zap group mishpati logo

צוואה מזויפת - כיצד ניתן להוכיח זאת בבית המשפט? /מדריך

האם ניתן להוכיח בקלות טענה בדבר זיוף צוואה? כיצד מומחה בתחום הגרפולוגיה יכול לסייע בנושא? כל התשובות לפניכם

מאת: עו"ד גילה עיניעו"ד ומגשרת גילה עיני
17.08.14
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
צוואה מזויפת - כיצד ניתן להוכיח זאת בבית המשפט? /מדריך

בני משפחת מיכקשווילי לא האמינו שזה קורה להם. לאחר פטירתה של אמם האהובה, האחים לבית מיכקשווילי גילו כי אדם זר, אשר פגש את אמם בשנותיה האחרונות, ביקש לקיים צוואה אשר במסגרתה המנוחה הורישה לו את כל רכושה. הרכוש נאמד בכ-50 מיליון דולרים.

האחים ההמומים מיהרו להגיש לבית המשפט לענייני משפחה תביעה ובה התנגדות לקיום הצוואה. זאת, בטענה כי המסמך אשר הוצג על ידי הנתבע זויף ואיננו אותנטי. לאחר הליך משפטי מורכב, אשר כלל בין השאר ניתוח מעמיק של הצוואה מבחינה צורנית (כולל חוות דעת בתחום הגרפולוגיה), בית המשפט קיבל את טענותיהם של התובעים וביטל את הצוואה. ובכן, לא מדובר במקרה יחיד מסוגו. מדי שנה, בתי המשפט לענייני משפחה נדרשים לא אחת לבחון טענות המתנגדות לקיום צוואות מחמת זיוף. מהי אפוא צוואה מזויפת וכיצד נערכים דיונים אודותיה בבית המשפט?

מצווה לקיים את דבר המת

צוואה היא מסמך אשר מבטא את הפעולה המשפטית האחרונה של אדם לאחר אחרית ימיו. בשל משקלה הרב, והיות שעומד מאחוריה הכלל ש"מצווה לקיים את דבר המת", כאשר עולה חשד בדבר צוואה מזויפת, ניתן להגיש התנגדות לקיומה בבית המשפט.
חוק הירושה, התשכ"ה-1965 קובע את הכללים לעריכת צוואה בישראל. החוק מגדיר ארבע דרכים לעריכת צוואה והן - צוואה בעל פה, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות וצוואה בכתב יד. לכל אחת מהצוואות הללו ישנם כללים צורניים, דווקניים ומפורטים. למשל, כמה עדים צריכים לתמוך בצוואה בעדים, מה פירוש המילים "כתב יד" בצוואה בכתב יד, מי היא הרשות בפניה יש לערוך צוואה בפני רשות וכדומה. צוואה מזויפת היא למעשה צוואה אשר איננה עומדת בתנאים הצורניים המדוברים עד כדי חשש שהמסמך כלל לא נערך על ידי המצווה.

נטל ההוכחה בעת התנגדות לקיום צוואה

בכל תיק אשר עוסק בהתנגדות לקיום צוואה יש משקל רב יש לנושא "נטל ההוכחה". היינו, מי מבין בעלי הדין צריך להוכיח את צדקתו, ומי רק נדרש להציג טענות שכנגד. על פי חוק הירושה, כאשר מונחת לפני בית המשפט צוואה אשר כל הדרישות הצורניות התמלאו בה, חזקה על המסמך שהוא תקף וכשר. אי לכך, כל הטוען שהצוואה מזויפת - עליו נטל ההוכחה. אולם, אם הצוואה פגומה, ואיננה עומדת בדרישות הצורניות, נטל ההוכחה מתהפך. כעת, המבקש לקיים את הצוואה צריך להוכיח שהיא כשרה חרף פגמיה.
לעיתים, עולה בבית המשפט טענה בדבר צוואה מזויפת. קרי, טענה אשר מבקשת לשמוט את הקרקע תחת עצם היות הצוואה מסמך אמיתי ואותנטי שנחתם על ידי המצווה. במקרים אלה, הלכה פסוקה היא כי נטל ההוכחה לקיום הצוואה מונח על כתפיו של זה המבקש לקיימה.

כיצד מוכיחים טענת זיוף?

מחלוקת בנוגע לצוואה מזויפת מתבררת במסגרת הליכים אזרחיים בבית המשפט לענייני משפחה. בהליכים אלה, נטל ההוכחה מבוסס על מאזן ההסתברויות. בעל הדין אשר עליו רובץ נטל ההוכחה צריך לשכנע את בית המשפט כי גרסתו נכונה וסבירה יותר מזו של יריבו.
עם זאת, טענה בדבר צוואה מזויפת היא בסופו של היום טענה אשר יש לה גם גוון פלילי מסוים. כידוע, זיוף בכוונה לקבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית על פי חוק העונשין. אי לכך, ולמרות שבית המשפט לענייני משפחה איננו ערכאה אשר דנה בפלילים (שם נטל ההוכחה הוא "מעל לכל ספק סביר"), בהליכים הנוגעים לצוואות מזויפות רמת ההוכחה הדרושה הינה מעט גבוהה יותר. כפועל יוצא מכך, בית המשפט בוחן בקפדנות ובזהירות את הראיות אשר מוצגות בפניו.

בין הראיות המוצגות בהליכים הנוגעים לצוואה מזויפת ניתן למנות למשל חוות דעת של מומחה בתחום הגרפולוגיה. יודגש, על אף שגרפולוגיה איננה מדע מדויק, בתי המשפט לענייני משפחה נוטים לקבל את חוות דעתם של מומחים לכתב יד. לכל הפחות, חוות דעתו של המומחה מחזקת את הטענה שבה היא תומכת (ובשילוב טענות נוספות יכולה להטות את הכף). כמו כן, טענת צוואה מזויפת מוצגת בדרך כלל ביחד עם ראיות בדבר השפעה בלתי הוגנת על המצווה בעת עריכת הצוואה, עריכת צוואה כאשר המצווה לא ידע להבחין בטיבו של המסמך, העדר קשרים בין המצווה והנהנה וכדומה.

לסיכום

בתי המשפט לענייני משפחה דנים פעמים רבות בתיקים אשר עוסקים בטענות בדבר צוואות מזויפות. בסיטואציות אלה, ישנה חשיבות רבה לאופן שבו הדברים מוצגים בפני בית המשפט. כאמור, כאשר בעל דין מבקש לקיים צוואה, אך יריבו מצליח לשכנע את בית המשפט כי קיים ספק של ממש בעצם היות המסמך אותנטי ואמיתי, נטל ההוכחה בדבר כשרותה של הצוואה מונח לפתחו של הדורש את קיומה.

מדובר בהליך משפטי מורכב הכולל הן התייחסות לצוואה ברמה הצורנית (למשל – מבחינת סגנון כתיבה, בדיקה גרפולוגית וכדומה), והן ברמת התוכן (הוראות בלתי סבירות, העדר קשרים בין הצדדים וכו'). בשל המורכבות הרבה אשר מאפיינת תיקים מסוג זה, חשוב להתייעץ בהקדם עם עורך דין העוסק בדיני צוואות וירושות. זאת, בין אם אתם טוענים כי הצוואה מזויפת, ובין אם אתם בטוחים שהמסמך כשר ואותנטי.

עוד בנושא:

התנגדות לצוואה והגנה עליה

ירושה ללא צוואה - מה קובע החוק?

 

עו"ד גילה עיני בגוגל פלוס

עו"ד עיני בפייסבוק

עו"ד ומגשרת גילה עיני

עו"ד ומגשרת גילה עיני

משרדה של עו"ד מגשרת גילה עיני נותן מענה לכלל הסוגיות בדיני המשפחה לרבות: גישור להסכם גירושין, גירושין בשיתוף פעולה, הסכמי ממון, ייצוג בבית משפט ובית דין רבני, גירושין, משמורת, משמורת משותפת, מזונות ילדים, מזונות אישה, ידועים בציבור, אפוטרופסות, אבהות, חלוקת רכוש, איזון משאבים, פרוק שיתוף, צוואות וירושות.

דיני משפחה וגירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת גילה עיני

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה