zap group mishpati logo

נפלתם בזמן האזעקה בדרך לעבודה - את מי תתבעו? מדריך

ע"פ החוק, כל ישראלי שנפגע במהלך פעילות איבה בארץ או בחו"ל זכאי לגמלאות מהמוסד לביטוח לאומי. כיצד נקבע גמלת הנכות ואילו פעולות מוכרות כפעולות איבה?

מאת: דותן לינדנברג,עו"ד ונוטריון
03.08.14
תאריך עדכון: 04.04.16
3 דק'
נפלתם בזמן האזעקה בדרך לעבודה - את מי תתבעו? מדריך

אם נפצעתם בדרך חזרה מהעבודה בזמן שרצתם לתפוס מחסה בזמן אזעקה, האם מדובר בתאונת עבודה או בפגיעת איבה? 

אישה נפגעה כאשר הייתה בדרך חזרה הביתה מעבודתה, עת רצה לתפוס מחסה בזמן אזעקת "צבע אדום", כשלפתע מעדה ונפלה.  כתוצאה מהתאונה החלה לסבול מפגיעות פיזיות שונות.  הוגשה תביעה לענף נפגעי עבודה בביטוח לאומי להכיר בתאונה כתאונת עבודה ובמקביל תביעה לענף נפגעי איבה בביטוח הלאומי להכיר בה כנפגעת איבה.

התאונה הוכרה בסופו של הליך הן כתאונת עבודה והן כפגיעת איבה. ועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי, שבדקה אותה קבעה כי נותרה לה נכות לצמיתות בשיעור 19% ומאחר שהתאונה הוכרה, כאמור, הן כתאונת עבודה והן כפגיעת איבה, ניתנת לה האפשרות לבחור מאיזה ענף בביטוח לאומי לקבל את תגמולי הנכות להן הינה זכאית.

כיצד נקבעת גמלת נכות?

גמלת הנכות בגין פגיעה בעבודה נקבעת בהתאם להכנסות הנפגע ערב התאונה ובהתאם לשיעור נכותו. לעומת זאת, גמלת הנכות בגין פגיעת איבה הינה גמלה קבועה בהתאם לשיעור הנכות שנקבעה. לכן יש לבחון כל מקרה לגופו טרם הבחירה בזכאות.

למרבה הצער, פגיעה כתוצאה מפעולות איבה אינה נדירה בארצנו. לנפגעים פיזית ונפשית בפעילויות האיבה, כולל כתוצאה מנפילה בדרך למרחב המוגן - זכאות לטיפול רפואי ולשיקום רפואי ומקצועי. כמו כן קיים סל הטבות רחב לנפגע עצמו ולמשפחתו, בהתאם לאופי הפגיעה. 

האם כל נפגע זכאי לגמלאות מהביטוח הלאומי?

זכאי לגמלאות מביטוח לאומי לפי החוק הוא כל תושב ישראלי שנפגע במהלך פעילות איבה בארץ או בחו"ל, ישראלים שאינם תושבי ישראל וכאלו שהם תושבי חוץ ועובדים אצל מעסיק ישראלי. 

אחוזי הנכות נקבעים ע"י ועדות רפואיות שפועלות במוסד לביטוח לאומי. אם נמצא הנפגע עם נכות של 10% -19% יהיה זכאי למענק חד פעמי בסכום של עשרות אלפי שקלים. נפגעים שנקבעו להם 20% נכות רפואית זכאים לתגמול חודשי קבוע בלי קשר לרמת ההכנסות שלפני הפציעה. 

קביעת אחוזי הנכות ניתנת לשינוי, והנפגע רשאי לבקש מוועדה רפואית לדון במצבו מחדש אם קיימת החמרה לאורך השנים במצבו הבריאותי. 

בנוסף, כיוון שבני משפחתו של הנפגע הם בדרך כלל אלו שדואגים להבראתו וסיעודו,  הם זכאים לקבל החזר על הוצאות שונות, כמו: לינה ליד ביה"ח בו נמצא יקירם, החזר בגין הפסד ימי עבודה, נסיעות, חניות, טלפון ועוד.

דוגמאות לפעולת איבה: אזעקות, נפילות, קולות רעש חזקים, הפצצות וכד'.
דוגמאות לתאונת דרכים עקב פעולה איבה: חציית כביש בריצה למקום ממוגן, תאונה שנגרמת בעת עצירת פתאום, איבוד שליטה על הגה.

תאונת דרכים – הפיצוי יהיה רק לפי חוק הפלת"ד

כאן המקום להדגיש, כי במקרה של תאונת דרכים אין זכות בחירה, ולא ניתן לתבוע גם בגין נפגעי איבה אלא רק לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אך אם תאונה ברכב נגרמה כתוצאה מפעולת איבה, במקרים מסוימים יוכר הנפגע רק כנפגע פעולות איבה ולא כנפגע תאונת דרכים.   

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 שולל פיצויים אם הנזק נגרם מפגיעת איבה כמשמעותה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970. יש לשים לב, כי במקום שהנזק נגרם כתוצאה מ-"פגיעת איבה", אך חוק התגמולים אינו מחיל עצמו על המקרה, לא תישלל זכאותו של הנפגע מכוח חוק הפיצויים ובלבד שאכן נפגע ב"תאונת דרכים" כמשמעותה בחוק הפיצויים.

עוד בנושא:

המדריך להתמודדות מעשית עם תאונות עבודה

תשובות לשאלות נפוצות על תאונת עבודה מפורום נזיקין ותאונות

מדריך לנפגעי תאונות עבודה (חלק ב'- עירעורים)

לאתר של עו"ד דותן לינדנברג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים