zap group mishpati logo

נהיגה בשלילה: למה אסור לכם לעלות על ההגה כשהרישיון שלכם נשלל

ביצעתם עבירת תנועה ואתם בפסילה? היזהרו מלנהוג. סיבוב קצר ברכב עלול לעלות לכם ביוקר ואפילו במאסר. מהרו להתייעץ עם עורך דין בנושא

30.05.22
תאריך עדכון: 09.04.24
4 דק'
נהיגה בשלילה: למה אסור לכם לעלות על ההגה כשהרישיון שלכם נשלל

נהגים רבים אינם יודעים זאת, אך נהיגה בשלילה היא אחת מעבירות התנועה החמורות ביותר בספר החוקים. כמה חמורה? בנסיבות מסוימות, נהיגה בפסילה עלולה לגרום לכך שתישלחו לעד שלוש שנות מאסר. "זה מאוד בעייתי משום שבמקרים רבים נהגים כלל אינם יודעים שהם בפסילה", מסביר עו"ד חאתם עאסלה, המתמחה בדיני תעבורה. "קיימים נהגים שלעיתים נשפטים בלי שהם נוכחים בדיון, ואחרים כלל לא מקבלים את דו"ח התנועה שבעקבותיו נגזר עליהם עונש השלילה".

כל אותם נהגים מסתכנים בענישה חמורה במיוחד. "מי שנתפס על נהיגה בשלילה זקוק לייעוץ משפטי ורצוי כמה שיותר מהר", מציין עו"ד עאסלה.

זהירות, גם אם הרכב שלכם לא מונע, אך ישבתם על כיסא הנהג כשהייתם בשלילה, תיחשבו למי שנוהגים בעת פסילה

מה כוללים רכיבי העבירה של נהיגה בשלילה?

עבירה של נהיגה בשלילה קבועה בסעיף 67 לפקודת התעבורה. לעבירה זו יש מספר רכיבים שחייבים להתמלא כדי שניתן יהיה להרשיע אתכם בביצוע העבירה:

נהיגה - זהירות, גם אם הרכב שלכם לא מונע, אך ישבתם על כיסא הנהג כשהייתם בשלילה, תיחשבו למי שנוהגים בעת פסילה.

הרישיון שלכם נפסל על פי החוק - אם רשיונכם נפסל, אך עצם הפסילה לא היתה חוקית – למשל נעשתה על בסיס עבירה שלא התקיימה – גם ביצוע עבירה בזמן השלילה איננה מתקיימת.

ידעתם על השלילה - אם רשיונכם נשלל בבית המשפט או במשרד הרישוי ונכחתם במקום, ברור והגיוני שידעתם על עצם השלילה, מה שמשחק נגדכם.

"עם זאת, קיימים לא מעט מקרים שבהם נהגים כלל אינם מודעים לעצם השלילה, ובמקרים כאלה יכול עורך דין מיומן לדיני תעבורה להקל מאוד בעונשם או אפילו להוביל לזיכוי מהעבירה", מדגיש עו"ד עאסלה.

בעיני בית המשפט, מי שעבר עבירה, לא קיבל על עצמו את הדין ומעז לעלות שוב על הכביש, הוא בגדר נהג מסוכן ובעל פוטנציאל לבצע תאונה קשה

מדוע נהיגה בשלילה נתפסת כעבירה כל כך חמורה?

עו"ד עאסלה: "אחת הסיבות לכך שנהיגה בשלילה נחשבת לעבירה חמורה היא שהיא נתפשת כזלזול בשלטון החוק. בעיני בית המשפט, מי שעבר עבירה, לא קיבל על עצמו את הדין ומעז לעלות שוב על הכביש, הוא בגדר נהג מסוכן ובעל פוטנציאל לבצע תאונה קשה. הייתם בשלילה ושוב ביצעתם עבירה? אתם בצרות".

קיראו עוד בנושא >>> נתפסתם נוהגים במהירות מופרזת? אל תזדרזו להודות

מי יכול לשלול את הרישיון לנהג על ביצוע עבירת תנועה?

"מי שיכולים לשלול לכם את הרישיון הם קצין משטרה, משרד הרישוי או בית המשפט. משרד הרישוי יכול לשלול את הרישיון ל-90 יום אם צברתם 36 נקודות; קצין משטרה (מדרגת מפקח ומעלה) רשאי לפסול את רשיונכם ל-30-90 יום ולהטיל עליכם 10 נקודות; ובית המשפט רשאי להטיל עליכם קנס, עונש של 10 נקודות ובמקרים קיצוניים לשלול את הרישיון שלכם לצמיתות ולהטיל עליכם גם עונש מאסר".

מהי מדיניות האכיפה ביחס לביצוע עבירה של נהיגה בשלילה?

"מדיניות המשטרה ביחס לעבירות של נהיגה בפסילה היא מחמירה מאוד וקוראת להטיל על הנהג הנתפס עונש מאסר. נתפסתם נוהגים בשלילה בפעם השנייה? הדרישה תהיה לענישה משמעותית יותר של למעלה מחצי שנת מאסר ושלילה של רישיון הנהיגה לכמה שנים".

העונש החמור שעלול להיות מוטל על הנהג שנתפס יכול להגיע לכדי מאסר משמעותי ולשלילה לפרק זמן ארוך

מדוע ייצוג משפטי הוא חשוב כל כך אם נתפסתם בעת נהיגה בשלילה?

"ייצוג משפטי יכול להיות קריטי למי שנתפס בעת נהיגה בפסילה בשל מה שמוטל על הכף – העונש החמור שעלול להיות מוטל על הנהג שנתפס, שיכול להגיע כאמור לכדי מאסר משמעותי ושלילה לפרק זמן ארוך. "עורך דין מיומן ומנוסה עשוי לסייע לכם להוכיח שלא ידעתם על השלילה, ולמצוא סדקים בעבודת המשטרה שעשויים לסייע לכם. חשוב להיוועץ בעורך דין בשלב מוקדם ככל האפשר. ייעוץ יעיל ובזמן הנכון של עורך דין יכול לעשות את ההבדל בין הרשעה ועונש חמור להפחתה משמעותית בעונש ואולי אפילו זיכוי".

נתפסתם בנהיגה בשלילה? ביצעתם עבירת תנועה חמורה אחרת? פנו להתייעצות ראשונית עם עו"ד חאתם עאסלה, מומחה לדיני תעבורה, שסייע כבר למאות נהגים

צילומים: שאטרסטוק

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד ונוטריון חאתם עאסלה השלים תואר שני במשפטים (LL.M) וצבר למעלה מ-20 שנות ניסיון במגוון תחומים משפטיים – החל מדיני עבודה, דרך דיני נזיקין וכלה בדיני תעבורה. את משרדו העצמאי בחר להקים בטבריה, שם הוא מעניק ללקוחותיו ייעוץ ראשוני ללא עלות וליווי צמוד עד להשגת המטרה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד עאסלה חאתם

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה