zap group mishpati logo

העסקת בני נוער בקיץ - על חובות המעסיק וזכויות העובדים

מאיזה גיל מותר להעסיק בני נוער? מהן חובות המעסיק כלפי בני הנוער העובדים? על כל אלו ועוד, במדריך שלפניכם. לגזור ולשמור

מאת: ורדית ירושלמי, עו"ד ומגשרתירושלמי ורדית, משרד עו"ד ונוטריון
20.06.13
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
העסקת בני נוער בקיץ - על חובות המעסיק וזכויות העובדים

מאות אלפי בני נוער ייצאו בסוף חודש יוני לחופשת הקיץ הארוכה. רבים מהם משלבים בתקופה זו גם עבודה. רוב בני הנוער אינם מודעים לזכויותיהם עפ"י חוק ומנוצלים לא פעם ע"י מעסיקים שונים. משרד התמ"ת (התעשיה המסחר והתעסוקה) פרסם הוראות והגנות המפרטות הן את חובות המעסיק והן את זכויות בני נוער אלו.

בנוסף פותחה אפליקציה, הנקראת "בני נוער עובדים", המאפשרת לכל אחד ואחת מבני הנוער להזין את פרטיו ולבדוק זכויותיו (ללא תשלום). אלפי בני נוער כבר הורידו אותה לנייד שלהם.

ראשית, יש לציין פרט חשוב שעל בני הנוער לדעת - תקופת התלמדות, הדרכה, נסיון, ישיבות וכיו"ב, חייבת בתשלום!

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

למציאת עו"ד דיני עבודה באינדקס משפטי

גיל ההעסקה:

על פי חוק עבודת נוער ניתן להעסיק בני נוער מעל גיל 14 בלבד. ניתן להעסיק נוער בגילאים 14-15 בעבודות קלות אשר לא יפגעו בהתפתחותם הגופנית. כמו כן, אך ורק בימי החופש הרשמיים.

כאשר בני נוער מגיעים לראיון עבודה, עליהם להביא עימם פנקס עבודה (המונפק ע"י משרד התעסוקה ללא תשלום אך מצריך הגעה עם תעודת הזהות, אישור מרופא המשפחה כי בריאותם תקינה, הם כשירים לעבודה, ושתי תמונות פספורט), וכל עוד הם עובדים במקום זה, הפנקס יישאר במקום העבודה.

תשלומים וחיובים שונים:

שכר העבודה לנוער משתנה מדי שנה ועל כן חשוב להתעדכן בטבלאות משרד התמ"ת טרם היציאה לעבודה. כמו כן, קיימת החובה על המעסיק לשלם דמי נסיעות.
בין חובות התשלום של המעסיק - אסור לנכות מסים וביטוח בריאות מהכנסתם של בני נוער  מתחת לגיל 18, אסור לנכות מס הכנסה על משכורת הנמוכה מסך 4,100 ₪, המעסיק חייב בתשלום ביטוח לאומי לבני נוער, ואסור לו לנכות תשלום זה מהמשכורת.

בני נוער עובדים חייבים למלא טופס 101 למס הכנסה שבו הם מדווחים את פרטיהם האישיים, והם זכאים לנקודת זיכוי אחת נוספת בגין עבודתם.
המעסיק חייב ברישום שעות עבודת של בני הנוער.

קיימים מעסיקים רבים הסוברים בטעות, כי ביכולתם לקנוס את שכרם של בני הנוער באמתלות שונות. על פי החוק, אין לנכות משכרם של הנערים סכומים אלו – כל אימת שאין הוראה חוקית מפורשת המתירה זאת.
בהתאם לחוק הודעה לעובד (תנאי עבודה) (תיקון מס' 3), התשס"ט-2009, חובה על המעסיק למסור לנוער העובד אצלו הודעה בכתב, שבה יפורטו תנאי העבודה, וזאת לא יאוחר משבעה ימים מהיום שהחל עבודתו אצלו.

כמו כן, במידה שחל שינוי בתנאי העבודה על המעסיק למסור לעובד הודעה על כך בתוך שבעה ימים, מהיום שנודע לו על השינוי, למעט בשל שינויים עפ"י דין.
חובת ההודעה בכתב חלה רק במידה שתקופת עבודתו עולה על שבעה ימים.
 
שעות העסקה:

ככלל, ניתן להעסיק בני נוער עד גיל 16, במשך 8 שעות ביום, אולם לא מעבר ל- 40 שעות שבועיות. נוער מעל לגיל 16 יועסק עד 9 שעות ביום, אולם לא יותר מ-40 שעות בשבוע. חשוב לדעת, כי אין להעסיק נוער בימי מנוחה ובשעות נוספות. קרי, לא ניתן להעסיק נוער מתחת לגיל 16 מהשעה 20:00 בערב ועד 8:00 בבוקר. נוער בגילאי 16 - 18 לא יכולים להיות מועסקים מהשעה 22:00 בלילה ועד 6:00 בבוקר.
מנוחה שבועית: אין להעסיק נער במנוחה שבועית, אשר עומדת על 36 שעות רצופות.

הפסקה: בני נוער זכאים להפסקה בת 45 דקות לאחר שש שעות עבודה ולארוחה. על המעביד החובה להעניק הפסקה בת חצי שעה רצופה לפחות. לרוב, ההפסקה הינה על חשבון העובד ומומלץ להסדיר זאת מראש בכדי להימנע ממחלוקות עתידיות.

בני נוער שנוצלו בעבודתם: הסתדרות הנוער העובד והלומד מעניקה סיוע משפטי לבני נוער שנוצלו בעבודה.

ניתן לפנות להסתדרות בטלפון 054-4001100, בחיוג 1121* מכל טלפון נייד או באמצעות פקס שמספרו 03-5125157

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים