zap group mishpati logo

מבצע צוק איתן - המדריך המלא לעובד ולמעסיק

בימים אלו, כאשר השגרה נראית רחוקה מתמיד, נשאלות שאלות רבות הקשורות לתחום דיני העבודה - האם חייבים להגיע לעבודה בכל מקרה? האם מותר להישאר עם הילדים בבית, אשר מפוחדים בימים אלו בשל המצב? כל התשובות, במדריך שלפניכם

מאת: חייק דרור- עו"ד
20.07.14
תאריך עדכון: 11.04.19
6 דק'
מבצע צוק איתן - המדריך המלא לעובד ולמעסיק

1. אין לי סידור לילדים, האם עליי להתייצב לעבודה?

החוק מבדיל בין שני מקרים – ילדים עד גיל 14 וילדים בעלי צרכים מיוחדים מצד אחד, ושאר הילדים מצד שני.
לגבי ילדים מעל לגיל 14 או כאלו שאינם בעלי צרכים מיוחדים – עובד אינו יכול להישאר עימם בבית על דעת עצמו, גם אם הוא דואג מאד או חרד להם, ובמקרה זה לא יהיה זכאי לפיצוי ואף ניתן יהיה לפטרו.

ברור, כי מדובר במצב רגיש בו ניתן לגלות הבנה ורגישות ולכן מעסיק הוגן בוודאי יידע למצוא הסדר שיספק את צרכי שני הצדדים.

לגבי ילדים עד גיל 14 או ילדים בעלי צרכים מיוחדים – במידה שהמוסד החינוכי בו הם לומדים סגור – אחד מההורים (רק אחד!) זכאי להישאר עם הילד בבית ואסור יהיה לפטרו; בכל מבצע בטחוני, מסכמים משרד האוצר וארגוני המעסיקים והעובדים מנגנון פיצוי לכל מי שניזוק עקב המצב ובמקרי עבר הורים אשר נשארו עם ילד עד גיל 14 בבית קיבלו פיצוי – שכר מלא כאילו עבדו (חשוב להבהיר – הפיצוי ניתן רק באזורים מוגדרים. נכון להיום האזור מוגבל ל-40 ק"מ מגבול עזה).

2. מקום העבודה פתוח, אך אני סובלת מחרדה ורוצה להישאר בבית, האם מותר לי?

לא! עובד אשר לא יתייצב לעבודה על דעת עצמו ולא על סמך הוראה של פיקוד העורף – לא יהיה זכאי לשכר ובנוסף לכך ניתן יהיה לפטרו מהעבודה עקב היעדרות לא מאושרת.

יחד עם זאת, במצב זה ניתן להציע לעובד לדבר עם המעסיק, להביע את מצוקתו וחששותיו ולנסות להגיע להסכמות ששני הצדדים יוכלו לחיות איתן.
כמובן שעובד אשר אוחז באישור מחלה בתוקף – אינו מחויב להתייצב לעבודתו, אך ראוי כי יעדכן את המעסיק ויעביר לו העתק מהאישור כדי שהמעסיק יתארגן בהתאם.

במצב זה העובד יהיה זכאי לדמי מחלה (עבור היום הראשון לא מקבלים תשלום, עבור הימים השני והשלישי 50% ובשאר הימים תשלום מלא).
אם העובד מיוזמתו אינו מתייצב לעבודה, על אף שמקום העבודה פתוח ואין הגבלה מצד פיקוד העורף או אישור היעדרות רפואי – העובד לא יהיה זכאי לשכר עבור היעדרותו.

3. פיקוד העורף הורה להישאר במרחב מוגן, אך המעסיק דורש כי אתייצב לעבודה, מה עליי לעשות?

הוראותיו של פיקוד העורף גוברות על כל הוראה או הנחייה אחרת, ולכן העובד מחוייב להישאר במרחב מוגן במידה שניתנה הוראה שכזו; במצב זה אסור למעסיק לפטר את העובד עקב היעדרותו.

4. המעסיק הודיע לי כי עקב המצב אני מתבקש שלא להתייצב לעבודה, מי ישלם את שכרי?

בכל מקרה בו העובד נדרש שלא להתייצב לעבודה – הוא עדיין יהא זכאי לשכר מהמעסיק, וזאת בניגוד למצב בו העובד מיוזמתו אינו מתייצב.

כאשר ההוראה לא להתייצב לעבודה ניתנת ע"י המעסיק – הוא עדיין יחויב בתשלום שכר העובד; באמצעות ההסתדרות, העובדים הגיעו להסדר עם משרד האוצר במבצע צוק איתן, על פיו העובד יקבל את שכרו כרגיל מהמעסיק והמדינה תפצה את המעסיק על כך. 
יחד עם זאת חשוב להבהיר – אם ההיעדרות מהעבודה נעשית בהתאם להוראות פיקוד העורף, הסדר זה יחול; במידה שההיעדרות הינה על דעת המעסיק בלבד ולא באזור אשר פיקוד העורף הכליל בהסדר – עדיין המעסיק יהא מחויב בתשלום השכר ולא יהיה זכאי לפיצוי בשל כך (נכון להסכם הנוכחי בין הצדדים הפיצוי ישולם לעובדים, אשר מקום עבודתם בשטח של עד 40 ק"מ מגבול עזה).

5. האם המעסיק יכול לחייב אותי לצאת לחופשה בתשלום בימים אלו?

מעסיקים רבים מוציאים את העובדים לחופשה בתשלום במצבי חירום. מצד אחד, העובד ממשיך לקבל את שכרו וכך לא נפגע כלכלית; מצד שני, המעסיק לא משלם שכר לחינם עבור ימים בהם אין עבודה. זהו פתרון הוגן לשני הצדדים בנסיבות העניין על אף שהוא למעשה כופה על העובד לנצל את ימי החופש שצבר.

חשוב להבהיר בהקשר זה, כי המעסיק אינו רשאי להוציא את העובד לחופשה ארוכה מזו שצבר, ובכל מקרה אם מדובר בחופשה של למעלה מ-7 ימים רצופים, על המעסיק לתת לעובד שבועיים התראה מראש בטרם הוצאתו לחופש; כלומר, במהלך השבועיים הראשונים של מצב החירום המעסיק כלל אינו יכול להוציא את העובד לחופשה כפויה בתשלום ולא יוכל לנכות ימים אלו ממכסת ימי החופש אלא אם העובד הסכים לכך.

כמו כן, לא ניתן לכפות על העובד לנצל ימי חופשה על חשבון ימים שיצבור בעתיד.
אם העובד מוכן ורוצה לעבוד, ומקום העבודה לא נסגר בהנחיית פיקוד העורף  – על המעסיק לספק לעובד עבודה ובכל מקרה יהיה מחויב בתשלום שכרו, בין אם העסיק אותו או לא.

6. מקום עבודתי נסגר בהתאם להוראות פיקוד העורף, האם אהיה זכאי לשכר או לפיצוי?

כן, המעסיק יהא מחויב לשלם את שכרך כרגיל ובהמשך יקבל פיצוי מהמדינה בשל כך.

7. זומנתי לשירות מילואים, האם המעסיק יכול לפטר אותי?

חד משמעית לא! חל איסור מוחלט לפטר עובד אשר קיבל צו לשירות מילואים וזאת למשך תקופת השירות ועד 30 ימים לאחר תום השירות; פיטורי עובד בתקופה כזו בטלים ועשויים לחייב את המעסיק בתשלום פיצוי משמעותי.

8. האם אני מחויב להתייצב לעבודה בימים אלו?

כל עובד מחויב להתייצב לעבודתו כרגיל אלא אם פיקוד העורף קבע כי באזור שבו מועסק העובד צריך להישאר במרחב מוגן ולא לצאת לעבודה;
הנחיות פיקוד העורף מפורסמות באתר האינטרנט ובאמצעי התקשורת.

9. נאמר לי כי אני מחויב להתייצב לעבודה מכיוון שאני מועסק ב"מפעל חיוני". למה הכוונה?

מפעל חיוני הוא כל מפעל הפועל לצרכי הגנת המדינה או בטחון הציבור בשעת חירום וכן לקיום הספקה או שירותים חיוניים הדרושים לציבור.
כל מפעל המספק שירותים כגון מים, חשמל, מזון, שירותי אשפוז ובריאות, בתי מרקחת, תברואה, תקשורת, תחבורה ציבורית, דואר, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וכו' – הוא מפעל חיוני.

עובדים במפעלים אלו חייבים להתייצב לעבודתם, ובמידה שלא יעשו כן – לא יהיו זכאים לשכר ואף יהיו חשופים לסנקציה פלילית בגין אי התייצבותם.
חשוב להבהיר לעובדים במפעלים אלו, עם כל ההבנה למצב, שמתן השירותים על ידם נחוץ וחיוני לציבור ולכן התייצבותם לעבודה בימים אלו הינה בבחינת שליחות וחשובה מאין כמותה.

10.והכי חשוב - הבנה ורגישות בין המעסיק לעובד

מקום עבודה משמש פעמים רבות כ"משפחה" השנייה שלנו; בימים של מלחמה ראוי ורצוי ששני הצדדים, גם העובד וגם המעסיק, ינהגו אחד כלפי השני בהבנה, ברגישות ובהגינות; לא בכל עניין או מחלוקת צריך להתחיל לבדוק מה קובע החוק, ודווקא בימים אלו ראוי להפעיל את ההגיון מתוך נקודת מוצא שגם לעובד וגם למעסיק נגרם נזק וכי הדבר אינו בשליטתם אלא נכפה עליהם.

בדיוק כפי שהעובד זקוק להמשיך ולקבל את שכרו, אך מצד שני עליו לדאוג לביטחונו ולביטחון משפחתו, כך גם המעסיק ניזוק עקב ירידה חדה בהיקף העבודה, קשיים רבים בביצועה השוטף והיעדרויות של עובדיו.
לכן, במידת האפשר, מומלץ לצדדים להידבר כדי להגיע לפתרונות שישאירו את שני הצדדים מרוצים.

 עו"ד דרור חייק

•עו"ד דרור חייק - עוסק בדיני עבודה ובייצוג עובדים ומעסיקים.

לאתר

לדף הפייסבוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים