zap group mishpati logo

גירושין בישראל - כמה זה עולה לנו?

אם החלטתם להתגרש, חשוב שתקחו בחשבון את העלויות הכספיות שנלוות להליך הגירושין. החל מפתיחת תיק, הגשת תביעות וכלה בתשלום אגרות. ההחלטה באיזה עו"ד לגירושין תבחרו, גם היא תשפיע כמובן, על הסכום שתצטרכו להיפרד ממנו

מאת: עו"ד אור אריה
19.06.14
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
גירושין בישראל - כמה זה עולה לנו?

ההחלטה לפרק את התא המשפחתי שלכם ולפנות להליכי פירוד וגירושין, תהיה אחת הקשות ביותר שתצטרכו לקבל בחייכם.

מילים אין סופיות נכתבו בניסיון להסביר עד כמה מדובר בהליך מורכב, אשר נדרשת בו סבלנות רבה, אורך נשימה ויכולת לגייס את כל מערכות האישיות בכדי לעבור אותו בצורה סבירה ככל הניתן.

מעבר להיבטים הברורים של ניפוץ אשליית הזוגיות, ההתמודדות עם הילדים וצורך להתרגל לחיים כמעט חדשים, הליך הגירושין הוא בעל השלכות כלכליות מרחיקות לכת, אשר ישפיעו רבות על האופן שבו יראו חייכם לאחר סיומו.

חלק לא מבוטל מהזוגות ששוקלים פרידה וגירושין, מחליטים "לדחות את הקץ" ולהישאר יחדיו, ולו רק בשל ההשלכות הכלכליות שיהיו לניהול ההליך על חייהם בטווח הזמן המיידי שלאחר הפירוד

עלות של מאות אלפי שקלים - האמנם?

לא מדובר רק בעובדה שתא כלכלי אחד מתפצל לשניים, על כל המשתמע מכך (החזקת שתי דירות, שני משקי בית וכיו"ב), אלא שגם ההליך עצמו הוא בעל משמעות כלכלית נרחבת, ועלותו עשויה להגיע גם למאות אלפי שקלים, אם תבחרו להיות מיוצגים על ידי עורכי הדין המובילים בתחום.

חלק לא מבוטל מהזוגות ששוקלים פרידה וגירושין, מחליטים "לדחות את הקץ" ולהישאר יחדיו, ולו רק בשל ההשלכות הכלכליות שיהיו לניהול ההליך על חייהם בטווח הזמן המיידי שלאחר הפירוד. יש לזכור שמדובר בתקופה מבולבלת, כאשר אין בהכרח גישה לסכומי כסף גדולים, ופעמים רבות יש צורך לפנות לבני משפחה וחברים בכדי לגייס את הסכום הנדרש לפתיחת ההליכים.

יש לקחת בחשבון גם עלויות נוספות עבור אגרות בית משפט, שליחויות, חוקרים פרטים (במידת הצורך), הליכי גישור וכיוב', שעלותם הכוללת עשויה להסתכם בעשרות אלפי שקלים

"מחירון" של הליך גירושין - הערכה

במדריך שלפניכם, ננסה להציג מעין "מחירון" של הליך הגירושין, כאשר מעבר לעלות שכר הטרחה של עורך הדין לענייני משפחה, שהוא המרכיב העיקרי והיקר ביותר, יש לקחת בחשבון גם עלויות נוספות עבור אגרות בית משפט, שליחויות, חוקרים פרטים (במידת הצורך), הליכי גישור וכיוב', שעלותם הכוללת עשויה להסתכם בעשרות אלפי שקלים.

המחירים שיפורטו הינם על דרך ההערכה, ועשויים להשתנות בהתאם לעורך הדין שבו בחרתם.

עלות פגישת ייעוץ ראשונית תנוע בין 500 ₪ ל-1,500 ₪ בצירוף מע"מ, כאשר חלק מעורכי הדין מקזזים את עלות הפגישה משכר הטרחה הכולל, במידה שהתקשרתם עימם לצורך הייצוג בהליכים

1. פגישת ייעוץ - כמה היא תעלה לנו?

אם כבר קיבלתם את ההחלטה להתגרש, הצעד הראשון שלכם יהיה לבחור עורך דין גירושין, לשקם קבלת ייעוץ ראשוני לגבי מצבכם המשפטי, זכויותיכם וחובותיכם.
עלות פגישת ייעוץ ראשונית תנוע בין 500 ₪ ל-1,500 ₪ בצירוף מע"מ, כאשר חלק מעורכי הדין מקזזים את עלות הפגישה משכר הטרחה הכולל, במידה שהתקשרתם עימם לצורך הייצוג בהליכים.

מרבית המשרדים העוסקים בתחום המעמד האישי, נוהגים לקבוע תמחור "גלובלי", שכולל את הגשת התביעות וניהולן, וכן מס' מסוים של דיונים בבית המשפט ו/או בית הדין הרבני

2הגשת תביעות וייצוג בבית המשפט

תחום המעמד האישי, שונה בתכלית מתחומי משפט אחרים, וכאשר מדברים על פנייה לבית המשפט בסוגיות אלו, צריך להבין שבדרך כלל מדובר ביותר מתביעה אחת, וגם כאן הכל תלוי במטרה שאותה אתם מבקשים להשיג, שיקולים טקטיים בבחירת ערכאה (בית הדין הרבני לעומת בית המשפט לענייני משפחה) וכיוב'.

אם בחרתם להגיש את תביעותיכם לבית המשפט לענייני משפחה, חשוב שתדעו כי על פי תקנות סדר הדין האזרחי, כל עניין שתרצו להניח בפני בית המשפט, יהא בתביעה נפרדת, כלומר, תביעה נפרדת למזונות ילדים, תביעה נפרדת לקביעת המשמורת והסדרי הראייה ותביעה נפרדת לחלוקת הרכוש.

לפיכך, תיק "קלאסי" בדיני משפחה, יכלול בדרך כלל את שלוש התביעות הללו, כאשר אם בחרתם להגיש את שלושתן, תהיה לכך השלכה לעניין המחיר שתשלמו.

מרבית המשרדים העוסקים בתחום המעמד האישי, נוהגים לקבוע תמחור "גלובלי", שכולל את הגשת התביעות וניהולן, וכן מס' מסוים של דיונים בבית המשפט ו/או בית הדין הרבני.

עלות ניהול הליך, תנוע בדרך כלל בטווח מחירים של החל מ- 30,000 ₪ בצירוף מע"מ במשרדים קטנים עבור הגשת 3 תביעות, או תביעה אחת כרוכה לבית הדין הרבני, ועד סכום של 120,000 ₪ בצירוף מע"מ ואף למעלה מכך, עבור ניהול ההליך באחד ממשרדי הבוטיק המובילים בתחום. 

ניתן גם לתמחר כל תביעה בנפרד, ולשלם ע"פ הצורך, כאשר במקרה כזה, עלות תביעה אחת תנוע החל מ- 10,000 ₪ בצירוף מע"מ במשרדים הקטנים והלא מוכרים ועד עלות של 25,000-30,000 ₪ במשרדים המובילים.

במידה שהסכם שכר הטרחה שעליו חתמתם, כולל מגבלה על כמות הדיונים, יש לקחת בחשבון את העלות עבור כל דיון נוסף שלא כלול בהסכם

3. עלות של כל דיון נוסף

במידה שהסכם שכר הטרחה שעליו חתמתם, כולל מגבלה על כמות הדיונים, יש לקחת בחשבון את העלות עבור כל דיון נוסף שלא כלול בהסכם. עלות של דיון עשויה לנוע החל מ - 1,000 ₪ בצירוף מע"מ ועד 3,000 ₪ ואף יותר, והכול תלוי במהות הדיון, זמן ההכנה הנדרש, המרחק הגיאוגרפי בין משרדו של עורך הדין לבית המשפט ועוד.

הסכם שכר הטרחה עליו חתמתם, מתייחס אך ורק לתשלומים הישירים שיעברו לעורך הדין שבחרתם, עבור עבודתו המשפטית

4. ומה לא נכלל בהסכם שכר הטרחה?

הסכם שכר הטרחה עליו חתמתם, מתייחס אך ורק לתשלומים הישירים שיעברו לעורך הדין שבחרתם, עבור עבודתו המשפטית. חשוב לדעת, כי ישנם רכיבים רבים שאינם כלולים בהסכם שכר הטרחה וכאשר בונים את התקציב העומד לרשותכם לצורך ניהול ההליכים, יש לשים אליהם לב:

גובה האגרה משתנה בהתאם לערכאה שבחרתם (בית המשפט מול בית הדין הרבני) וסוג התביעה

אגרות בית-משפט

*  עבור כל תביעה שתגישו, נלווית אגרה המשולמת לאוצר המדינה. גובה האגרה משתנה בהתאם לערכאה שבחרתם (בית המשפט מול בית הדין הרבני) וסוג התביעה.

 נכון לחודש ינואר 2019 עלות האגרות בבית המשפט לענייני משפחה היא לדוגמא:

אישור הסכם בין בני זוג - 455 ש"ח

תביעה בעניין החזרת ילדים - 354 ש"ח

אל תשכחו גם את עלות השליח שפותח את התיק בפועל מטעם עורך הדין- מדובר בעלות נוספת של כ-150 ₪, בהתאם למרחק הגיאוגרפי בין משרדו של עורך הדין לבית המשפט.

בדרך כלל, המחיר שתשלמו עבור ייצוג בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני, אינו כולל ייצוג בתביעות נוספות שהוגשו נגדכם לאחר תחילת הייצוג ו/או תביעות נוספות שאתם תיאלצו להגיש, ושלא תומחרו בהסכם שכר הטרחה

תביעות נוספות

חשוב לדעת, כי בדרך כלל, המחיר שתשלמו עבור ייצוג בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני, אינו כולל ייצוג בתביעות נוספות שהוגשו נגדכם לאחר תחילת הייצוג ו/או תביעות נוספות שאתם תיאלצו להגיש, ושלא תומחרו בהסכם שכר הטרחה. 

במקרה כזה, לשכר הטרחה יתווסף סכום עבור עלות של תביעה נוספת, ע"פ המחיר של תביעה בודדת המפורט לעיל, והכול תלוי במהות התביעה שהוגשה, מורכבות הייצוג בה, שכר הטרחה הכולל שכבר סוכם וכיוב'.

הסכם שכר הטרחה, אינו כולל ייצוג בהליכי ערעור (אם וכאשר יש בכך צורך), כאשר עלות ניהול של הליך ערעור (בין אם אתם המערערים או המתגוננים), ינוע החל מ-15,000 ₪ בצירוף מע"מ ועד 50,000 ₪ במשרדים המובילים

הליכי ערעור

* עוד חשוב לדעת, כי הסכם שכר הטרחה, אינו כולל ייצוג בהליכי ערעור (אם וכאשר יש בכך צורך), כאשר עלות ניהול של הליך ערעור (בין אם אתם המערערים או המתגוננים), ינוע החל מ-15,000 ₪ בצירוף מע"מ ועד 50,000 ₪ במשרדים המובילים, והכול תלוי במורכבות המשפטית של הערעור והאם עורך הדין שמייצג אתכם בערעור, הוא זה שייצג אתכם גם בערכאה הראשונה.

* אסולין-אריה, משרד עורכי-דין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה