zap group mishpati logo

מה זה עסקת אקראי ומתי צריך לשלם מס?

מכירה חד-פעמית של מוצר או שירות עשויה להיחשב לעסקת אקראי. איך מוגדרת עסקה כזאת, ואילו פעולות יש לבצע בגינה ברשויות המס ובביטוח לאומי

מאת: עו"ד ליאב מלמד
23.12.19
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
מה זה עסקת אקראי ומתי צריך לשלם מס?

זה קורה לשכירים לא אחת: מדי פעם נקרית בפניהם הזדמנות ל"חלטורה", שעשויה להוות השלמת הכנסה נאה. ואולם, חלק מהעובדים, שאינם יודעים בדיוק כיצד לדווח על העסקה, מעדיפים לעיתים לוותר עליה, כדי שלא להסתבך עם רשויות המס.

לא צריך לפחד מהזדמנויות מסוג זה, אלא לדעת מה אומר לגביהן החוק. עסקה חד-פעמית שכזאת נחשבת, על פי דיני המס, לעסקת אקראי החייבת בדיווח. בשורות הקרובות נבקש להסביר מהי עסקת אקראי, ואילו פעולות יש לבצע בגינה במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ.

מכירת מקרקעין לעוסק בידי אדם שלא עוסק במכירת מקרקעין וכן מכירת מקרקעין בידי אדם כאמור (למעט מכירת דירת מגורים) למלכ"ר או למוסד כספי, נחשבת לעסקת אקראי

מהי עסקת אקראי?

סעיף 2(1) לפקודת מס הכנסה קובע, כי עסק או עסקת אקראי בעלי אופי מסחרי הם עסקאות רגילות לכל דבר ועניין החייבות בתשלום מס. חוק מס ערך מוסף מגדיר במישרין מהי "עסקת אקראי". על פי סעיף ההגדרות בחוק, עסקת אקראי היא:

(1) מכירת טובין או מתן שירות באקראי, כשהמכירה או השירות הם בעלי אופי מסחרי.

(2) מכירת מקרקעין לעוסק בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין, וכן מכירת מקרקעין בידי אדם כאמור, למעט מכירת דירת מגורים, למלכ"ר או למוסד כספי.

עסקאות אקראי לדוגמה: בנייה של אתר אינטרנט באופן חד פעמי, מתן ייעוץ חד פעמי וחלטורות למיניהן המאפשרות לאנשים פרטיים להתפרנס דרך הסעה של אנשים אחרים, אירוח בבית ועוד

מה ההבדל בין מכירת טובין ומתן שירות באקראי?

מכירת טובין היא מכירה של מוצר כלשהו. כלומר, המוכר רוכש איזשהו מוצר או מייצר אותו בעצמו ומוכר אותו הלאה ברווח מסוים. לעומת זאת, מתן שירות כולל אספקת שירות כלשהו, ולא מכירה של מוצר.
דוגמה למתן שירות באקראי היא למשל בנייה של אתר אינטרנט באופן חד-פעמי, מתן ייעוץ חד-פעמי, ו'חלטורות' למיניהן הנפוצות בעידן "כלכלת החלטורות" (Gig Economy) המאפשר לאנשים פרטיים להתפרנס דרך הסעה של אנשים אחרים, אירוח שלהם בבית ועוד.

אם מדובר בעסקה בעלת אופי פירותי, יידרש המוכר לשלם מס לפי מדרגות מס הכנסה. לעומת זאת, אם מדובר בעסקה בעלת אופי הוני, יידרש המוכר לשלם מס רווח הון בשיעור של 25%

מהו גובה המס שיש לשלם על מכירת טובין או מתן שירות באקראי?

כדי להשיב על שאלה זו יש לבחון אם מדובר בעסקה הונית או פירותית. שאלה זו רלוונטית למכירת טובין ופחות למתן שירות (שהינה הכנסה פירותית). אם מדובר בעסקה בעלת אופי פירותי יידרש המוכר לשלם מס לפי מדרגות מס הכנסה.  לעומת זאת, אם מדובר בעסקה בעלת אופי הוני, יידרש המוכר לשלם מס רווח הון בשיעור של 25%.

האבחנה בין עסקה הונית ופירותית נדונה בשלל פסקי דין, ונשענת על מבחנים שונים. בין היתר, היא כוללת את מבחן הידע והבקיאות (ככל שלמוכר יש יותר ידע ובקיאות, כך נטה להכיר בעסקה כפירותית), את מבחן הארגון, מבחן התדירות ועוד.

בעקבות הפיכתה של "כלכלת החלטורה" לנגישה לכל אדם, כל עסקה יכולה להיחשב הלכה למעשה לבעלת "אופי מסחרי". כפועל יוצא מכך, כמעט על כל פעילות כיום, יש לשלם מס

מהי משמעות הדרישה לכך שהמכירה או השירות יהיו בעלי אופי מסחרי בעסקת אקראי?

כאמור, החלופה הראשונה שמגדירה מהי עסקת אקראי בחוק המע"מ קובעת, כי עסקה זו עניינה במתן שירות או מכירת טובין באקראי שהינם בעלי אופי מסחרי. אבחנה זו חשובה, שכן המכירה יכולה להיות גם "אישית". אם אדם מוכר את רכבו האישי או את הטבעת שלו, מדובר בעסקה אישית, שלא תיחשב לעסקת אקראי.

הפסיקה אמנם הכירה במבחנים שיש בהם כדי לחדד מהו אופי מסחרי ומהו אופי אישי (פעילות קבועה ומחזורית, הפעלת מנגנון ועוד), אך בעקבות הפיכתה של "כלכלת החלטורה" לנגישה לכל אדם, כל עסקה יכולה להיחשב הלכה למעשה לבעלת "אופי מסחרי". כפועל יוצא מכך, כמעט על כל פעילות כיום, יש לשלם מס. בכיר ברשות המסים הביע לאחרונה את דעתו בעניין זה בכנס מקצועי שעסק בסוגיה זו וקבע כי הלכה למעשה כל דבר הוא בר מיסוי.

עסקת אקראי איננה חייבת בניהול ספרים כמו עסק רגיל, ואדם שביצע עסקת אקראי לא חייב לפתוח עסק כדי לדווח עליה

איך מטפלים בעסקת אקראי מול מס הכנסה?

עסקת אקראי איננה חייבת בניהול ספרים כמו עסק רגיל, ואדם שביצע עסקת אקראי לא חייב לפתוח עסק כדי לדווח עליה. כל שעליו לעשות הוא לפנות למס הכנסה ולבקש אישור על ניכוי מס במקור. לאחר מכן, עליו למסור את האישור למקבל השירות, שצריך לנכות את המס הרלוונטי ולהעבירו למס הכנסה.

ומה לגבי מע"מ? עסקת אקראי חייבת במע"מ, כך שעל נותן השירות לגבות את המע"מ ולשלם אותו 

האם אדם שביצע עסקת אקראי חייב להגיש דו"ח שנתי?

רשות המיסים יכולה לדרוש הגשת דו"ח שנתי, אך בדרך כלל אם ינוכה המס המרבי בשיעור של 48%, רשות המיסים לא תדרוש הגשת דו"ח שנתי. ומה לגבי מע"מ? עסקת אקראי חייבת במע"מ, כך שעל נותן השירות לגבות את המע"מ ולשלם אותו כאן או באמצעות משרדי מע"מ.

אם נקרית בפניכם הזדמנות לבצע עסקת אקראי, אין כל סיבה שתחששו לבחון אותה. עם זאת זיכרו, על פי המדיניות הנוכחית של רשות המסים נכון להיום כמעט על כל פעילות יש לשלם מס

איך מטפלים בעסקת אקראי מול ביטוח לאומי?

כדי לשלם ביטוח לאומי על עסקת אקראי יש למלא בטופס 6101 של הביטוח הלאומי את פרטי ההכנסה הנוספת שלכם בחלק של הכנסות מעבודה, ואז יישלח אליכם שובר לתשלום. 

לסיכום, אם נקרית בפניכם הזדמנות לבצע עסקת אקראי, אין כל סיבה שתחששו לבחון אותה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שעל פי המדיניות הנוכחית של רשות המסים נכון להיום כמעט על כל פעילות יש לשלם מס, והדבר נכון גם לביצוע עסקאות אקראי, שבעבר נטו להתעלם מהן.

* הכותב הוא עורך דין ומרצה בתחום החשבונאות, המתמחה בין היתר בהיבטי מיסוי, תאגידים, עבירות צווארון לבן ומקרקעין.

* אין באמור לעיל כדי למצות את מגוון הסוגיות העולות בכל מקרה ומקרה, ואנו ממליצים לא להסתפק באמור, ובכל מקרה להסתייע בייעוץ משפטי.

 

קישורים שימושיים:

רשות המיסים מערכת עסקת אקראי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים