zap group mishpati logo

5 הטעויות הנפוצות שגברים עושים במהלך הגירושין

גברים נוטים לעשות מספר טעויות נפוצות במהלך פרידה וגירושין, שעלולות להחריף את הסכסוך ולפגוע בהם, בילדיהם או בגרושתם, ללא צורך. ניתן להימנע מהן בקלות

11.03.21
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
5 הטעויות הנפוצות שגברים עושים במהלך הגירושין

גברים רבים המחליטים שברצונם להתגרש, או שבת זוגם הפתיעה אותם והודיעה להם שברצונה להיפרד, נוטים לנקוט מספר פעולות נמהרות, שלכאורה אמורות להגן על האינטרסים שלהם בגירושין. בפועל, פעולות אלו פוגעות בהם או בילדיהם, או שהן גורמות להחרפת הסכסוך עם בת הזוג, במקום הגעה לפתרון שיאפשר לו ולה לצאת לדרך חדשה, תוך שמירה על טובת הילדים המשותפים שלהם. בכתבה זו נפרט את חמש הטעויות הנפוצות שגברים עושים בדרך לגירושין ונסביר כיצד להימנע מהן.

כדאי לדעת כי אין טעם לצמצם את המשכורת או להשתכר פחות ערב הגירושין, כיוון שמה שקובע בקביעת דמי המזונות היא יכולת או פוטנציאל ההשתכרות בשנים האחרונות

טעות 1: הפחתה מכוונת של כושר ההשתכרות או ההכנסה ערב הגירושין

גברים המעוניינים להתגרש ועדיין לא סיפרו זאת לבת זוגם עשויים לנקוט צעדים מכוונים להפחתת הכנסותיהם בטרם יתחילו בכל הליך הגירושין. מאחר שנטל דמי מזונות הילדים מוטל על פי רוב על גברים, הם מקווים להשיג כך דמי מזונות מופחתים ולאחר הגירושין לחזור לרמת ההכנסה הקודמת.

כדאי לדעת כי אין טעם לצמצם את המשכורת או להשתכר פחות ערב הגירושין, כיוון שמה שקובע בקביעת דמי המזונות היא יכולת או פוטנציאל ההשתכרות, כך שתמיד ייבחן ממוצע ההשתכרות כמה שנים אחורה ועימו הפוטנציאל העתידי. לכן ערב הגירושין, או אפילו אם בת הזוג היא זו שהודיעה שברצונה להתגרש, יש להמשיך לעבוד כרגיל, אלא אם כן מדובר בנכות עקב תאונה או מחלה חלילה.

אין טעם להיצמד ולהישאר בבית לאורך תקופת הגירושין ועד לחלוקת הרכוש המשותף. הדבר לא יקנה לך יותר זכויות ועזיבת הבית לא תיגרע מזכויותיך

טעות 2: התעקשות להמשיך ולהתגורר בדירת המגורים המשותפת

אם החלטת להיפרד מבת זוגתך, או שהיא הודיעה על רצונה להתגרש, אין טעם להיצמד ולהישאר בבית לאורך תקופת הגירושין ועד לחלוקת הרכוש המשותף. הדבר לא יקנה לך יותר זכויות ועזיבת הבית לא תיגרע מזכויותיך. במיוחד הדברים אמורים במקרים שבהם בת הזוג מבקשת להתגרש בשל טענות על אלימות פיזית או כלכלית במשפחה.

עדיף ואף ובטוח יותר שעם היווצרות הטענות נגדך ורצונה של בת זוגתך להתגרש, לעזוב את הבית על מנת שחלילה לא תוגש נגדך תלונה במשטרה בגין אלימות נגדה ונגד הילדים. תלונה במשטרה, גם אם לא היו דברים מעולם, מובילה ישירות לחקירה ולהרחקה כמעט אוטומטית ל-14 יום, אפילו אם לא עשית דבר. עזיבת הבית ומעבר לדירת מגורים נפרדת תסייע לך ולבת זוגך לעבור הליך הגירושין בצורה הטובה ביותר, מבלי להחריף את הסכסוך ביניכם.

>>> קיראו עוד: מהן הטעויות הכלכליות הנפוצות שנשים עושות בדרך לגירושין וכיצד להימנע מהן? 

כאשר תיק על אלימות במשפחה נסגר בעילה של חוסר ראיות, הדבר עדיין לא אומר שלא היה כלום. רק אם התיק נסגר בעילה של חוסר אשמה, אזי ברור שמדובר בתלונת שווא

טעות 3: אי סגירת תיק תלונה בגין אלימות במשפחה בעילה של חוסר אשמה

לעתים קורה שחברים, משפחה או אפילו עורכי דין של נשים המבקשות להתגרש מייעצים להן לכלול בתביעת הגירושין גם תלונה כנגד בן זוגן בגין אלימות במשפחה. מטרת התלונה היא לשפר את העמדה שלהן במאבק המשפטי על הרכוש והמשמורת על הילדים.

כאשר תלונות כאלו מוגשות שלא בתום לב, חקירה משטרתית בדרך כלל תוביל לסגירת התיק. יחד עם זאת, לסוג העילה שבה התיק נסגר יש משמעות רבה שגברים רבים לא מודעים לה. לכן, אם נקלעתם לסיטואציה כזו, חשוב כי תתעקשו, באמצעות עורך הדין שלכם, לסגור את התיק בגין התלונה שהוגשה נגדכם בעילה של חוסר אשמה ולא בעילה של חוסר ראיות. כאשר תיק על אלימות במשפחה נסגר בעילה של חוסר ראיות, הדבר עדיין לא אומר שלא היה כלום. רק אם התיק נסגר בעילה של חוסר אשמה, אזי ברור שמדובר בתלונת שווא.

ההוכחה שמדובר בתלונת שווא לא רק שלא תפגע בכם, אלא אף עשויה לסייע לכם בהליך הגירושין ובתביעות שתגישו לגבי המשמורת על הילדים, חיזוק של טענות לפעולות ניכור הורי מצד האם ואף תביעות נזיקין לפיצוי כספי משמעותי בגין לשון הרע.

כאשר בית המשפט כיום בא לקבוע את זמני השהות עם ההורים, הוא מוודא כי האב רוצה, יכול ומסוגל לעמוד בזמני השהות ולא עושה זאת למראית עין בלבד לשם קבלת מזונות מופחתים

טעות 4: ויתור על משמורת משותפת כדי להיות מסוגלים להגדיל את כושר ההכנסה ולעמוד בתשלום המזונות

לכאורה הגיוני, אך בפועל לגמרי לא מומלץ. כיום, בעקבות פסיקה מהפכנית של בית המשפט העליון משנת 2017, אבות שההכנסה שלהם היא פחות או יותר באותו גובה כמו הכנסתה של בת זוגם לשעבר, ילדיהם המשותפים מעל לגיל 6, וחלוקת זמני השהות של הילדים אצל שניהם היא שווה, סביר להניח שלא ישלמו מזונות, או שיידרשו לשלם מזונות מופחתים. חשוב גם לזכור, שאין משמעות בהקשר זה למושג משמורת משותפת, ובית המשפט מתייחס לחלוקת זמני השהות וחלוקת האחריות ההורית בין שני ההורים.

כאשר בית המשפט כיום בא לקבוע את זמני השהות עם ההורים, כמו גם את דמי המזונות, הוא בוחן את פוטנציאל ההשתכרות והמשכורת הפנויה של שני ההורים. בנוסף, הוא מוודא כי האב רוצה, יכול ומסוגל לעמוד בזמני השהות ולא עושה זאת למראית עין בלבד לשם קבלת מזונות מופחתים.

מיד עם תחילת הליך הגירושין, הקפידו לפחות פעמיים-שלוש בשבוע לצאת מוקדם מהעבודה, לקחת את הילדים ולהיות עימם בבית

כיצד תוכיחו לבית המשפט כי רצונכם במשמורת משותפת הוא רצון כנה?

יש ליצור את התשתית לכך לאורך זמן, ומתוך אחריות ורצון כנים ליישם הורות אמיתית וזמני איכות עם ילדים. לשם כך, מיד עם תחילת הליך הגירושין, הקפידו לפחות פעמיים-שלוש בשבוע לצאת מוקדם מהעבודה, לקחת את הילדים ולהיות עימם בבית. כמו כן, ענייני החינוך חשובים ממדרגה ראשונה ועדכון מערכות החינוך השונות בדבר הפרידה והגירושין הוא הכרחי ביותר.

כיצד להיות מעורבים יותר בענייני החינוך של הילדים?

עדכון גני ילדים - בגנים אין מערכות מחשב והמידע מגיע רק מהגננת. לכן, קשר טוב עם הגננת וכל בקשה לקבל את כל המידע על פעילויות הגן, כולל מסיבות ואירועים, סביר להניח שייענו בחיוב ובחפץ לב. חשוב לדאוג ולקבל מידע זה לפחות בהתחלה ובתחילת השנה. בקשות מיוחדות כמו תמונת מחזור כפולה בסוף שנה או סרט סיום סוף שנה, או ענייני כספים, יש לסכם מראש עם הגננת. הצטרפות לקבוצות הוואטסאפ של הורי הגן מומלצת.

בתי ספר – אלה מהווים אתגר גדול לאבות. למרות קיומו והנחייתו של חוזר מנכ"ל מתאריך 03.03.2014, אבות רבים נתקלים בחוסר שיתוף פעולה, חוסר ידיעה וחוסר בקיאות מצד הגורמים הרלוונטיים במערכת. כך למשל, רבים לא יודעים שבמקרים של משמורת משותפת, הילד זכאי לשתי תעודות, אחת לכל הורה.

קושי נוסף היא העובדה שבתי ספר רבים לא יודעים, טכנית, כיצד להכניס את פרטי האב למערכת המחשוב בבית הספר. הדבר מביא לכך שהודעות הנוגעות לילד יגיעו רק להורה הרשום (בדרך כלל האם) ולכתובת מגוריו. מידע זה כולל תוצאות של בחינות מחוננים, דפי קשר כיתתיים, איחורים, התקשרות במקרה של מחלה ועוד.

תקשורת טובה עם בת הזוג לשעבר תאפשר לכם לקדם הסדרי ראייה ושהות רחבים עם הילדים ואף להרחיבם עם השנים, גם אם בתחילה נקבעו זמני שהות מצומצמים

 טעות 5: ניתוק הקשר עם בת הזוג שממנה מתגרשים

הקפדה ושמירה על תקשורת טובה עם בת זוגכם לשעבר, בכל נושא ובפרט בנושא הילדים, הן חשובות ביותר גם לאחר הפרידה או הגירושין. תקשורת כזו תאפשר לכם לקדם הסדרי ראייה ושהות רחבים עם הילדים ואף להרחיבם עם השנים, גם אם בתחילה נקבעו זמני שהות מצומצמים.

5 הטעויות הנפוצות שגברים עושים במהלך הגירושין(1)

חשוב מכך, הילדים שלכם זקוקים לוודאות ולביטחון לאחר שביתם ומשפחתם התפרקו, וקשה מאד לחיות עם הורים שלא מדברים אחד עם השני. כשזה קורה, הילדים מתחילים להיות האמצעי להעברת המסרים בין ההורים, הם מרגישים שהם צריכים לבחור צד והופכים לחלק מהסכסוך ביניכם ובין בת הזוג לשעבר. הדבר מערער את תחושת הביטחון הרעועה גם כך, מבלבל אותם ופוגע בהם רגשית ונפשית.

משרד עורכי דין שגית אברג'יל מתמחה בניהול הליכי גירושין ובייעוץ קונקרטי לגברים ונשים כאחת

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אברג'יל שגית- משרד עו"ד וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה