zap group mishpati logo

התנהלות נכונה מול מס רכוש - מדריך

אם הרכוש שלכם נפגע במהלך מבצע "עמוד ענן", המדריך הזה הוא בשבילכם. מה לעשות ומה לא לעשות בהתנהלות מול מס רכוש?

מאת: עו"ד אמיר שושני
22.11.12
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
התנהלות נכונה מול מס רכוש - מדריך

רכושם של אנשים פרטיים רבין נפגע במהלך מבצע "עמוד ענן", בין אם מטיל שהחריב להם את הבית, ובין אם משברי מתכת שנפלו מהשמיים אחרי שטילים יורטו על ידי כיפת ברזל.

נזק כזה נקרא בחוק "נזק ישיר", ולדעת הכותב השלטונות עושים מאמץ גדול להסיר אותו מעל השולחן מהר ככל האפשר. כך, שמאים מטעם מס רכוש עומדים הכן באיזורי הסכנה, הם באים במהירות למקומות נפילת הטילים, מתעדים את הנזקים שהם רואים, ומיד אחריהם מתייצבים בשורה בעלי מקצוע, שעוד באותו יום מתחילים במלאכת תיקון הנזק.

אולם, הבעיה היא שההתנהלות הזו של מס רכוש פותרת כ-90% מהמקרים. לעומתם, 10% הנותרים, אם לא יפעלו נכון, ימצאו את עצמם במצב נחות מול השלטונות. הם לא יקבלו את הפיצוי שמגיע להם, וגם יאבדו את היכולת להוכיח את הנזק שנגרם להם. לכן, גם אם הם יערערו על קביעת מס רכוש, הערר שלהם יידחה, בגלל העדר הוכחה של הנזק.

10% משמע - אנשים רבים שרכושם נפגע. להערכת הכותב, מס רכוש טיפל עד היום ביותר מ-2,000 מקרי נזק.

ארבעה כללים חשובים בהתנהלות מול מס רכוש

נשאלת השאלה - מה אפשר לעשות?
• ראשית, אל תסתפקו בשמאי של מס רכוש. שכרו שמאי מטעמכם שיעריך את הנזק. הוא יקבל מכם כסף על שירותיו, ולכן יהיה מחוייב לכם, ולא למס רכוש, הוא לא יצטרך לרוץ לעוד עשרים בתים מהאיזור שנפגעו מאותו טיל, אלא יוכל להיות בבית שלכם גם שלוש שעות, אם צריך; הוא יתווכח בשבילכם עם השמאי של מס רכוש וישכנע אותו שהנזק שנגרם לכם גדול יותר ממה שטוען השמאי של מס רכוש, והכי חשוב: הוא יתעד את הנזק, תיעוד שתהיו חייבים לשמור אותו למקרה של מחלוקת בעתיד עם מס רכוש.

• שנית, אם שמאי לא הגיע אליכם, לכו למשטרה ובקשו להגיש תלונה על נפילת הטיל. בקשו מהמשטרה לקבל את הטופס של מס רכוש. השוטרים יודעים במה מדובר. למה זה כדאי? משום שאם השמאי של מס רכוש לא בא אליכם, מס רכוש יטען שהנזק שקרה לכם בבית בכלל לא נגרם מטיל שנפל. וודאי לא תרצו, למשל, להתחיל לחפש הוכחות בעוד ארבעה חודשים על כך שבשעה 10:23 בבוקר, יורט טיל מעל רחוב ההגנה 2 בבאר שבע... 
• שלישית, צלמו את הפריטים שניזוקו. בשביל זה המציאו את הסמארטפון. אל תחסכו. צלמו מכל הכיוונים והזויות. מוטב לצלם שמונים תמונות יותר מידי ולא תמונה אחת פחות מידי.

• רביעית, אל תתקנו את הנזק לפני שמס רכוש קיבל מכם הודעה בכתב על כך שנפגעתם. על ההודעה בקשו חותמת "נתקבל" עם תאריך מסירת ההודעה. אתם חייבים לתת לשמאי של מס רכוש את ההזדמנות לבחון את הנזק לפני תיקונו. אחרת יתעוררו בעיות.

זכרו, אם פגע ברכוש שלכם טיל, משמע: כבר נפגעתם פעם אחת. אבל, אם לא תפעלו נכון, תפגעו שנית, כאשר הפיצוי שתקבלו יהיה מאכזב ולא מספק. 

* הכותב משמש יו"ר ועדת הערר של מס רכוש וקרן הפיצויים.

* התמונות באדיבות דובר צה"ל.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה