zap group mishpati logo

עבירות סמים - שאלות ותשובות מהפורום

נתפסתם מחזיקים סמים? האם יפתח לכם באופן אוטומטי תיק במשטרה? האם הכמות משנה? והאם תוצאת בדיקת שתן חיובית לגבי שימוש בסם גוררת אוטומטית פתיחת תיק? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום עבירות סמים בפורטל משפטי. מנהלת הפורום עו"ד עינת סופר-בסרגליק, השיבה

26.01.14
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
עבירות סמים - שאלות ותשובות מהפורום

הלשנה למשטרה בנוגע לסמים

שאלה: חיפשו אצלי בבית סמים ולא מצאו. אני לא מבין מי הלשין עלי למשטרה ולמה. אין לי נגיעה לסמים. שאלתי את השוטרים מי אמר להם שיש אצלי סמים והם לא ענו. האם לא מגיע לי לדעת מי הלשין עלי ?איך אני מברר את זה?

תשובה: מידע מודיעיני כשמו כן הוא, ומאחר שהמשטרה מעוניינת לעודד שיתוף פעולה עמה, אין שום היגיון בלחשוף את המקור. אין לך דרך לדעת, לפחות לא בשלב שבו אתה נמצא, כלומר: שלב החשדות בלבד.

המשטרה תפסה אותי עם מריחואנה

שאלה: תפסו אותי עם 5 גר' מריחואנה. לקחו אותי לתחנה ונחקרתי. האם יהיה לי משפט? האם התיק נסגר? מה עכשיו יקרה? 

תשובה: אם זו הפעם הראשונה שלך שנתפסת ונחקרת על עבירת סמים או בכלל, אז סביר להניח שהתיק יסגר מחוסר עניין לציבור. מה גילך? יש לכך משמעות מבחינת מירוץ ההתיישנות להגשת כתב אישום. 
כמובן שסגירת התיק אינה באופן וודאי של 100% אבל כדי לבדוק את זה ניתן ללכת למשטרה ולהוציא רישום פלילי- שם תראה מה הסטטוס של תיק החקירה.

ראיון וידאו: עו"ד זוהר הלוי - האם מוגש כתב אישום למי שנתפס גם עם כמות קטנה של סמים?

תיק פלילי

שאלה: עשו לי בדיקת שתן במשטרה לגבי סמים, והבדיקה יצאה חיובית, אבל לא מצאו עלי סמים. האם יפתחו לי תיק במשטרה רק על סמך התוצאה החיובית? 

תשובה: חד משמעית לא. אלא אם זה קשור בתיק פלילי אשר בגינו הינך משוחרר בתנאים ואתה מחויב במתן בדיקות שתן מעת לעת.

שקילת כמות סם שנתפסה

שאלה: רציתי לשאול, במקרה שאדם מכין סם מסויים בתוך עוגה\עוגיות, והוא נתפס איכשהו. האם כמות הסם שתירשם היא משקל העוגה? 
האם  אפשרי בכלל למצוא כמה חשיש הוכנס לתוך עוגיה? 
ובאותה דרך, נניח שנמצא על מישהו קוקאין\הרואין\אבקה אחרת, הוא יכול לטעון שהקוקאין נמהל ע"י הסוחר וכמות הקוקאין הטהור שבידו בפועל היא פחותה ?

תשובה: השקילה והממצאים הם הסמים שנמצאו נטו בפנים. זו הסיבה שזה מגיע למעבדה ״ומפרקים״ את הממצא לנטו וברוטו.
בד״כ יש אפשרת לבודד את החומרים מהם עשויה העוגיה. לגבי השאלה האחרת בעניין הקוקאין, ראשית נחקר יכול לטעון מה שהוא רוצה. לא בטוח שיעזור לו לבוא ולומר שהסוחר ממנו קנה ערבב את החומר וכיו״ב. כל זה לא מוריד האשמה מגבו. בכל מקרה, אולי כשיהיה כתב אישום אפשר יהיה להתווכח על הכמות.

סמים לשימוש עצמי

שאלה: האם רשויות הרווחה יכולות לקחת נער בן 13 שנתפס עם כמות סמים לשימוש עצמי מהמשפחה שלו? והאם הוא יקבל עונש של מאסר בבית סוהר לנערים?

תשובה: חסרים לי נתונים, אך בהתבסס על המסופר לעיל, אין שום קשר לרווחה ולעבירה הפלילית ובטוח שבגלל עבירה כזו לא יוציאו אותו מחיק משפחתו. הרווחה מתערבת רק כאשר יש חשש לשלום הילד, כאשר המשפחה לא מסוגלת לגדלו ולקיים את צרכיו וכיו"ב. 

עונש על ביצוע עבירה שכזו בגיל כה צעיר יבוא לידי ביטוי לאחר שיחל לשתף פעולה עם קצינת מבחן במסגרת שירות מבחן לנוער היה ויפתח הליך פלילי, וספק בעיני אם זה יהיה בית סוהר לעבריינים צעירים. 

עוד בנושא:

תיק פלילי - האם ניתן למחוק אותו? וכיצד?

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים