zap group mishpati logo

המדריך המלא: איך להגיש בקשה להחזר מס בעצמכם?

אם פוטרתם או יצאתם לחל"ת במהלך שש השנים האחרונות, יכול להיות שמגיע לכם כסף. מה הם הקריטריונים הנוספים המזכים אתכם בהחזרי מס ואיך תוכלו להשיג אותם בעצמכם? בכתבה הבאה

מאת: טלי ירון - מערכת זאפ משפטי
19.03.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
המדריך המלא:  איך להגיש בקשה להחזר מס בעצמכם?

הנה מידע שלא בהכרח ידעתם: אף שמס הכנסה מנוכה משכר העובדים מדי חודש, גובה המס מחושב באופן שנתי. כלומר, מס הכנסה מבצע חישוב משוער לגבי הכנסותיכם השנתיות ועל פי חישוב זה נגבים משכירים תשלומים חודשיים המכונים "ניכוי במקור". אגב, גם עצמאים משלמים מס הכנסה על פי הכנסה שנתית משוערת, והוא מכונה תשלום מקדמות.   

בזמן שמס הכנסה מתייחס לעובדים כמי ששומרים על יציבות תעסוקתית, המציאות, כידוע, די שונה. עובדים שכירים רבים מחליפים עבודות במהלך השנה והכנסתם משתנה ואף נפסקת בתקופות אבטלה או חל"ת. אותו חישוב שנתי הופך במקרים אלה ללא רלוונטי וגבייתו היא עודפת.

להחזר המס, אם זכיתם בו, מתווספים הפרשי הצמדה וריבית של 4% לשנה

מי זכאי להחזר מס?

כאמור, עובדים שעשויים להיות זכאים להחזרי מס הם עובדים שפוטרו, התפטרו ולא עבדו חלק מהשנה, כמו גם עובדים המתפרנסים מכמה עבודות ולא עשו תיאום מס וכן עובדים שמעבירים תשלומי פנסיה וביטוחי חיים באופן עצמאי. עוד אוכלוסיות שעשויות להיות זכאיות להחזרי מס הן אוכלוסיות שמגיעות להן הקלות והטבות מס שונות, כמו עולים חדשים, חיילים משוחררים ומשרתי השירות הלאומי לשעבר, תושבי הפריפריה המתגוררים באזורי עדיפות לאומית וכן בעלי מוגבלות רפואית או בני משפחה שמטפלים בבעל מוגבלות.

החזרי מס עשויים לנבוע גם כתוצאה מזיכוי על תרומות והן מנקודות זיכוי על לימודים לתואר ראשון והולדת ילד. הרשימה הזו היא עדיין חלקית. בחינת זכאות להחזר מס יכולה להיעשות רק לגבי שנת מס שהסתיימה ועד שש שנים אחורה. להחזר המס, אם זכיתם בו, מתווספים הפרשי הצמדה וריבית של 4% לשנה.

המדינה מחזיקים בהחזרי מס בסכום של מיליארדים, סכומים שיישארו בכיס המדינה אם איש לא ידרוש אותם

למה החזרי מסים נשארים בקופת המדינה?

על פי הנתונים, מס הכנסה ובעצם המדינה מחזיקים בהחזרי מס בסכום של מיליארדים. סכומים שיישארו בכיס המדינה אם איש לא ידרוש אותם בפרק הזמן הקצוב לכך. למה אנשים לא מבקשים כסף שמגיע להם? חוסר מודעות, חשש מהתעסקות עם רשויות המס ורתיעה מביורוקרטיה וטופסולוגיה הן כמה מהסיבות העיקריות לכך.   

בתוך הוואקום הזה, מי שעלה על אותם כספים אבודים כבר לפני שנים והחליט לעשות מהם ביזנס הם חברות ועורכי דין שונים. אלה מציעים לבדוק עבורכם את הזכאות להחזרי מס ולהגיש את הבקשה במקומכם. הכל כמובן בתשלום עמלה מסכום ההחזר. השירות נוח, מקל על ביורוקרטיה ואיננו מצריך ידע בדקויות פקודות המס מצידכם. יחד עם זאת, הביאו בחשבון שעדיין תצטרכו לאסוף מסמכים שונים ולהגישם לחברה המטפלת.

למי שמעוניין לקחת את המשימה על עצמו ולהשאיר את כל הכסף בכיסו (רשות המס לא גובה על השירות כסף), מומלץ להמשיך לקרוא.

להגשה מקוונת יש להירשם במערכת מס הכנסה ולפתוח תיק לצורך קליטת הבקשה להחזר מס

עשו זאת בעצמכם: כך מגישים בקשה להחזר מס

את הבקשה להחזר מס ניתן להגיש באופן מקוון עבור שנת 2019 ואילך – פחות משנות הזכאות. לחלופין, תוכלו להגיש את הבקשה ידנית על שש שנים מלאות אחרונות.

להגשה מקוונת יש להירשם במערכת מס הכנסה ולפתוח תיק לצורך קליטת הבקשה להחזר מס. לאחר מכן תמלאו פרטים שיבחנו את עמידתכם בתנאים המקדימים להגשת הבקשה. בסיום התהליך, תשגרו את הבקשה בצירוף מסמכים רלוונטיים, אותם נפרט בהמשך.

להגשה פיזית יש להגיש את המסמכים בלשכת פקיד השומה אליה אתם משתייכים יחד עם טופס 135 (הכולל הסברים למילוי). יש להביא עותק נוסף של הבקשה להחזר על מנת לקבל אישור הגשה חתום שיישמר אצלכם. קיימת אפשרות להגיש בקשה ידנית גם דרך מערכת פניות לציבור של מס הכנסה באינטרנט.

עבור עצמאים המגישים דו"ח שנתי למס הכנסה, יש למלא את הבקשה להחזר במסגרת הדו"ח בטופס 1301.

כדאי להביא בחשבון שהגשת בקשה להחזר מס באופן עצמאי היא תהליך מורכב שאיננו מבטיח החזר

אילו מסמכים צריך לצרף לבקשה להחזר מס?

  • טופס 106 אותו מקבלים מהמעסיק. אם היו לכם כמה מעסיקים בשש השנים האחרונות, יש להציג טופס מכל אחד מהם.
  • אישורים על הכנסותיכם מכל מקור, כולל הכנסות בן/ בת הזוג.
  • אישורים רלוונטיים הנוגעים לנקודות זיכוי שמגיעות לכם כמו מצבכם המשפחתי או הרפואי, תעודת שחרור לחיילים או תעודת עולה, אישור מרשות מקומית על מגורים ביישוב מזכה ועוד.
  • אישורים על תשלומים לביטוח חיים וקופות גמל וכן חשבוניות על תרומות.
  • אישורים על דמי אבטלה, תגמולי מילואים או תקבולים אחרים מביטוח לאומי, כמו דמי לידה או שמירת הריון ליולדת או לבן זוגה.
  • אישור ניהול חשבון או צילום צ'ק לאימות פרטי החשבון שלכם.

שימו לב: על כל שנת מס שעליה אתם מבקשים החזר יש להגיש בקשה בנפרד.

לסיכום, כדאי להביא בחשבון שהגשת בקשה להחזר מס באופן עצמאי היא תהליך מורכב שאיננו מבטיח החזר. יחד עם זאת מדובר בהליך אפשרי וכזה שעשוי להיות כדאי מאוד כלכלית. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה