zap group mishpati logo

רוצים דרכון פורטוגלי? היזהרו ממוקשים

הבטיחו להוציא לכם דרכון פורטוגלי תוך זמן שיא? כנראה שמדובר בהבטחת שווא. בדרך להשגת היעד קיימים 7 מכשולים שאתם חייבים להכיר

מאת: עו"ד איתי מור
07.08.19
תאריך עדכון: 09.04.24
6 דק'
רוצים דרכון פורטוגלי? היזהרו ממוקשים

בשנים האחרונות הפכה הוצאת דרכון פורטוגלי לסוג של ספורט לאומי. הגורמים הרבים הפועלים בתחום מרבים לפזר הבטחות להוצאת דרכון תוך זמן שיא ובקלות יתרה. זאת, בלי לעמוד על הקשיים והבעיות שעלולים להתעורר בדרך ולעכב את תהליך ההנפקה בצורה משמעותית. 

אמנם, עבור מי שעומד בקריטריונים, סיכויי ההצלחה להוצאת דרכון פורטוגלי גבוהים, אך מאחר שהנסיבות של כל אדם הן שונות, פרק הזמן להוצאת דרכון עשוי להשתנות ממקרה למקרה, ואם התהליך לא נעשה בצורה נכונה הוא יכול להימשך גם שנים.

רק כדי לסבר את האוזן,  נכון להיום קיימות כ-15 אלף בקשות להוצאת דרכון פורטוגלי, שהטיפול בהן הושהה בגלל שתי סיבות עיקריות: טעויות שנעשו בהגשת המסמכים ובקשות ש"נפלו בין הכיסאות", ונשכחו על ידי מי שהבטיח לטפל בזה עבורכם מהגורם המטפל. חשוב תמיד לזכור שהטיפול בתהליך לא מסתיים בהגשת הבקשה למשרד המשפטים הפורטוגלי.מעבר להכרת התהליך להוצאת דרכון פורטוגלי, יש שורה של מכשולים שחשוב לשים אליהם לב, כדי להגביר את הביטחון ואת הוודאות של המבקש בתהליך.

שווה לנסות להוציא דרכון תוך קבלת סיוע מאיש מקצוע אמין ואחראי שיוכל להגיד לכם בשלב מוקדם אם יש לכם סיכוי לקבל את הדרכון או לא

מי זכאי לדרכון פורטוגלי  

על פי תיקון לחוק האזרחות שממשלת פורטוגל העבירה בשנת 2015, יהודים מעל גיל 18, ללא עבר פלילי, שמשפחותיהם הגיעו ממדינות מוצא הקשורות למגורשי ספרד (ובכלל זה, מרוקו, לוב, תוניסיה, אלג'יריה, טורקיה, יוון, בולגריה, מצרים, סוריה, לבנון ועוד) - יהיו זכאים לדרכון פורטוגלי. 

אחד התנאים על פי החוק הוא, שמבקשי דרכון יחזיקו בשם משפחה מתוך רשימה מוכרת הכוללת יותר מ-40 אלף שמות. יש לציין, כי גם מי שמשפחתו קשורה למדינות אחרות, שלא הוזכרו כאן (למשל, הונגריה, עיראק, מדינות דרום אמריקה ועוד) עשוי להיות זכאי לדרכון. עם זאת, במדינות אלה עשויה הבדיקה להיות מעט מורכבת יותר. בכל מקרה, לא כדאי להרים ידיים. שווה לנסות להוציא דרכון, תוך קבלת סיוע מאיש מקצוע אמין ואחראי, שיוכל להגיד לכם בשלב מוקדם של הטיפול, אם יש לכם סיכוי לקבל את הדרכון או לא.

יש יתרון בהגשת בקשת האזרחות לממשלת פורטוגל באופן ישיר בפורטוגל. כלומר, לא לשלוח אותה בדואר, אלא להגיש את המסמכים פיזית במקום

השלבים בדרך להוצאת הדרכון  

הליך הוצאת דרכון פורטוגלי כולל כמה שלבים. הראשון כולל איסוף מידע ובדיקה של אילן היוחסין שלכם.  בדיקה זו מהווה את הבסיס הראשוני לבחינת הזכאות. זהו שלב מעט מעייף, היות שהוא כרוך באיסוף של מסמכים רבים מהרשויות, אבל מטבע הדברים הוא קריטי.

בשלב השני מגישים בקשה לקבלת אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל. יש פורמטים מסוימים שעל פיהם יש להגיש את הבקשה כך שתתקבל, ומידע שחייבים לכלול בתוכה.

השלב השלישי כולל את הגשת בקשת האזרחות לממשלת פורטוגל. גם כאן צריך לדעת איפה ואיך להגיש את הבקשה המדוברת. יש יתרון בהגשת הבקשה באופן ישיר בפורטוגל. כלומר, לא לשלוח אותה בדואר, אלא להגיש את המסמכים פיזית במקום.

השלב הרביעי כולל את קבלת התעודות והמסמכים הרשמיים. בשלב זה תקבלו את תעודת הלידה הפורטוגלית ואת תעודת הזהות הפורטוגלית שלכם (זו תתקבל בשגרירות בישראל או בהליך מהיר במשרדי הרשות בליסבון). במקביל תקבלו בשגרירות (או בהליך מהיר במשרדי הרשות בליסבון) את הדרכון הנכסף.

מי שמבטיח להוציא לכם דרכון פורטוגלי תוך פחות משנה וחצי, כנראה לא יעמוד במילתו. זהו מרתון ולא ספרינט - הליך ארוך שאיננו חף ממכשולים

1. היזהרו מבקשות לצ'ק ביטחון 

אם גוף כלשהו מבטיח לקדם עבורכם את הוצאת הדרכון ומבקש צ'ק ביטחון, הדבר צריך להדליק אצלכם נורות אדומות. הגוף או עורך הדין שמולו אתם מתנהלים חייב להיות מספיק ישרים כדי לומר לכם אם יש סיכוי ממשי לקבלת בקשתכם או שזו צפויה להידחות.

2. ביקשו מכם תשלום מלא? היזהרו 

עורך דין או חברה שיבקשו מכם לשלם להם את מלוא עלות הטיפול בתיק כבר בתחילת הדרך עלולים להיעלם בהמשך בלי לספק לכם את השירות המבוקש. היזהרו ממי שאינו מוכן לקחת על עצמו את הסיכון של דחיית הבקשה בשלבים הקריטיים ולגלגל אליכם את מלוא הסיכון. 

3. חשדו בהבטחות לסיים את התהליך מהר 

מי שמבטיח להוציא לכם דרכון פורטוגלי תוך פחות משנה וחצי, כנראה לא יעמוד במילתו. זהו מרתון ולא ספרינט - הליך ארוך שאיננו חף ממכשולים. חשוב שמי שמטפל בכם יהיה שם גם אחרי שהטיפול בבקשה התחיל, ולא ייעלם אחרי גביית התשלום.

הסכם הכתוב בצורה מפותלת או מורכבת וכולל עשרות סעיפים עשוי להעיד על ניסיון הסתרה או הסרת אחריות מהספק. היזהרו מסעיף המבטל יחסי עורך דין-לקוח ביניכם לבין ספק השירות

4. דרשו לדעת כמה תשלמו בשורה התחתונה, כולל הוצאות 

היזהרו מהפרדה בין שכר טרחה להוצאות הטיפול - מדובר בבור ללא תחתית. עורך דין מקצועי ובעל ניסיון בהוצאת דרכון פורטוגלי יידע מראש להעריך אילו הוצאות צפויות לכם בהמשך הדרך ולתמחר אותן לסכום סופי יחד עם עלות הטיפול. 

5. היזהרו ממי שלא מוכן לחתום עמכם על ההסכם באופן אישי

בין אם מדובר בעורך דין או בחברה, מי שלא מוכן לקחת אחריות אישית על ההסכם, הוא מישהו שכדאי להיזהר ממנו. אם החברה תיסגר, יש להבטיח שתהיה לכם כתובת חלופית. ודאו שנותן השירות חתום על החוזה ושהוא ערב לכם.

6. ההסכם ארוך או מורכב מדי? עוד סיבה לחשוד

הסכם הכתוב בצורה מפותלת או מורכבת וכולל עשרות סעיפים עשוי להעיד על ניסיון הסתרה או הסרת אחריות מהספק. היזהרו מסעיף המבטל יחסי עורך דין-לקוח ביניכם לבין ספק השירות. סעיף כזה סותר את כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, ומהווה ניסיון מצד הספק להסיר מעצמו אחריות.

על הספק שמתקשר מולכם לגלות לכם כמה תשלמו בשורה התחתונה, ולספק לכם תוך חודש-חודשיים בלבד אישור מהקהילה היהודית, אחרת משהו השתבש בדרך

7. עיכוב מיותר של האישור מהקהילה היהודית צריך להדאיג

אם האישור מהקהילה היהודית מתעכב, זו סיבה טובה לחשוד. אם כל המסמכים נאספו כנדרש, השלב הזה אמור להסתיים תוך חודש-חודשיים לכל היותר.

לסיכום, לאורך התהליך להוצאת דרכון פורטוגלי, יש לשים לב לסימני האזהרה השונים. האם האדם שמולו אתם עובדים מבקש מכם צ'ק ביטחון או תשלום מלא כבר בתחילת הדרך? האם הוא מבקש להחתים אתכם על הסכם ארוך ומפורט מדי או מבטיח לכם לסיים את התהליך מהר מדי?

בדיקת דרכונים בשדה התעופה

סימני אזהרה כאלה צריכים לעורר את חשדכם. בנוסף, על הספק שמתקשר מולכם לגלות לכם כמה תשלמו בשורה התחתונה, ולספק לכם תוך חודש-חודשיים בלבד אישור מהקהילה היהודית, אחרת משהו השתבש בדרך. הקפידו להיעזר בעורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא, שיוכל לסייע לכם בקבלת דרכון פורטוגלי בצורה אמינה ויעילה.

* הכותב מתמחה בנושא מסייע לישראלים רבים בהליך הוצאת דרכון פורטוגלי.

www.portpassclub.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה