zap group mishpati logo

פירוק חברת בטר פלייס - ההליך, משמעותו וההשלכות

ככל הנראה ימונה מפרק, אשר ינהל את נכסי החברה ויבדוק את תביעות החוב. מדובר בהליך ממושך ומורכב

מאת: עו"ד רונן קינןעו"ד קינן רונן
27.05.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
פירוק חברת בטר פלייס - ההליך, משמעותו וההשלכות

אתמול פורסם בתקשורת, כי חברת בטר פלייס הגישה בקשה לבית המשפט לשם קבלת צו לפירוקה. משמעות הדבר היא, כי דירקטוריון החברה קיבל החלטה כי החברה הינה חדלת פירעון – כלומר, לא נותרו מספיק כספים בקופת החברה כדי לשלם את חובותיה של החברה לנושיה.

נושי החברה הינם בנקים, ספקים, לקוחות וכמו כן עובדי החברה, כאשר ניתן להניח כי החברה לא תוכל לשלם לעובדיה את מלוא הזכויות המגיעות להם מיחסי העבודה או מסיומם, כגון שכר עבודה, פיצויי פיטורים, דמי הודעה מוקדמת, דמי הבראה ודמי חופשה, הפרשות לפנסיה ככל שלא בוצעו וכד'.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות עובדים לאחר סגירת מקום העבודה

מינוי מפרק
ניתן להניח, כי כבר בתקופה הקרובה ימונה מפרק – עורך דין שמתמנה על ידי בית המשפט ותפקידו לזמן את נושי החברה לאסיפות נושים כדי לשמוע את דעתם בהליך, לנהל את נכסי החברה מתוך מטרה למקסם את הרווח שניתן להפיק מהם וכן לבדוק את תביעות החוב אשר מוגשות על ידי נושי החברה, לרבות העובדים.
פעולותיו של המפרק כפופות לפיקוח של הכונס הרשמי – עורך דין מטעם משרד המשפטים המייצג את המדינה בהליך הפירוק.

יצוין, כי בין יתר סמכויותיו של המפרק נמצאת היכולת להמשיך ולהפעיל את החברה במתכונת כזו או אחרת. במקרה כזה, יתכן שעובדי החברה – כולם או חלקם – יישארו בתפקידם. במידה שיוחלט שלא להמשיך את פעילות החברה, אלא לפרק אותה מנכסיה, יש לבחון האם נכסי החברה מספקים לצורך כיסוי חובותיה, ולו באופן חלקי. כל סכום שמתקבל ממכירת נכסי החברה או מהמשך הפעלתה נכנס לקופת הכינוס.

מדרג נושים
כמו בכל דבר, גם בין נושי החברה ישנו מדרג הקובע אילו נושים יקבלו ראשונים נתח מהכספים שהצטברו בקופת הכינוס. בראש ובראשונה מדובר בנושים מובטחים (לרוב מדובר בבנקים ובגורמים דומים בעלי שיעבוד על נכסי החברה). לאחר מכן נושים בעלי זכות קדימה (בעיקר חובות מיסים ואגרות למדינה ולרשויות מקומיות), לאחר מכן חובות לעובדים ורק לבסוף חובות לספקים, לקוחות ולבעלי המניות.

במידה שאין בקופת הכינוס די כספים כדי לשלם את חובות העובדים, אותם עובדים יהיו זכאים לפנות יחד עם צו הפירוק של החברה ועם אישור של המפרק בנוגע לתביעות החוב שהוגשו על ידם, למוסד לביטוח לאומי, שם יכול המוסד לאשר לעובדים את תשלום הזכויות המגיעות להם. עם זאת, אין מדובר תמיד בכיסוי מלא של החובות, שכן הגמלה מוגבלת לעד 13 פעמים כפול מהשכר הממוצע במשק, ונכון לשנת 2013 מדובר בסכום מקסימלי של 110,331 ₪.

הליך ארוך ומורכב
כך או כך, מדובר בהליך ממושך ומורכב אשר עשוי להימשך חודשים ואף שנים. בנוסף, ישנה חשיבות מירבית בבחירת עורך הדין אשר ייצג את העובדים בהליך, כדי שיכין עבורם את תביעות החוב בצורה מדוקדקת וכן ייצג את האינטרסים של העובדים בהליך בצורה הטובה ביותר על מנת למקסם את הכספים אותם יוכלו העובדים לקבל עם תום ההליך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים