zap group mishpati logo

"ייפוי כוח מתמשך יפתור סכסוכים ופנייה לבימ"ש בעתיד"

כאשר אנו בריאים וצלולים, ברוב המקרים אנו נמנעים מלחשוב מה יהיה עלינו כשהמצב לא יישאר כפי שהוא. עו"ד שרונה ברנבוים מסבירה למה חשוב לעשות ייפוי כוח מתמשך ומזכירה: "'אין יודע האדם את יום המחר"

05.12.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
"ייפוי כוח מתמשך יפתור סכסוכים ופנייה לבימ"ש בעתיד"

 "ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המוסדר בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 בסעיף 32 א', המקנה לאדם על פי חוק את האפשרות, בזמן שהאדם במצב בריא וכשיר בגופו ובנפשו, להחליט על עתידו, כאשר לא יהיה כשיר ומסוגל לקבל החלטות מכל סיבה שהיא",  פותחת ומסבירה עו"ד שרונה ברנבוים. 

"אותו אדם נקרא בשפה המשפטית 'הממנה' ובמסמך זה יוכל הממנה לקבוע את זהותו של אדם שיפעל מטעמו וייקרא 'ממונה'. האחרון חייב להיות בן 18 ומעלה כדי שלאחר המינוי, הממונה יוכל לקבל החלטות מושכלות הנוגעות למצבו הרפואי ופיננסי של מי שנתן בידו את ייפוי הכוח", אומרת עו"ד בירנבוים.

"ייפוי כוח מתמשך הוא גלגל הצלה לאדם כאשר הוא הופך להיות בלתי כשיר"

מהי מטרת המסמך?

"ייפוי כוח מתמשך מייתר את ההתרוצצויות לבתי משפט ואת המרוץ למינוי אפוטרופסות בזמנים קשים, כאשר אנשים נדרשים לכל מיני אשפוזים, טיפולים וניתוחים, בזמן שאינם יכולים לתת על כך את הדעת ולקבל החלטות מושכלות על חייהם, בריאותם וכספם. במרבית הפעמים מתגלעים סכסוכים משפחתיים סביב המינויים ואין הסכמות, וייפוי כוח מתמשך בא לתת מענה לבעיה זו ולמנוע מריבות ועוגמת נפש. זהו גלגל הצלה לאדם כאשר הוא הופך להיות בלתי כשיר".

האם לייפוי כוח מתמשך יש תוקף?

"למסמך זה אין תוקף, אלא שהוא לתמיד. אולם, אם אדם החליט למנות אדם מסוים והתחרט על כך, אפשר לשנות את זהות הממונה כאשר האדם שחתום על המסמך עודנו כשיר. כאשר הוא כבר לא כשיר ויש שינויים, בית המשפט נכנס לתמונה. גם הממונה, אותו אדם שמונה לתפקיד, יוכל לבקש לפרוש מתפקידו - זוהי פרוצדורה המתבצעת מול האפוטרופוס הכללי".

"האדם הבלתי כשיר אינו מעביר את הכסף אל הממונה, הוא רק נותן לו את ההרשאה לפעול בשמו"

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

"צוואה נפתחת עם פטירתו של האדם, וייפוי כוח מתמשך מופעל כאשר אדם עודנו בחיים אולם במצב של אי כשירות  לקבל החלטות – זהו ההבדל בין המסמכים. לעומת צוואה, שבה ברוב המקרים מורישים נכסים, כספים או זכויות, בייפוי כוח מתמשך מקנים זכות לממונה לקבל החלטות בפן הבריאותי, לטפל בנכסים וגישה לחשבונות נאמנות או השקעות. האדם הבלתי כשיר אינו מעביר את הכסף אל הממונה, הוא רק נותן לו את ההרשאה לפעול בשמו".

ניתן לקבוע סוגיות הנוגעות למוות ופטירה?  

"כאשר אדם לא רוצה שיעשו פעולות להחזירו לחיים, מדובר במסמך אחר הנקשר לחוק החולה הנוטה למות, ואפשר לערוך אותו בנפרד ולהוסיף אותו".

"כל אחד יודע מה הכי טוב בשבילו ומי יכול להיות שם בשבילו ברגעים הכי קשים, ובהתאם ניתן לבחור את מי למנות לאחראי על נושאים אלה"

למי מומלץ לעשות ייפוי כוח מתמשך?

"לכל אדם מעל גיל 18 כי 'אין יודע האדם את יום המחר והנבואה ניתנה לשוטים'. בייפוי כוח מתמשך ניתן לקבוע בדיוק מה יקרה לך. אם חלילה תגיע למצב סיעודי, האם להביא לך מטפל או מטפלת? האם להשאירך בבית או להעביר אותך למוסד? האם מי שיטפל בך יהיה גבר או אישה? ההמלצה היא קריטית עבור אנשים מבוגרים חולים שההידרדרות במצבם הבריאותי היא יחסית מהירה, לכן, עוד בשלב שהם כשירים, רצוי שיערכו ייפוי כוח מתמשך".

מעבר לזאת, אוצר עו"ד ברנבוים, "הדבר פותר סכסוכים ומחלוקות ופנייה בעתיד לבית המשפט שכרוכה בהוצאות ובבזבוז משאבים. מצב נוסף שבו יש חשיבות גוברת לעריכת המסמך הוא בסוגיות לא רגילות כמו אם יחידנית או הורים גרושים, כי הסבירות להגיע לבית המשפט במקרים כאלה היא גבוהה, ולצערנו בית המשפט לא תמיד קובע את ההחלטה הכי נכונה לאדם. לעומת זאת, כל אחד יודע מה הכי טוב בשבילו ומי יכול להיות שם בשבילו ברגעים הכי קשים, ובהתאם ניתן לבחור את מי למנות לאחראי על נושאים אלה".

"אדם שבא לכתוב ייפוי כוח מתמשך יכול לבחור קשת רחבה של אופנים וצורות טיפול בזמן הגעתו למצב בלתי כשיר"

מדוע חשוב לערוך ייפוי כוח מתמשך אצל עו"ד המתמחה בתחום?

"כשאדם מגיע להתייעץ עם עו"ד בקיאה בתחום, כמוני לדוגמה, יש לי רשימה של סוגיות שאותן אני מעלה וניתן לכלול אותן במסמך, וזאת על מנת לענות על כל הפרצות הקטנות שנותרות פתוחות, ולהגיע לכדי מסמך נהיר, ברור ומנומק שיהיה קשה לתקוף אותו. זהו עניין מהותי משום שעל אף שהמסמך יחסית חדש בישראל, הוא נתקף לא פעם בבית משפט ולכן צריך לערוך אותו בצורה מדויקת ומנומקת עם כמה שיותר פרטים.

"אדם שבא לכתוב ייפוי כוח מתמשך יכול לבחור קשת רחבה של אופנים וצורות טיפול בזמן הגעתו למצב בלתי כשיר. בשלב הבא מזמנים בנפרד את הממונים - בדרך כלל אלה הם ההורים והילדים ולפעמים גם חברים טובים. לבסוף, אחר ששני הצדדים הבינו את המשמעות המשפטית וחתמו עליה מרצון והבנה חופשית, המסמך נשלח לאפוטרופוס הכללי למתן תוקף וחותמת עליו".

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים

עו"ד שרונה ברנבוים – דיני עבודה, נזיקין, ייפוי כוח מתמשך ועוד. 92% הצלחה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שרונה ברנבוים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה