zap group mishpati logo

מהו "תשלום תכוף", ומתי הוא עשוי להיות הכרחי?

הייתה לכם תאונה קשה ואתם זקוקים לפיצוי מיידי למימון הוצאות המחיה והטיפול הרפואי? לשם כך נועד התשלום התכוף. מדריך להליך המזורז שבמסגרתו חברת הביטוח יכולה להעביר אליכם מקדמה

13.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מהו "תשלום תכוף", ומתי הוא עשוי להיות הכרחי?

עברתם תאונת דרכים קשה, ואתם זקוקים למתן סיוע כספי ראשוני למימון הוצאות המחיה והטיפול הרפואי? לשם כך נועד התשלום התכוף המעוגן בסעיף 5 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975, שמטרתו לתת סיוע כספי ראשוני לנפגע עד לקביעה סופית בתביעתו.

על מנת להקל על נפגעי תאונות הדרכים, מערכת החקיקה קבעה מנגנון סיוע מיידי שמטרתו לתת סיוע כספי ראשוני לנפגע בעל פגיעות קשות וחמורות אשר ברור כי אין בכוחו לשוב למעגל העבודה לתקופה מסוימת וכי מצב זה עשוי לפגוע ברמת החיים לה היה מורגל.

המדובר באותן סיטואציות מטלטלות המחייבות לא רק משאבים מנטליים, אלא גם ובעיקר משאבים כספיים עצומים, וזאת בכדי לממן את ההוצאות הכרוכות בגין היעדרות ממקום עבודה, אובדן הכנסות וסיוע כלכלי לטובת נסיעות, טיפולים, שיקום ועוד.

"תשלום תכוף" נועד להקל על בני המשפחה הנושאים בעול המנטלי והכלכלי, במקביל לניהול ההליך בבית המשפט אשר עשוי להיות ממושך ואף להימשך שנים עד לקבלת הפיצוי, במקרים בהם הצורך לפיצוי כספי מיידי הוא קרדינלי לצרכי מחיה.

לכן, במקרים מעין אלו, בטרם הגשת כתב התביעה, ניתן להגיש בקשה לתשלום תכוף לחברת הביטוח. במסגרת הבקשה יצוין הקושי אותו חווה הנפגע כתוצאה מפגיעתו בתאונה, הצורך במתן סיוע כספי מיידי לצורך מימון הוצאות המחייה וטיפולים רפואיים.

במידה ונתקלתם בסירוב לבקשתכם ל"תשלום תכוף" מחברת הביטוח, כיצד מתקדמים?

כפי שצוין לעיל, את הבקשה לתשלום תכוף מגישים תחילה לחברת הביטוח, במידה וחברת הביטוח מסרבת, יש להפנות הבקשה לבית המשפט.

בבואו של בית המשפט לבחון את בקשתו של הנפגע, תחילה יבחן את סוגיית החבות – האם אכן הייתה תאונה? האם יש כיסוי ביטוחי? שנית, תבחן יכולתו הכלכלית של הנפגע להמשיך לדאוג לעול פרנסתו ובכלל זה בדיקת חשבונות הבנק, הוצאות מול הכנסות לרבות הוצאות רפואיות בגין התאונה. יש לציין כי במרכז בחינת הנתונים יש דגש על השאלת מה דרוש לנפגע לצורך קבלת טיפול רפואי ומימון כל הוצאות המחייה השוטפות לאחר התאונה.

המדובר בהליך חריג שאיננו מוגש באופן תדיר, אך בהחלט יש הנעזרים בו באותם מקרים יוצאי דופן, שבהם הנפגע נמצא במצוקה נפשית וכלכלית, ותשלום זה משמש עבורו כגלגל הצלה.

מה מאפיין בקשה לקבלת "תשלום תכוף"?

בקשה למתן תשלום תכוף מיועדת במקרים של תאונות דרכים קשות, כאשר בעקבות הפגיעה אין באפשרות הנפגע לחזור למעגל העבודה למשך תקופה ארוכה וכי לצד זה יתקשה לעמוד בהתחייבויותיו היומיומיות. המדובר בנזקים המחייבים שיקום ולא מאפשרים חזרה לשגרת חיים סדורה, אלא מחייבים קבלת עזרה דחופה.

איך מתנהל בפועל הדיון לקבלת תשלום תכוף?

בשל הדחיפות המאפיינת הליך זה, בית המשפט יקבע לרוב דיונים תוך פרק זמן קצר יחסית מרגע הגשת הבקשה, זאת מאחר שמדובר בדיון סוציאלי במהותו שמטרתו לאשר לנפגע מתן סיוע כספי ראשוני על מנת שיוכל לשוב ולשקם את עצמו בהקדם.

כאמור, הדיון בבקשה מתנהל רק לאחר שחברת הביטוח דחתה את הבקשה וסירבה להעביר לנפגע תשלום באופן מיידי. במסגרת הדיון בבקשה, ידון בית המשפט בנזקי הווה בלבד, כל מה שקשור למתן סיוע עכשווי.

כיצד משולם התשלום התכוף?

יש לציין, כי כל סכום המועבר לנפגע בתשלום תכוף, יקוזז בסופו של ההליך התביעה העיקרי.

הליך בחינת הבקשה בבית המשפט אורך בדרך כלל בין 60 ל-90 יום.

 

לסיכום, כמה טיפים חשובים בנושא תשלום תכוף  –

יש לפנות בקדם האפשרי לעורך דין מיומן המתמחה בנושא. ככל שחולף הזמן, ולא הגשתם בקשה לקבלה של תשלום תכוף, הדבר עשוי להעיד על כך שלא באמת היה בו צורך.

לצורך קבלת תשלום תכוף חשוב לתעד לא רק את כל הראיות הנוגעות לנסיבות התרחשות התאונה, אלא גם את כל ההוצאות שנוצרו כתוצאה מהתאונה. זאת, כדי שניתן יהיה להראות בבית המשפט שהוצאות אלה עולות על ההכנסות, ומחייבות תשלום תכוף.

*הכותב מתמחה בדיני נזיקין ותאונות דרכים, ובעל ניסיון רב בהגשת תביעות לקבלת תשלום תכוף.

 

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה