zap group mishpati logo

המחשב קרס? האייפון התקלקל? מה אתה צריך לעשות?

נתקלת בבעיות ותקלות באינטרנט, במחשב או בגאדג'ט אחר? לפניך כל מה שאתה צריך לדעת על אי התאמה, ביטול עסקה ופסיקת פיצוי ע"י ביהמ"ש.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
26.10.10
תאריך עדכון: 25.06.19
8 דק'
המחשב קרס? האייפון התקלקל? מה אתה צריך לעשות?

אתה חובב גאדג'טים מימים ימימה. אשף מחשבים הוא שמך השני. כל גרסה חדשה שיוצאת למחשב מעניינת אותך, כרטיס זיכרון מיוחד, נתב אינטרנט חדש, מנורה גמישה למחשב הנייד, מגן סיליקון למקלדת המחשב- אין מוצר או שיפור שלא שמעת עליו, ושלא ניסית או שבכוונתך לרכוש ולנסות.
חברך הטוב, לא בקי בתחום כמוך, אבל גם הוא רוצה לאפשר לו ולבני משפחתו גלישה נוחה באינטרנט במהירות מירבית, תוך צפייה במסך מחשב שטוח, גדול ונוח.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

האם לקחתם בחשבון את האפשרות של תקלות? מה קורה כאשר המחשב פתאום קורס? או לחלופין, אם אתם מגלים שהמחשב שקניתם במיטב כספכם פגום? למי תפנו? האם תקבלו פיצוי? האם גם אשפים נופלים? והאנשים "הרגילים"- האם גם להם ביהמ"ש פוסק פיצוי?

אי התאמה וביטול עסקה
אם קניתם מוצר מסוים, ואתם מגלים שאין בו את התכונות שציפיתם שיהיו בו ואשר הובטחו לכם מראש, הרי שמדובר, ככל הנראה, באי התאמה.

על-פי חוק הגנת הצרכן ישנם מספר מקרים המהווים אי התאמה, כלומר- מקרים שבהם המוכר לא קיים את חובותיו כלפי הקונה אם מסר לו:

• רק חלק מהמוצר (למשל: רכיב ששייך למחשב לא נמסר לקונה)
• מוצר שונה או מסוג אחר ממה שהוסכם.
•  מוצר שאין בו את האיכות או התכונות הדרושות לשימוש. (למשל: מחשב שפועל בצורה שונה/איטית הממחשב שהובטח)
• מוצר שהסוג שלו, התיאור שלו או התכונות שלו מהווים אי התאמה לדגם או לדוגמא שהקונה ראה.
• מוצר שלא מתאים מבחינה אחרת למה שהוסכם בין המוכר לקונה.

יש לדעת, כי הקונה חייב לבדוק את המוצר ישר כשהוא מקבל אותו. אם הוא גילה פגם או אי התאמה הוא חייב להודיע למוכר על כך מייד עם הגילוי. במידה שהקונה "לוקח את הזמן", ייתכן שהזכות שלו לביטול העסקה והחזרת המוצר תיפגע.

כאשר מגלים אי התאמה כדאי להוגיע למוכר מייד בכתב- באמצעות מכתב בדואר, פקס או דואר אלקטרוני. חשוב לשמור את האישור על משלוח המכתב.
אם אתם מעוניינים לבטל את העסקה בשל אי התאמה, בוודאי תרצו לדעת כי אם מדובר בעסקה שנעשתה בטלפון או באינטרנט, כלומר: עסקת מכר מרחוק, המוכר חייב להחזיר לכם את הכסף ששילמתם תוך 14 יום מיום שקיבל את הודעת הביטול. במקרה זה, הקונה לא צריך לשלם דמי ביטול, ואם הוא כבר קיבל את המוצר, המוכר צריך לבוא ולקחת אותו מהמקום שבו הוא נמסר.

חשוב לציין, כי עסקה שלא נעשתה בדרך של מכר מרחוק קשה יותר לביטול, שכן ביהמ"ש לוקח בחשבון את העובדה שהלקוח היה בחנות, והייתה לו את האפשרות להתרשם בצורה ישירה ובלתי אמצעית מהמוצר שהוא מתכוון לרכוש.

תחום המחשבים והגאדג'טים עולה ופורח בשנים האחרונות. בהתאם לכך גם כמות התביעות הצרכניות אשר מוגשות לבתי המשפט בעניין זה. לפניכם תביעות מעניינות אשר הוגשו בשל תקלות, ליקויים ואי התאמות:

ביהמ"ש: העסקה תבוטל!
ביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א דן לאחרונה בתביעה על סך של 12,398 שקלים שעניינה עסקת מכר של מחשב.  ב-3 במרץ 2010 ערכה רשת ספייס פתרונות מחשוב בע"מ יריד מכירות בסופר "בר-כל" שברחוב שלמה המלך בבני ברק. במסגרת היריד קנה  התובע מחשב נייד מדגם "אסוס". לטענת התובע, נאמר לו על ידי המוכר מטעם ספייס, כי מדובר במחשב מצוין, אך כאשר הגיע לביתו גילה כי המחשב איטי מאוד וחלש. כאשר ניגש למחרת להחזיר את המוצר, נאמר לו שאין החזרות. בשל כך, ביקש התובע במסגרת התביעה לבטל את העסקה, וכן לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק, כאמור בחוק הגנת הצרכן.

ספייס טענה, כי  התובע הבהיר כי הוא מחפש מחשב עם ביצועים מינימליים, והוסבר לו שהמחשב המוצע לו מספיק למשימות אלה. כמו כן הובהר, לתובע כי לאחר פתיחת המחשב לא יכול להחזיר את המוצר.

השופטת נאוה ברוורמן קיבלה את התביעה, וקבעה כי יש מקום לבטל את העסקה ולהשיב לתובע את כספו. בהקשר זה נקבע, כי ספייס לא פעלה כדין, שכן בפועל לא היה שום שילוט באשר למדיניות החזרת מוצר. זאת, בניגוד לחוק הגנת הצרכן.
"על פי חוק הגנת הצרכן, על מוכר לפעול בהתאם למדיניות אשר אותה הוא קובע, ועליו לפרסם את מדיניותו על מנת שיידע הקונה וייזהר. במידה ולא פרסם כלל את מדיניותו, הצרכן רשאי להחזיר את המוצר בתוך 7 ימים מהיום בו פנה למוכר. על פי החוק, חייב המוכר להשיב לצרכן את מלוא התמורה באופן שבו שילם הצרכן, ובלבד שלא חלה הרעה כלשהי במצב המוצר", כתבה השופטת בפסק הדין, והוסיפה כי פתיחת האריזה במקרה זה לא נחשבת להרעה במצב המוצר.

השופטת הורתה על ביטול העסקה, וקבעה כי על התובע להחזיר את המחשב לחברה, ובתמורה על החברה לשלם לו 12,398 שקלים. כמו-כן נפסקו לזכות התובע הוצאות משפט של 500 שקלים.
השופטת דחתה את הבקשה לפסיקת פיצויים לדוגמא.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ת"ק 18427-04-10 אביעד נ' ספייס פתרונות מחשוב בע"מ)

החברה הייתה צריכה להזהיר, אך גם התובע אחראי
ואם עסקינן במחשבים, גם נתב אינטרנט שימש מושא לתביעה.
ביהמ"ש לתביעות קטנות בבאר-שבע  דן לאחרונה בתביעה על סך 3,500 שקלים בשל נתב אינטרנט שקנה התובע מחב' שניידר פתרונות מחשוב בע"מ באמצעות הזמנה אינטרנטית תמורת 3,000 שקלים.
לאחר שהתובע קיבל את הנתב, הוא גילה שהוא לא מצליח להתקין אותו. לדבריו, לא היה בנמצא חוברת הדרכה בעברית למכשיר, והחברה דרשה 70 דולר עבור תמיכה בהתקנת המכשיר. בתביעה שהגיש, ביקש התובע לבטל את העסקה, להחזיר את הנתב לחברה, לחייב את החברה להחזיר לו את הסכום ששילם בתוספת פיצוי של 500 שקלים.

החברה טענה מנגד, כי המוצר מיובא על ידי חברה אחרת, ולא היה ידוע לה כמשווקת של המוצר, שאין הדרכה בעברית. עוד ציינה החברה, כי מדובר במוצר שכדי להתקין אותו יש צורך בידע בסיסי במחשבים, והאחריות על התובע שרכש מוצר מבלי לדעת כיצד לעשות בו שימוש.

השופט אור אדם קיבל את התביעה, וקבע כי באתר של החברה אין כל אזהרה לפיה יש צורך בידע על מנת להתקין את הנתב, ויש בכך פגם. בנוסף נקבע, כי אין ספק שהחברה התרשלה בכך שלא הזהירה באתר כי דרוש ידע במחשבים להתקנת הנתב, ובכך שלא ווידאה שצורפה חוברת הדרכה בעברית כנדרש בדין.
עם זאת, נקבע כי גם לתובע יש אחריות לנזק, בשכן הוא קנה מוצר באינטרנט לאחר שחתם על תקנון שהוא רוכש את המוצר כמו שהוא, מבלי שיש בידו ידע מספיק על מנת להתקינו.

לאור האמור נקבע, כי יש להורות על ביטול העסקה והשבת הנתב, אך אין מקום להחזיר לתובע את כל כספו לנוכח האשם התורם שלו, בעת רכישת המוצר. השופט אדם פסק, כי התובע יחזיר לחברה את הנתב בהקדם האפשרי, והיא תפצה אותו בסכום של 2,300 שקלים.
כמו-כן חויבה החברה לשלם לתובע הוצאות משפט של 250 שקלים.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ת"ק 2018-09 מלמוד נ' שניידר פתרונות מחשוב בע"מ)

ביהמ"ש: מחשב חדש צריך להיות תקין!
במקרה אחר שעסק במחשבים, נקבע מפורשות כי אם לקוח קונה במיטב כספו מחשב חדש, הוא אמור לקבל אותו כשהוא תקין.
ביהמ"ש לתביעות קטנות ברחובות דן בתביעה של אדם שקנה ב-4 במאי 2009 מחב' קוברה פי.סי. בע"מ מחשב חדש, ושילם עבורו 4,200 שקלים, ולאחר שדרוג הוסיף התובע עוד 50 שקלים עבור המחשב.
לטענת התובע, סמוך לאחר רכישת המחשב כבר החלו בו בעיות וכתוצאה מכך, הוא נאלץ להביא את המחשב לחברה 4 פעמים לתיקון , אך גם לאחר התיקון האחרון עדיין היו תקלות במחשב. התובע הוסיף, כי היום המחשב תקין, אך הוא אינו יודע מה ילד יום כאשר האחריות תפוג בעוד כחודש. לפיכך, ובשל הבעיות הרבות שהיו במחשב מיום רכישתו, ביקש התובע לבטל את העסקה ולהשיב לו את שווי המחשב.

חב' קוברה טענה מצידה, כי בכל פעם שהתובע הגיע למעבדה, הוא קיבל שירות הולם. עוד נטען מצידה, כי קיימת גם אפשרות שתלונותיו של התובע לא נובעות מתקלה מרכיבי המחשב, אלא כתוצאה של שימוש לא נכון במוצר ו/או גורמים סביבתיים כגון רשת החשמל שיכולה להשפיע על הרכיבים.

השופט גדעון ברק, מביהמ"ש לתביעות קטנות ברחובות קיבל את התביעה, וקבע כי אם לקוח רוכש מחשב חדש ומשלם עבורו במיטב כספו, הרי שרציפות הביקורים לתיקון המחשב, מצביעה על כך שמשהו במחשב איננו תקין.
על-כן, השופט הורה על ביטול העסקה, וקבע כי התובע יחזיר את המחשב לחברה, והיא תחזיר לו את הסך של 4,250 ₪.
בנוסף, חויבה החברה לשלם לתובע הוצאות משפט של 350 שקלים. (ת"ק 31868-12-09 לירן נ' קוברה פי.סי. בע"מ).

סיכום
כפי שראינו, הטכנולוגיה, הגאדג'טים והקידמה מיצרים סכסוכים צרכניים שמובאים לפתחם של בתי המשפט. במקרה שמוכח, כי בעל העסק לא נהג כשורה, ביהמ"ש יורה על ביטול העסקה ויפסוק פיצוי, בהתאם לנסיבות המקרה, לתובע.  עם זאת, ביהמ"ש בוחן האם גם לתובע חלק במקרה המצער, ובהתאם לכך פוסק את גובה הפיצוי וחורץ את גורל התביעה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • הרמת מסך לצורך גביית מס – הפסיקה העדכנית

    הרמת מסך לצורך גביית מס – הפסיקה העדכנית

    חקיקת המס, סעיף 106 לחוק מע"מ,למשל, החל גם על תשלומי מכס מס קניה, מאפשרת לרשויות המס בעצמן, ללא קבלת אישור של בית המשפט, להרים את מסך ההתאגדות לצורכי גבית מס
    4 דק'
  • חב' הגיחון גבתה שלא כדין ותפצה

    חב' הגיחון גבתה שלא כדין ותפצה

    ..." דומה כי אפשרות זו, לעזור לאזרח לעמוד בדרישות, כלל לא עמדה לנגד עיניהם של פקידי הנתבעת", כך נכתב בפסק הדין שניתן נגד חב' הגיחון, במסגרתו חויבה החברה לפצות אדם בשל גבייה שלא כדין והתנהלות לא תקינה.
    3 דק'
  • אושרה ייצוגית נגד פרופסיה בשל העלמת מידע

    אושרה ייצוגית נגד פרופסיה בשל העלמת מידע

    העלמת מידע חיוני מהציבור, היא הסיבה בגינה קבל ביהמ"ש המחוזי בקשב לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת M.S.D, המשווקת של תרופת "פרופסיה" - תרופה לטיפול בהתקרחות. היצרנית לא פרטה בעלון לצרכן, כי נטילת התרופה עלולה לגרום לאי פריון
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה