגלה בלט דיסק, שנוצר בעקבות התאונה. בשלב זה, היא הגיעה לייעוץ משפטי, כדי להכין תביעה נגד ביטוח החובה. חברת הביטוח התנערה מהתביעה ומאחריותה למתן פיצוי.

מדוע התנערה חברת הביטוח מאחריותה למתן פיצוי?

חברת הביטוח טענה שאין תיעוד רפואי סמוך לאחר מועד התאונה וכי יש בעיה לקשר בין התאונה לבין הנזק הגופני. משא ומתן ארוך וממושך שעלותו גבוהה, מול הביטוח, הביא אמנם לכך שהנפגעת זכתה בפיצוי, אך אילו היא הייתה פונה לטיפול רפואי מיד לאחר התאונה, ההתדיינות המשפטית הייתה נחסכת ממנה.

לאחר התאונה עצמה, אם הדבר אפשרי, צלמו את מקום האירוע, את הפגיעה (לרכב ולגוף) את הרכב הפוגע והנפגע ואת הנסיבות. זכרו: תמונה אחת שווה אלף מלים

אילו פרטים נוספים יש לתעד מיד לאחר התאונה?

לאחר התאונה עצמה, אם הדבר אפשרי, צלמו את מקום האירוע, את הפגיעה (לרכב ולגוף) את הרכב הפוגע והנפגע ואת הנסיבות. זכרו: תמונה אחת שווה אלף מלים. 

נוסף על כך, דאגו לקבל את הפרטים של כל המעורבים בתאונה: מספרי תעודת זהות, מספרי טלפון, תעודת ביטוח חובה ורישיונות. העדיפו תמיד לקבל את הפרטים מתעודה מקורית ואל תסתפקו במסירה של הפרטים בעל פה. כמובן, עדיף לצלם את התעודות שהוצגו לכם. כל אלה ישמשו ראיות בעת הגשת התביעה.

האם חובה לדווח למשטרה על התאונה?

התשובה חיובית. חברת ביטוח החובה תדרוש לראות אישור משטרה על התאונה. אמנם, אין צורך להזעיק משטרה מיידית למקום, במיוחד אם מדובר בתאונה קלה, אך חשוב לגשת לתחנת המשטרה בהקדם האפשרי, לדווח על התאונה ולמסור את כל הפרטים שאספתם (פרטי הנהגים, ביטוח החובה וכו'). 

במקרים שבהם תאונת הדרכים מתרחשת כשהנפגע נמצא בדרך לעבודה, בדרך חזרה הביתה מהעבודה או במסגרת שעות העבודה, במסלול הקשור בעבודה - התאונה תוכר גם כתאונת עבודה, ותזכה את הנפגע בפיצוי גם מהביטוח הלאומי

מהי תאונת דרכים המוגדרת גם כתאונת עבודה?

במקרים שבהם תאונת הדרכים מתרחשת כשהנפגע נמצא בדרך לעבודה, בדרך חזרה הביתה מהעבודה או במסגרת שעות העבודה, במסלול הקשור בעבודה - התאונה תוכר גם כתאונת עבודה, ותזכה את הנפגע בפיצוי גם מהביטוח הלאומי.

הביטוח הלאומי יפצה על הנזק לפי סעיפים הקבועים בחוק. רק לאחר מכן, ביטוח החובה ישלים כל סכום עבור נזק שהוכר על ידי הביטוח הלאומי, אך אינו מכוסה על ידו.

לסיווג מדויק, מראש, של התאונה - תאונת דרכים בלבד, או תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה - יש חשיבות עליונה. הפרוצדורה הקבועה בחוק היא כי יש לפנות קודם לביטוח הלאומי, למצות שם זכויות

למי עלי להגיש את התביעה קודם? לביטוח הלאומי או לביטוח החובה?

לסיווג מדויק, מראש, של התאונה - תאונת דרכים בלבד, או תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה - יש חשיבות עליונה. הפרוצדורה הקבועה בחוק היא כי יש לפנות קודם לביטוח הלאומי, למצות שם זכויות, ועל סמך קביעתו והכרתו בתאונה, בפרטיה, בנזק שנגרם ובגובה הפיצוי, יש לפנות לחברת ביטוח החובה.

לא פעם, אדם מגיש תביעה קודם כל לביטוח חובה, ורק על פי פרטי המקרה, חברת הביטוח מסיקה כי מדובר בתאונת עבודה. במקרה כזה, חברת הביטוח תדרוש מהתובע לפנות קודם לביטוח הלאומי, למצות את ההליכים מולו ורק לאחר מכן לחזור ולפנות אליה. מדובר בבזבוז זמן יקר, ולעתים אף בסיכון הזכות לקבל פיצוי, משום שלביטוח הלאומי יש מועדים ברורים להגשת תביעה, לאחריהם כבר לא ניתן יהיה לקבל פיצוי כספי.

כיצד אדע האם תאונת הדרכים שעברתי מוגדרת גם כתאונת עבודה?

מומלץ לפנות לייעוץ משפטי ראשוני, מיד לאחר התאונה, ולברר כיצד תוגדר התאונה. עורך דין המצוי בתחום יידע לברר עמכם את נסיבות המקרה ולהכריע מיידית מה סוג התאונה, מי הגוף המפצה שאליו יש להגיש את התביעה הראשונה, ובאילו מועדים.

לאחר הטיפול הרפואי, תיעוד התאונה והפנייה לייעוץ משפטי, יש לדווח למעסיק על התאונה ולבקש שימלא את הטפסים הנדרשים על ידי הביטוח הלאומי

כיצד יש לפעול מול המעסיק, אם מדובר בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה?

לאחר הטיפול הרפואי, תיעוד התאונה והפנייה לייעוץ משפטי, יש לדווח למעסיק על התאונה ולבקש שימלא את הטפסים הנדרשים על ידי הביטוח הלאומי. מדובר בעניין פורמלי בלבד, אך הכרחי, שמעיד שהתאונה קרתה במסגרת שעות העבודה, ו/או במסלול אל העבודה או בדרך ממנה. 

הנפגע מקבל פיצוי על הכאב והסבל שנגרמו לו בעקבות התאונה, טיפולים רפואיים לרבות נסיעות אליהם, אובדן ימי עבודה, אובדן כושר השתכרות עתידי (אם נקבע), אחוזי נכות (זמנית או קבועה) ועוד

למה זכאי מי שנפגע בתאונת דרכים?

הנפגע מקבל פיצוי על הכאב והסבל שנגרמו לו בעקבות התאונה, טיפולים רפואיים לרבות נסיעות אליהם, אובדן ימי עבודה, אובדן כושר השתכרות עתידי (אם נקבע), אחוזי נכות (זמנית או קבועה) ועוד. נוסף על כך, נפגע בתאונת עבודה זכאי לעד 90 ימי מחלה, המשולמים על ידי הביטוח הלאומי, ואינם מנוכים מסך ימי המחלה המצטברים לו במסגרת עבודתו.

חישוב של נזקים עתידיים, כגון הפסד כושר השתכרות, מתבצע מרגע הפגיעה ועד לרגע הפרישה לגמלאות, ותלוי בשכר ובכושר ההשתכרות הפוטנציאלי של הנפגע. מכאן עולה כי על אותה פגיעה בדיוק, עובד ניקיון ורופא בני אותו גיל יזכו בפיצוי שונה. הרופא עתיד לקבל פיצוי גבוה יותר על אובדן כושר השתכרות עתידי. 

כרית אוויר מתנפחת בעקבות התאונה

האם ניתן להגיש את התביעה לביטוח החובה או הביטוח הלאומי, ללא סיוע של עורך דין? 

נסביר את התשובה באמצעות מקרה של אחד מלקוחות משרד הח"מ. אותו לקוח, שנפגע בתאונת דרכים בדרכו לעבודה, הגיש בעצמו את הטפסים לביטוח הלאומי, בתחילה ללא ייעוץ משפטי. 

בטפסים הוא ציין תיעוד של כאבי גב תחתון ועמוד שדרה צווארי. אלה הוכרו על ידי הביטוח הלאומי והוא זכה לפיצוי הקבוע בחוק. לכאורה, הכול טוב ויפה - ללא סיוע משפטי.

עם זאת, לאחר ההכרה של הביטוח הלאומי בנזק לגב ועמוד השדרה הצווארי, החל אותו אדם להתלונן על נדודי שינה, כעס ושינויי מצב רוח קיצוניים. הוא הגיע לייעוץ משפטי וזיהינו כי מדובר במצב פוסט טראומה, המזכה בפיצוי נוסף, גבוה יותר. תבענו את חברת ביטוח החובה, אך חברת הביטוח טענה כי בטפסים שהגיש אותו אדם לביטוח הלאומי, כלל לא צוין ליקוי נפשי אפשרי וכי הוא כלל לא ניגש לפסיכיאטר. 

מאחר שהביטוח הלאומי לא הכיר בפגיעה הנפשית, ביטוח החובה טען כי לא ניתן לקשר בין הליקוי הנפשי לבין התאונה ולא פיצה את הנפגע בפיצוי נוסף.

ייעוץ משפטי ראשוני מיד לאחר התאונה היה בהחלט מונע הפסד כזה. עורך דין המתמחה בתחום יידע לזהות את הבדיקות הרפואיות שכדאי לעבור ויזהה את סעיפי הליקוי השונים בביטוח הלאומי, שיבטיחו מקסימום זכויות לנפגע גם בטווח הארוך, בתביעה מול ביטוח החובה. 

לסיכום: סעו לאט ובזהירות. דאגו לביטוח חובה בתוקף. אם חס וחלילה נפגעתם בתאונה, פנו מיד לטיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ משפטי, שינחה אתכם כיצד לפעול ומול איזה גוף כדאי לקדם את תביעתכם לפיצוי. 

* עו"ד לימור בר פרץ (משרד חזוט-בר) מתמחה בדיני נזיקין ונזקי גוף.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

חברת עורכי הדין חזוט-בר-זבינסקי, הממוקם באשדוד, מתמחה בייצוג לקוחות בתחומי תביעות נזיקין שונות. בעלי מומחיות רבת-שנים בניהול תיקי נזיקין בתחומי תאונות דרכים, תאונות עבודה ונפילות בשטחים ציבוריים. הצוות המקצועי פועל להשגת פיצויים הולמים מחברות הביטוח עבור נפגעי תאונות כאלה. המשרד מייצג גם נפגעי תאונות עבודה ופועל למיצוי זכויותיהם לקבלת פיצוי מהביטוח הלאומי, תוך ליווי בהליכים מול הוועדות הרפואיות. בנוסף, עורכי הדין מטפלים בתביעות ביטוח מסוגים שונים כנגד חברות הביטוח, תוך הערכת זכויות המבוטחים על פי נתונים אישיים. במשרד ניתן גם ייעוץ וטיפול בתביעות נכות למשרד הביטחון עבור נפגעי שירות צבאי, כולל ייצוג בוועדות רפואיות. השירותים כוללים גם ניסוח צוואות, הגשת בקשות לצווי קיום צוואה וירושה, וכן עריכת ייפויי כוח מתמשכים. לצוות המשרד ניסיון רב בליווי לקוחות בהליכים משפטיים מורכבים תוך מתן יחס אישי ומסור.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה