zap group mishpati logo

וירוס הקורונה וזכויות עובדים: מה מגיע למי שנמצא בבידוד

הנגיף שמתפשט בקצב מהיר מעלה שאלות כבדות משקל ביחס לדיני העבודה בישראל: למה זכאי מי שנעדר מעבודה עקב חשש להידבקות, ומה זכויות עובדים זרים שחוזרים לארץ מהמזרח הרחוק

09.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
וירוס הקורונה וזכויות עובדים: מה מגיע למי שנמצא בבידוד

נגיף הקורונה, המתפשט ברחבי העולם בקצב מהיר, מכניס ללחץ את מדינות העולם, שנוקטות צעדים קיצוניים כדי לנסות להתגונן מפניו. באופן טבעי, מי שמובילה את המאמצים היא סין, שהאריכה את חופשת ראש השנה הסינית, והורתה למאות אלפי עובדים להישאר בבתיהם.

מדינות אחרות, שאליהן כבר הגיע הנגיף, מיהרו לסגור את שעריהן בפני כניסת אזרחים סיניים, הורו על ביטול קווי תעופה סדירים לסין, וקבעו נהלים קפדניים לבידוד כל נוסע ששב מסין ולביצוע בדיקות לכל מי ששב ממדינות הסמוכות לסין, ובכלל זה דרום קוריאה, סינגפור והונג קונג.

נכון למועד כתיבת שורות אלה, נגיף הקורונה הסיני טרם הגיע לישראל, ואולם החשש שיגיע אלינו כבר גורם למשרד הבריאות ולבתי החולים לנקוט צעדים אקטיביים. בין היתר, מעורר הנגיף שאלות חשובות הנוגעות לזכויות עובדים שנחשפו לנגיף. על כמה משאלות אלה נבקש להשיב כעת.

ההנחיה להימנע ממגע עם הסובבים במשך 14 יום חלה לא רק על החוזרים מסין אלא גם גם על מי שחזר חולה מהונג קונג, תאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה או מקאו

נכון להיום, מהן ההנחיות של משרד הבריאות למי ששהה בסין?

משרד הבריאות מנחה את כל מי ששהה בסין החל מאמצע חודש ינואר או לאחר מכן, לא לצאת החוצה ולא לשהות במקומות ציבוריים (מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, קניונים וכו'), וזאת לתקופה של 14 יום ממועד השהייה האחרון שלו בסין. יצוין, כי חובה זו חלה גם על בני ביתו של אותו אדם, וכן על כל מי ששהה איתו באותו חדר או באותה כיתה, ואף באותו כלי תחבורה. במשך שבועיים כל האנשים שהוזכרו נדרשים לשהות בבידוד, וזאת מחשש שידביקו אחרים בנגיף הקורונה.

בימים האחרונים הודיע משרד הבריאות כי ההנחיה להימנע ממגע עם הסובבים במשך 14 יום חלה גם על מי שחזר חולה מהונג קונג, תאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה או מקאו (להבדיל מכל מי שחזר מסין, שנדרש לשהות בבידוד בכל מקרה). האחרונים נדרשים להימנע ממגע עם הסובבים, ולגשת מיד למרפאה או לבית החולים.

על פי הוראות חוק דמי מחלה, עובד חולה או בבידוד לא יהיה זכאי לתשלום עבור היום הראשון להיעדרותו, ועבור הימים השני והשלישי יקבל רק מחצית משכרו

לאילו זכויות יהיה זכאי עובד שנאלץ להימצא בבידוד עקב חשש להידבקות בקורונה?

עובד שנדרש להימצא בבידוד עקב חשש להידבקות בנגיף הקורונה, ייחשב כמי שנעדר מעבודתו עקב מחלה, ולכן יהיה זכאי לדמי מחלה. על פי הוראות חוק דמי מחלה, אותו עובד לא יהיה זכאי לתשלום עבור היום הראשון להיעדרותו, ועבור הימים השני והשלישי יקבל רק מחצית משכרו. עם זאת, החל מהיום הרביעי להיעדרות יקבל אותו עובד תשלום בגובה שכר מלא.

מה קורה אם באותו מקום עבודה נהוג לשלם שכר כבר החל מהיום הראשון להיעדרות?

אם באותו מקום עבודה קיים הסדר המיטיב עם העובד, יקבל העובד תשלום לפי הנהוג. כלומר, כבר החל מהיום הראשון להיעדרות.

עובד ששהה בבידוד יקבל, ככל הנראה, תוספת של 14 ימי מחלה למספר ימי המחלה שצבר עד כה. כלומר, ההיעדרות שלו עקב הבידוד לא תנוכה מהמכסה של ימי המחלה שהוא צבר

האם הימים בהם ישהה העובד בבידוד יקוזזו מימי המחלה המגיעים לו?

בעניין זה קיים חוסר ודאות מסוים. עם זאת, לפי דיווחים שפורסמו בימים האחרונים בתקשורת, עובד ששהה בבידוד, יקבל תוספת של 14 ימי מחלה למספר ימי המחלה שצבר עד כה. כלומר, ההיעדרות שלו עקב הבידוד לא תנוכה מהמכסה של ימי המחלה שהוא צבר. חשוב להדגיש, כי בעניין זה טרם נחתם צו של שר הבריאות, שאמור להקנות את הזכאות לתוספת של ימי מחלה.

מה נדרש לעשות עובד שחזר לארץ מהמזרח ונאלץ לשהות בבידוד?

על פי הנחיות משרד הבריאות, עובד שנאלץ לשהות בבידוד עקב חשש להידבקות בקורונה נדרש לדווח למשרד באופן מידי על מקום מגוריו או על מקום שהייתו או באמצעות טלפון ייעודי הקיים לכך או באמצעות מילוי טופס מקוון באתר משרד הבריאות.

בנוסף, נדרש העובד להודיע למעסיק שלו על השהייה שלו בבידוד, ולהעביר אליו תעודת מחלה גורפת, שניתנה על ידי משרד הבריאות, וכוללת בין היתר הצהרה של העובד על היעדרותו מעבודה ועל יום השהייה האחרון בסין או היום האחרון שבו אותו עובד בא במגע עם חולה קורונה. בין היתר, נדרש העובד להציג אישור על מועד עזיבתו את סין כדי שדמי המחלה ישולמו לו.

מי שמפר את ההוראות של משרד הבריאות ולא נמצא בבידוד אע"פ שחזר מסין או באחת המדינות האחרות שהוזכרו והוא לא חש בטוב - עובר עבירה פלילית ומסתכן לכן בעונש כבד

האם צריך לפנות לרופא משפחה כדי לקבל את דמי המחלה?

שלילי. על פי הנחיות משרד הבריאות, אין צורך לפנות לרופא המשפחה לקבלת אישור מחלה עקב ההיעדרות. תעודת המחלה הכללית שניתנה על ידי המשרד יחד עם ההצהרה והאישור על מועד העזיבה את סין יבואו במקום אישור המחלה הרגיל.

מה עלולות להיות ההשלכות של הפרת הוראת משרד הבריאות?

לעניין זה, מי שמפר את ההוראות של משרד הבריאות ולא נמצא בבידוד אע"פ שחזר מסין או באחת המדינות האחרות שהוזכרו והוא לא חש בטוב - עובר עבירה פלילית, ולפיכך מסתכן בעונש כבד, פרט לנזק הגדול שהוא עלול לגרום לאנשים אחרים.

עובדים זרים זכאים לתנאי העבודה זכאים להם עובדים ישראלים, ובכלל זה גם לתשלום דמי מחלה. לכן, סביר שעובד זר שכניסתו לישראל נמנעה יהיה זכאי, לפחות בשלב הראשון, לתשלום דמי המחלה

ומה באשר לעובדים זרים, למשל לעובדים סינים שאינם יכולים לשוב לישראל?

קיימת בעיה משמעותית בכל הנוגע לעובדים סינים. ישראל מגבילה את כניסתם של אזרחים סינים בעקבות התפרצות הקורונה, מה שיוצר מחסור בפועלים, בעיקר בענף הבניין. ביחס לזכויות של אותם עובדים, עובדים זרים זכאים לתנאי העבודה זכאים להם עובדים ישראלים, ובכלל זה גם לתשלום דמי מחלה. לכן, סביר שעובד זר שכניסתו לישראל נמנעה יהיה זכאי, לפחות בשלב הראשון, לתשלום דמי המחלה המגיעים לו.

וירוס הקורונה וזכויות עובדים: מה מגיע למי שנמצא בבידוד(1)

אם המניעה להיכנס לישראל תימשך, כלומר אותם עובדים לא יוכלו להמשיך לעבוד בעבודתם, הם עשויים להיות זכאים לפיצויי פיטורין בשיעור של חודש אחד בגין כל שנת עבודה (אם מדובר בעובדים שעבדו מעל שנה במקום עבודה אחד).

* הכותב מתמחה, בין היתר, בדיני עבודה, ומייצג עובדים רבים.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עמיר אושפיז - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה