zap group mishpati logo

רוצים לצאת לחופשה? חובה לקבל את אישור המעביד!

בית הדין האזורי לעבודה קבע, כי גננת לא פוטרה בשל הריונה, אלא התפטרה, משיצאה לחופשה שלא על דעת מעסיקתה. לכן, היא אינה זכאית לפיצויי פיטורין ולזכויות נוספות.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
11.03.10
תאריך עדכון: 09.09.19
3 דק'
רוצים לצאת לחופשה? חובה לקבל את אישור המעביד!

אמנם הזכות לימי חופשה היא זכות יסוד של כל עובד, אך עובד לא יכול להחליט על דעת עצמו שבתאריך מסוים הוא יעדר ממקום עבודתו. עליו להודיע על כך מראש למעסיקו, ולקבל את אישורו.
בוודאי ובוודאי שאין לנצל מצב רפואי (כמו הריון) כדי לקבוע ימי חופשה ע"פ רצון העובד.

לאחרונה, בית הדין האזורי לעבודה בת"א דן בתביעה שהגישה גננת נגד מפעילת גן ילדים לתשלום פיצויי פיטורים, שכר עבודה וכן זכויות עובדים נוספות הנובעות מפיטורי הגננת שלא כדין, לטענתה, במהלך הריונה.

הגננת טענה, כי היא הייתה עובדת טובה, והיא פוטרה על רקע בקשתה לצאת לחופשה בחו"ל במהלך הריונה. לדבריה, מפעילת הגן פעלה בחוסר תום-לב, ואמרה שהיא לא מאשרת את החופשה רק כדי להכשיר את הפיטורים שלה בזמן הריונה.
מפעילת הגן טענה מנגד, כי התובעת עשתה דין לעצמה, יצאה לחופשה בלי הסכמתה ולא חזרה לעבודתה ועל כן יש לראות בה כמי שהתפטרה מעבודתה, ועל כן אינה זכאית לכל הזכויות שהיא תובעת. מפעילת הגן הוסיפה, כי התובעת רקמה סיפור כדי לנצל את הריונה במטרה להרוויח כספים שלא ביושר.

השופטת רוית צדיק דנה בשאלה האם כטענת התובעת היא פוטרה עקב הריונה ובמהלכו או שמא כטענת מפעילת הגן, התובעת יצאה לחופשה בהעדר הסכמתה ולא שבה לעבודתה.

העובדת עשתה דין לעצמה

השופטת הגיעה למסקנה, שיש לדחות את התביעה. נקבע, כי הלכה פסוקה היא שחופשה ניתנת לעובד על ידי מעסיקו. החוק נתן את השליטה על מועד יציאת העובד לחופשה למעסיק. "אומנם חובת המעסיק ליתן חופשה לעובדיו כנדרש בהתאם לחוק, אך הימים בהם יצא עובד לחופשה נתונים בידי מעבידו", כתבה השופטת. בהתאם לכך, העובד אינו חופשי לעשות כרצונו "ברצותו יוצא לחופשה וברצותו יעבוד".
במקרה הנדון, התובעת התעלמה מעמדת מפעילת הגן, אשר סירבה לבקשתה לצאת לחופשה בתחילת חודש יוני.

השופטת ציינה, כי עדות מפעילת הגן הייתה רצופה ועקבית, ויש לקבוע כי  יסודו של סיום עבודת התובעת אינו בהריונה אלא בהתנהגותה, כאשר לא נאותה לדרישת המעסיקה להתייצב לעבודה והלכה למעשה עשתה דין לעצמה. לפיכך, בנסיבות מקרה זה יש לראותה כמי שזנחה את העבודה, שעה שיצאה לחופשה ללא אישור  המעביד.

השופטת הוסיפה, כי ההגנה אשר נתנה לעובדת ההרה במסגרת חוק עבודת נשים אין משמעותה הענקת סמכות לעובדת ההרה לנהל ולקבוע ימי חופשתה כרצונה תחת אצטלה כי בשל הריונה יקשה על המעביד לפטר אותה.
התביעה נדחתה כאמור, אך השופטת החליטה שלא לחייב את התובעת בהוצאות.

(ע"ב 7809/09 שינכה רחל נ' גן חם חכם - ויקי דוד)
• ב"כ התובעת: עו"ד מאיר משה
• ב"כ הנתבעת: עו"ד קוגן רמי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים