zap group mishpati logo

קביעת נכות לנכי צה"ל: מה השתנה בעיגול?

כיצד מחשבים דרגת נכות כוללת? מה קורה כאשר החישוב בשיטת השקלול מביא לתוצאה של שברי אחוזים? כיצד הכריע ביהמ"ש העליון בנושא?

מאת: עו"ד תמר סיון
12.01.14
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
קביעת נכות לנכי צה"ל: מה השתנה בעיגול?

 לאחרונה התבשרנו אודות שינוי במדיניות עיגול אחוזי נכות לנכי צה"ל. לא עוד עיגול כלפי מטה, כי אם עיגול כלפי מעלה. עם זאת, ההחלטה מעוררת קשיים.

ההכרה בנפגע כנכה צה"ל, מורכבת למעשה משני שלבים. בשלב הראשון, נקבע הקשר הסיבתי בין האירוע שגרם לנכות, לבין תנאי השירות. בשלב השני, נקבעת דרגת הנכות של הנפגע. 

דרגת הנכות מבוטאת באחוזים. כך למשל, דרגת הנכות בגין הגבלה בינונית בעמוד השדרה המתני הינה 20%. דרגת הנכות בגין צלקת מכאיבה ומכערת הינה 10%. 


לא פעם הנפגע מעיין בהודעה שנשלחה אליו ע"י משרד הביטחון ותוהה – איך יכול להיות שנקבעה לו דרגת נכות של 10% בגין פגיעה מסוימת, ודרגת נכות של 10% בגין פגיעה אחרת, ובהודעה שקיבל, נכתב שסך נכותו הינה 19%? היתכן ש 10 10 = 19, ולא 20, כפי שתמיד ידענו?
התשובה לתהייה זו היא שאכן, לפי כללי חישוב הנכויות, הקבועים בתקנות, 10 10 שווה ל 19 ולא ל – 20.

חישוב אחוזי נכות

בתקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות), נקבעו הוראות מדויקות כיצד יש לחשב את הנכות הכוללת, במקרה שהנפגע מוכר על כמה נכויות. אין מדובר בהסדר ייחודי לנכי צה"ל, ושיטת חישוב דומה נוהגת גם לגבי נפגעי עבודה, שנכותם נקבעת ע"י המוסד לביטוח לאומי.  

חישוב סכומן המצטבר של מספר נכויות נעשה בדרך של 'שקלול'. כאשר אדם נפגע במספר פגימות, תקבע תחילה דרגת הנכות בגין כל פגימה בנפרד, ולאחר מכן יערך הסיכום, באופן שכל דרגת נכות נוספת מחושבת מתוך היתרה שנותרה לאחר הפחתת הנכות הקודמת מהסך של 100%. כך הצירוף של נכות בשיעור 20% עם נכות בשיעור 10% יביא לתוצאה כוללת של 28% נכות. 

בנוסף, קיימות הוראות ספציפיות לגבי סוגים שונים של פגימות, המשפיעות על התוצאה הסופית של התחשיב. לדוגמא: נכות בגין שני אברים זוגיים (כגון שתי ידיים, שתי רגליים) תחושב בקומולציה ולא בשקלול, כך שסך כל הנכות הינו כמו בחישוב מתמטי. נכויות בגין מספר פגיעות בעין אחת לא יעלו על דרגת הנכות שנקבעה לעיוורון של אותה עין ועוד. ההוראות השונות מפורטות בתקנות, וחשוב להיות ערים להן בעת עריכת סיכום הנכות. 

שברי אחוזים

מה קורה כאשר החישוב בשיטת השקלול מביא לתוצאה של שברי אחוזים, כגון 22.15% או 40.65%?. לפי איזה אחוז נכות יקבל הנפגע את זכויותיו?
בביטוח הלאומי, קיימת הוראה ברורה בתקנות, המורה כי במקרה של שברי אחוזים, יש לעגל את הנכות כלפי מעלה, לאחוז השלם. 

בתקנות של משרד הביטחון לא היתה הוראה דומה, והנוהג היה ששברי אחוזים קטנים מחצי (מ – 0.5), מעוגלים כלפי מטה, בעוד ששברי אחוזים גדולים מחצי מעוגלים כלפי מעלה. כך, נכה שנקבעה לו נכות משוקללת של 49.45% הוכר כבעל 49% נכות וקיבל זכויות בהתאם, בעוד שחברו שנקבעה לו נכות משוקללת של 49.55%, קיבל זכויות לפי 50%, על כל המשתמע מכך.

במספר מקרים פנו נכי צה"ל לביהמ"ש, וטענו כי עיגול שברי הנכות צריך להיות תמיד כלפי מעלה, וכי אין בסיס חוקי למנהגו של משהב"ט, לעגל שברים קטנים מחצי, כלפי מטה. 

פסה"ד של ביהמ"ש המחוזיים בנושא לא היו אחידים. בעוד שבפסקי דין של ביהמ"ש המחוזי בתל אביב ובירושלים, נקבע כי עיגול הנכות כלפי מטה מהווה טעות משפטית, ומפלה את נכי צה"ל בהשוואה לנכי הביטוח הלאומי, בביהמ"ש המחוזי בחיפה נפסק ההפך, ונקבע כי עיגול הנכות כלפי מטה הינו תקין. 

עיגול כלפי מעלה (אבל בסייגים)

הנושא הובא להכרעת ביהמ"ש העליון. בעוד הערעור מתברר, החליט משרד הביטחון לשנות את מדיניות עיגול האחוזים, כך שכל שבר של אחוזי נכות המתקבל בסך אחוזי הנכות יעוגל כלפי מעלה.

בכך בא על תיקונו עיוות רב בשנים, אולם, התיקון אינו מלא. ע"פ החלטת משרד הביטחון, הכלל החדש בנושא העיגול, יחול רק מתאריך 1.1.14, ורק על מי שייבדק בועדה רפואית ממועד זה ואילך, והועדה תקבע החלטה שונה מההחלטה של הועדה הראשונה בעניינו. 

המשמעות: בכל מקרה של נכה, שניתנה בעניינו החלטה חדשה אחרי 1.1.14, כגון נכים חדשים שנכותם נקבעת לראשונה, נכים שנקבע שמצבם החמיר ונכים שועדה עליונה שינתה את נכותם בערעור, העיגול יהיה כלפי מעלה. באשר לנכים ותיקים, שבעבר נקבעה להם נכות תוך עיגול השברים כלפי מטה, לא יחול כל שינוי. 

השינוי במדיניות עיגול הנכות הוא שינוי נכון וראוי. עם זאת, הגבלת תחולתו לגבי נכים שתקבע להם נכות מ 1.1.14 ואילך מעוררת שאלה – אם ברור שהמדיניות הקודמת, של עיגול כלפי מטה, לא היתה מוצדקת וקיפחה נכים, מדוע לא לתקן את העוול ולתקן את דרגות הנכות של מי שבמשך שנים קופחה זכותם? 

האם הגבלת השינוי במדיניות רק לנכים שנכותם תקבע מיום 1.1.14, תעמוד במבחן ביהמ"ש, או שמשהב"ט יאלץ לשנות את דרגת הנכות, של כל מי שבעבר עוגלה נכותו כלפי מטה? נראה כי תידרש פניה של נכה ותיק לביהמ"ש, כדי להביא להכרעה בשאלה זו. 

עוד בנושא:

אחוזי נכות - מתי מקבלים ואיך מחשבים?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה