zap group mishpati logo

ביהמ"ש: הסכמי גירושין לא מחייבים קטינים בענייני חינוך ומשמורת

ביהמ"ש המחוזי הדגיש, כי הסכם גירושין לא מחייב קטינים, ובכל מקרה כאשר חל שינוי נסיבות, יש לבחון באופן מעמיק את טובת הילדים.

מאת: מערכת משפטי
21.10.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
ביהמ"ש: הסכמי גירושין לא מחייבים קטינים בענייני חינוך ומשמורת

ביהמ"ש המחוזי בבאר-שבע דן לאחרונה בבקשת רשות ערעור על החלטת בית משפט לענייני משפחה באשדוד, הקובעת כי שני קטינים, בני 6 ו-4, ילמדו במוסדות חינוך דתיים – הבת בבי"ס "נועם הרוא"ה" והבן בגן חב"ד.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום משפחה

בין ההורים נחתם הסכם גירושין, אשר קבע כי בנוגע לחינוך הילדים, כי: "הצדדים מסכימים, כי מרכז חייהם של הילדים הוא ישראל, ומתחייבים כי חינוכם יהא מושתת על קיום תורה ומצוות, וכי מוסדות הלימוד יהיו במסגרות מוסדות חינוך כדוגמת בי"ס חב"ד וחורב". בסע' 12 נקבע "הצדדים מתחייבים כי קביעת מוסדות הלימוד ואורח חיי הילדים ייעשה באופן כזה שיאפשר להם קשר הדוק ושוטף גם עם משפחת האב החרדית".

חפשו עורכי דין בתחום גירושין באינדקס משפטי החדש

כאמור, האם ערערה על החלטת ביהמ"ש לענייני משפחה, ואף ציינה כי בפועל, מזה כשנה וחצי שהילדים מתחנכים בחינוך חילוני, והאב ידע על כך ולא עשה דבר.

לטענת האם, ביהמ"ש לענייני משפחה שגה בהחלטתו כשקבע שהילדים ילמדו במוסדות חינוך דתיים, וזאת מבלי לקבל חוו"ד מומחה שתבדוק את טובת הילדים.

שינוי נסיבות מחייב בדיקה מחודשת

השופטת צילה צפת קיבלה את בקשת רשות הערעור, וקבעה כי , כידוע, הסכם גירושין אינו מחייב את הקטינים אשר אינם צד להסכם ובכל מקרה, לעולם פס"ד בעניין משמורת וחינוך אינו פסק דין סופי אלא הוא נתון לשינוי ובחינה מחדש בכל עת שימצא הצורך לכך.

נפסק, כי אכן חינוכם של הילדים לא נדון לגופו של עניין ולא נבחן באופן מהותי על ידי בית משפט לענייני משפחה בטרם אושר הסכם הגירושין. "הלכה היא", הדגישה השופטת, "כי קטינים אינם כבולים לתוכן ההסכמים שנערכו בעניינם במסגרת הליך גירושין שבין ההורים".

השופטת צפת קבעה, כי מאז הסכם הגירושין חל שינוי נסיבות המחייב בדיקה – בין ראשונית ובין מחודשת -  של טובת הילדים בהקשר למסגרות החינוך. בנוסף לכך, אין חולק כי מזה כשנה וחצי הילדים לומדים במסגרת חינוך חילונית.

" טלטולם, בשלב זה, ממסגרת חינוך חילונית למסגרת חינוך דתית - חרדית, בטרם נבחנה טובתם כדבעי, ורק משום שהסכם הגירושין שנערך כשנתיים וחצי קודם לכן קבע כן, הוא אשר יגרום להם נזק, באם ימצא בסופו של יום כי מסגרת זאת אינה מתאימה להם ויהיה צורך לטלטלם בשנית", קבעה השופטת והורתה על ביטול החלטת ביהמ"ש למשפחה והחזרת התיק אליו לבחינה מעמיקה של טובת הילדים באשר למסגרת חינוכם.

(רמ"ש 6804-09-10 ש.פ. נ' ח.פ)

ב"כ המבקשת: עו"ד שירי מלכה; עו"ד מירב ביתן
ב"כ המשיב: עו"ד צמח גרין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים