zap group mishpati logo

מחיקת רישום פלילי - כיצד ולמה זה חשוב?

לא אחת, במסגרת מאבק גירושין, נפתח לגבר תיק משטרה בגין תקיפת בן זוג. הגם שנסגר בהמשך - הרישום עדיין קיים. מה משמעות הרישום והאם ניתן למחוק אותו?

10.12.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
מחיקת רישום פלילי - כיצד ולמה זה חשוב?

עשרות אלפי גברים מוצאים עצמם, מדי שנה, נחקרים במשטרה בחשד לתקיפת בת זוג (ולעתים אף בביצוע עבירות נוספות כגון היזק בזדון ואיומים).
באופן מקרי, או לא, מסתבר כי חלק ניכר מהם נמצאים בהליך גירושין וההליך הפלילי משמש ככלי משחק בידי הצד האחר לשם הרחקתם מהבית, השגת מטרות בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה וניסיון לסחוט רכוש או גט (או שניהם) מן הבעל.

כאשר מדובר בעבירה ראשונה בה נחשד הבעל ואין מדובר בחשד לתקיפה הגורמת חבלה של ממש, נסגר התיק לאחר כשנה בשל "חוסר עניין לציבור" ולא מוגש כתב אישום.

 ניסיון לשנות את עילת הסגירה ל"חוסר אשמה" ובכך למחוק את התיק מגיליון הרישום הפלילי של החשוד לא יצלח מכיוון שדי ב-"בדל של ראיה" (עדות האישה) כדי למנוע סגירת התיק בעילה זו.

בעיה בקבלה לעבודה

משמעות היוותרו של תיק משטרה סגור בגיליון הרישום הפלילי משתנה מאדם לאדם. עבור שכיר הדבר לא יהווה בעיה. ברם, עבור אדם המבקש להתקבל למשרה ממשלתית או ביטחונית (או בגופים העובדים עבורם) – הדבר עלול להביא למניעת אפשרות זו ואדם הממתין לקידום לדרגה בכירה בצבא עלול לגלות שהקידום עוכב. בדומה - עבור אדם המחזיק נשק יביא הדבר, בדרך-כלל, לביטול רישיון הנשק.

כמו כן, אמנם נרשם בגיליון הרישום הפלילי כי המידע אודות התיקים הסגורים אינו נמסר אלא למספר מצומצם של גופים, אך בפועל, כאשר אדם מנסה להתקבל למקום עבודה, דורשים מעסיקים רבים מהמועמד לחתום על אישור למסירת מידע פלילי לטובת המעסיק (דרישה לא חוקית אך נעשית כדבר שבשגרה) - דבר שמביא לפסילת מועמדים רבים בשל אותו תיק פלילי סגור.

מצב בלתי סביר זה ניתן כיום לפתרון באמצעות הגשת בקשה מתאימה למשטרת ישראל למחיקת התיק הסגור. בשנת 2009 תוקנו תקנות מיוחדות בנושא זה והביאו עמן שינוי גדול. מעתה, בהתקיים תנאים מסוימים ובחלוף שבע שנים מיום האירוע (תנאי מינימום) ניתן להביא למחיקת התיק הפלילי כך שלא יופיע כלל בגיליון הרישום הפלילי. בשל מורכבות העניין והמומחיות הנדרשת, מומלץ להגיש בקשה מתאימה באמצעות עורך דין הבקיא בתחום, דבר העשוי לשפר מאוד את סיכויי ההצלחה של הבקשה.

הערת מערכת משפטי:

כיצד ניתן למחוק רישום פלילי בפועל?
1. בהליך של מחיקת רישום פלילי ע"י קצין חקירות או תובע מוסמך.
2. באמצעות זיכוי של נאשם, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום ונוהל הליך משפטי בבית המשפט.

יש לציין, כי כשמדובר בעבירה שמוגדת בחוק כעבירת עוון או חטא (כלומר: לא עבירה מסוג "פשע"), ראש מחלק החקירות במשטרה יכול לסגור את התיק באחת מהעילות הבאות:
1. חוסר אשמה: כלומר: המעשים לא מגבשים עבירה פלילית.
2. חוסר ראיות: קיימות ראיות מסוימות לביצוע עבירה, אבל הן לא מספיקות להרשעה, ולכן אין מקום להגשת כתב אישום.
3. חוסר עניין לציבור: מכלול נסיבות העניין  לא מצדיקות העמדה לדין. 

יצוין, כי לאחרונה (נובמבר 2015) התקבלה בכנסת הצעת חוק (חוק המרשם הפלילי ותקנות השבים), לפיה תתאפשר מחיקת רישום פלילי לחיילים שיבצעו שירות תקין. כך, החוק אמור להקל על השתלבותם של חיילים משוחררים בחיים האזרחיים, ולתת פתרון הולם למצב שבו, למשל, חייל שהורשע בעבירת שימוש בסמים, נושא עימו את כתם ההרשעה במשך שנים רבות, דבר שעלול לפגוע בסיכוייו להתקבל לעבודה. 

----------------------

עוד בנושא:

תיק פלילי - האם ניתן למחוק אותו? וכיצד?

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך



* תחומי עיסוק: משפט פלילי ומחיקת רישום פלילי
*דוא"ל: gil.bayer@gmail.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים