zap group mishpati logo

נגיף הקורונה: מתי מעסיק יכול לדרוש מעובד בבידוד לעבוד מהבית

חיובם של עשרות אלפי ישראלים להימצא בבידוד מעורר שאלות חדשות: האם ניתן לפטר עובד שנמצא בבידוד ואיזה שכר יש לשלם למי שממשיך לעבוד מהבית

08.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נגיף הקורונה: מתי מעסיק יכול לדרוש מעובד בבידוד לעבוד מהבית

נגיף הקורונה, עושה רושם, לא הולך לשום מקום, לפחות בינתיים. ואמנם, בימים האחרונים הוחמרו מאוד המגבלות של משרד הבריאות ביחס לקורונה, וכעת גם ישראלים ששבו מגרמניה, ספרד, שוויץ ואוסטריה, נדרשים לשהות בבידוד בבית במשך 14 יום. המגבלות הנוכחיות שמטילות, בין היתר, איסור גורף על עובדי מערכת הבריאות לצאת לחו"ל, ואיסור דומה גם על עובדי שירות המדינה, הובילו לכך שכבר כעת נאלצים עשרות אלפי ישראלים לשהות בבידוד בבית, ונראה כי היד עוד נטויה.

לאחר המאמר הקודם, שבו ביקשנו לפרט מקצת מהזכויות המגיעות לעובדים בצל הקורונה, הפכה נוכחות הנגיף בישראל למשמעותית בהרבה והיא מוגדרת כעת כ"מגה-אירוע". התגברות הנגיף והמגבלות שהוטלו עקב כך מעוררות שאלות בוערות נוספות שעליהן נבקש להשיב.

עובד הנמצא בבידוד חייב למסור למעסיק הודעה שלפיה עליו לשהות בבידוד ועל משך תקופת הבידוד בהקדם האפשרי

האם אפשר לפטר עובד שנמצא בבידוד?

לא. על פי צו בריאות העם (נגיף קורונה החדש 2019) (הוראות למעסיק של עובד בבידוד בית) (הוראות שעה) התש"ף-2020, אסור למעסיק לפטר עובד שנעדר מעבודתו מכיוון שנאלץ לשהות בבידוד עקב חשש להידבקות בקורונה. יצוין, כי עובד הנמצא בבידוד חייב למסור למעסיק הודעה שלפיה עליו לשהות בבידוד ועל משך תקופת הבידוד בהקדם האפשרי.

עובד שלא קיימות לגביו מגבלות של משרד הבריאות נדרש להגיע למקום עבודתו, ואם הוא לא עושה זאת הוא עשוי להיחשב כמי שמפר את הסכם העבודה שלו, והמעסיק אף עשוי להפחית משכרו

עובד בבידוד דורש מהמעסיק להגיע לעבודה. מה צריך המעסיק לעשות?

אם עובד צריך להימצא בבידוד, למעסיקו אסור לאפשר לו להיכנס למקום העבודה. על פי צו משרד הבריאות, המעסיק עצמו איננו יכול לדרוש מעובד שצריך להימצא בבידוד להגיע לעבודה.

ומה לגבי עובד שאינו צריך להימצא בבידוד, אך חושש להגיע למקום העבודה?

באופן עקרוני, עובד שלא קיימות לגביו מגבלות של משרד הבריאות נדרש להגיע למקום עבודתו, ואם הוא לא עושה זאת הוא עשוי להיחשב כמי שמפר את הסכם העבודה שלו, והמעסיק אף עשוי להפחית משכרו.
עם זאת, על המעסיק לנהוג בסבירות, לשמוע את העובד, ולהפעיל שיקול דעת בכל מקרה ומקרה.

זאת, בין היתר בהתחשב ברמת הסיכון שהוא מטיל על העובד, אמצעי הבטיחות שניתנים לאותו עובד וכיוצ"ב, כדי שלא ייגרם לו חלילה נזק, בהתחשב בנסיבות הקיצוניות של הקורונה. מעסיק יכול למשל לשקול בחיוב בקשה של עובד שנדרש לנסוע הרבה לחו"ל ומביע חשש לעשות זאת.

שר האוצר משה כחלון קרא למעסיקים שיכולים לעשות זאת, לאפשר לעובדים לעבוד מהבית. קריאות דומות צפויות להישמע ביתר שאת בימים הקרובים

האם מעסיק יכול לדרוש מעובד לעבוד מהבית בזמן שהוא נמצא בבידוד?

מחד נחשב העובד שנדרש להימצא בבידוד כעובד חולה לכל דבר ועניין וזכאי לימי מחלה. מאידך אם הוא איננו חולה, העובד נדרש להימצא בבידוד רק כדי לא לסכן את הציבור ואין מניעה אמיתית לכך שיבצע את עבודתו מביתו. בנסיבות אלה ונוכח העובדה שיותר ויותר עובדים נאלצים להימצא בבידוד, נראה כי לא יהיה מנוס מלהכיר בדרישה לעבודה מהבית כסבירה ואף בלתי נמנעת. היום קרא שר האוצר משה כחלון למעסיקים שיכולים לעשות זאת לאפשר לעובדים לעבוד מהבית. קריאות דומות צפויות להישמע ביתר שאת בימים הקרובים.

עבור היום הראשון בבידוד לא יקבל העובד שכר ועבור הימים השני והשלישי הוא יקבל מחצית משכרו. החל מהיום הרביעי ישולם לעובד תשלום בגבוה שכר מלא

מהו השכר שעל המעסיק לשלם לעובד שנמצא בבידוד?

עובד שנמצא בבידוד, בעקבות הוראות משרד הבריאות ביחס לנגיף הקורונה, ייחשב כמי שנעדר מעבודה עקב מחלה, ולכן יהיה זכאי לדמי מחלה. המשמעות: עבור היום הראשון לא יקבל העבודה שכר ועבור הימים השני והשלישי הוא יקבל מחצית משכרו. החל מהיום הרביעי ישולם לעובד תשלום בגבוה שכר מלא. במקומות רבים קיימים תנאים מיטיבים ונהוג לשלם בהם לעובדים שכר מלא החל מהיום הראשון להיעדרות. במקרה כזה יקבל העובד שכר החל כמקובל באותו מקום עבודה.

האפשרות להוציא עובדים לחופשה מרוכזת עשויה להינקט על ידי מעסיקים רבים, נוכח המצב הכלכלי המשברי שאליו נכנס המשק

מה השכר שעל המעסיק לשלם לעובד שממשיך לבצע את עבודתו מהבית?

נראה כי עובד שממשיך לבצע את עבודתו מהבית צריך לקבל את שכרו הרגיל, כאילו עבד במקום עבודתו. עם זאת, ראוי להעביר לו החזר על ההוצאות המיוחדות שנגרמו לו בשל העבודה מהבית. שאלה פתוחה נוגעת לתוספות שכר שיכולות להיות משולמות לעובד רק אם הוא מבצע את עבודתו ממקום העבודה, כמו תוספת כוננות.

נגיף הקורונה: מתי מעסיק יכול לדרוש מעובד בבידוד לעבוד מהבית(1)

מה יכול המעסיק לעשות אם העובד שנדרש להימצא בבידוד אינו יכול לעבוד מהבית?

אם העובד שנמצא בבידוד איננו יכול לעבוד מהבית בשל מגבלות אישיות שונות, המעסיק יכול לשקול להוציא אותו לחופשה בתשלום, כמובן בכפוף לכך שנמסרה לאותו עובד הודעה על כך מראש.
האפשרות להוציא עובדים לחופשה מרוכזת עשויה להינקט על ידי מעסיקים רבים, נוכח המצב הכלכלי המשברי שאליו נכנס המשק. אפשרות זו עשויה לתת לאותם מעסיקים מרווח נשימה מסוים עד שתתברר חומרת המצב.

* הכותב מתמחה, בין היתר, בדיני עבודה. 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עמיר אושפיז - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה