zap group mishpati logo

אחוזי נכות - מתי מקבלים ואיך מחשבים?

נפגעת בתאונת דרכים או בתאונת עבודה? המונח שתצטרך להכיר הוא " אחוזי נכות ". כל הפרטים והמידע במאמר שלפניכם

מאת: עו"ד חגית פילביץ' ועו"ד גלי אבדייב
07.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
אחוזי נכות - מתי מקבלים ואיך מחשבים?

נפגעי תאונת עבודה או תאונת דרכים המהווה תאונת עבודה, זכאים להגיש למוסד לביטוח הלאומי תביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה, ובהמשך גם תביעה לקביעת דרגת נכות. לאחר הגשת הבקשה, הנפגעים נבדקים על ידי הוועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי ואלה קובעות האם הם זכאים לאחוזי נכות ומה אחוזי הנכות שנגרמו להם כתוצאה מהתאונה שבה נפגעו.

לאחר הגשת המסמכים, הנפגע מוזמן לוועדה רפואית, שבה נבדק על ידי רופא מוסמך של המוסד לביטוח לאומי. הבדיקה היא בדיקה פיזית מקיפה, שמטרתה לקבוע את שיעור אחוזי הנכות שנגרמו לנפגע כתוצאה מהתאונה

כיצד נקבעים אחוזי הנכות?

כדי שהוועדה הרפואית תוכל לקבוע את אחוזי הנכות, על הנפגע להגיש למוסד לביטוח הלאומי את כל הטפסים הרלוונטיים, שבהם יפורטו נסיבות התאונה, כיצד אירעה, באיזה מועד, מה החבלות והנזקים אשר נגרמו בעקבות התאונה, פירוט העדים לתאונה, ככל שהיו כאלה ועוד.
לאחר הגשת המסמכים, הנפגע מוזמן לוועדה רפואית, שבה נבדק על ידי רופא מוסמך של המוסד לביטוח לאומי. הבדיקה היא בדיקה פיזית מקיפה, שמטרתה לקבוע את שיעור אחוזי הנכות שנגרמו לנפגע כתוצאה מהתאונה.
יש להערך היטב ומבעוד מועד לבדיקה בוועדה הרפואית. חשוב לפרט במהלכה את מלוא הליקויים הרפואיים והתפקודיים מהם הנכם סובלים, ולהצטייד בכל המסמכים הרלוונטיים שיש בהם כדי לתמוך במלוא טענותיכם.

ככל שהנכות הרפואית תגביל את הנפגע מבחינה תפקודית, קרי, תפגע בכושר השתכרותו באופן מלא או חלקי, הפיצויים שייפסקו בסופו של יום יהיו גבוהים יותר

מהם ההבדלים בין נכות תפקודית לנכות רפואית?

חשוב להבחין בין נכות תפקודית לנכות רפואית. נכות תפקודית נקבעת למעשה לפי הפגיעה בכושר תפקודו של הנפגע בחיי היומיום שלו, בעבודה ובמשפחה. הנכות הרפואית נקבעת, לעומת זאת, על פי תקנות הביטוח הלאומי, שבהן מפורטים כל הליקויים הרפואיים האפשריים, ושיעור הנכות שיש לייחס בגינם.
חשוב להבין שלא תמיד אחוזי הנכות התפקודית יהיו זהים לאחוזי הנכות הרפואית. כך, למשל, במקרה שבו אדם נפגע בתאונה, וכתוצאה מכך נותרו צלקות נרחבות בכל חלקי גופו, ייתכן כי נכותו הרפואית תוערך בשיעור של 30%, אולם נכותו התפקודית תהיה נמוכה הרבה יותר, שכן הצלקות לא מגבילות או מגבילות במידה מועטה ביותר את התפקוד היומיומי שלו.
כלומר - ככל שהנכות הרפואית תגביל את הנפגע מבחינה תפקודית, קרי, תפגע בכושר השתכרותו באופן מלא או חלקי, הפיצויים שייפסקו בסופו של יום יהיו גבוהים יותר. כמובן שהדבר הנו תלוי גם במקצועו של הנפגע. אם הנפגע הינו דוגמן או שחקן, לדוגמה, אזי נכותו התפקודית בשל צלקות נרחבות על כל גופו תוערך בשיעור גבוה הרבה יותר מאשר נפגע אשר עוסק בראיית חשבון ותפקודו בעבודה ויכולתו להתפרנס אינם נפגעים בשל כך בצורה משמעותית.

נפגע אשר נקבעה לו על ידי הוועדה הרפואית נכות בשיעור של 20 אחוז ומעלה לצמיתות - יקבל קצבת נכות חודשית במשך כל ימי חייו

מה הפיצוי שזכאי לו מי שנקבעו לו אחוזי נכות?

נפגע אשר נקבעה לו על ידי הוועדה הרפואית נכות בשיעור של 20 אחוז ומעלה לצמיתות - יקבל קצבת נכות חודשית במשך כל ימי חייו (או עד גיל הפרישה, אז יהיה זכאי לקצבת זקנה, ויקבל את הקצבה הגבוהה יותר מבין השתיים).
נכות בטווח של בין 9-19 אחוזי נכות לצמיתות, מזכה במענק נכות חד-פעמי. נכות מתחת לשיעור של תשעה אחוזי נכות לצמיתות אינה מזכה בפיצוי.

 

האם ניתן לערער על החלטת הוועדה?

אם הנכם סבורים כי הוועדה הרפואית טעתה בעניינכם, באפשרותכם לערער על החלטתה לוועדה מדרג שני - ועדת עררים. ועדת העררים יכולה לדון מחדש בשיעור הנכות והפיצויים שנקבעו לכם. חשוב לדעת, כי הערעור יכול לפעול גם לרעתכם. אמנם, ייתכן כי הוועדה תקבע שיעור נכות גבוה יותר מזה שנקבע על ידי הוועדה הרפואית מדרג ראשון, אולם, באותה מידה, ועדת העררים רשאית גם להפחית את אחוזי הנכות שנקבעו (וכתוצאה מכך גם את הפיצויים, כמובן) ואף לבטל את הקביעה בדבר אחוזי נכות לחלוטין.
על החלטת ועדת העררים ניתן להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה, אך ניתן לעשות זאת רק בטענה שנפלה טעות משפטית בקביעת הוועדה הרפואית. כך, למשל, במקרה שבו הוועדה הרפואית התעלמה בהחלטתה מממצא רפואי מהותי בעניינו של הנפגע, שיש בו כדי להעיד על נכותו לפי תקנות החוק.

לסיכום, פגיעה חמורה ולצמיתות עקב תאונה היא דבר לא נעים ומצער, אך יש לדעת כי החוק פוסק פיצויים למי שנפגע ועקב כך נפגעו תפקודו היומיומי ויכולתו להתפרנס בשל כך.

* משרד עורכי דין פילביץ'-אבדייב, הוא משרד בוטיק המתמחה בתחום הנזיקין על כל ענפיו.

** השתתף בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

 

עוד בנושא:

אחוזי נכות - מדריך מקיף

ועדה רפואית - עצות וטיפים מקיפים ושימושיים

אם כל הוועדות - על ההשלכות של ועדה רפואית

ערעור על החלטות ועדה רפואית

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים