zap group mishpati logo

משאבי אנוש ושכר - שאלות נפוצות מהפורום

גם המעסיקים נתקלים בסוגיות הקשורות ביחסי עבודה ובשכר- האם מותר לפטר עובד? מה קורה אם עובדת נכנסת להריון והמעסיק אינו מרוצה מעבודתה- באילו תנאים יוכל לפטרה? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום משאבי אנוש ושכר בניהולה של עו"ד ענת רוזנר. אתם שאלתם, אנחנו ענינו.

מאת: מערכת משפטי
02.06.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
משאבי אנוש ושכר - שאלות נפוצות מהפורום

הודעה מוקדמת לפני פיטורין

שאלה: ברצוננו לפטר עובד.  איננו רוצים שיעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת. האם עלינו לקבל את הסכמתו לכך?

תשובה: זכותכם לפטר את העובד לאלתר ולשלם לו "תמורת הודעה מוקדמת" בגובה ההודעה המוקדמת לה הוא זכאי. לפי פיטוריו הזמינו אותו ואמרו לו כי בכוונתכם לפטרו, הסבירו לו את הסיבות ואפשרו לו להתייחס לכך. העלו את השיחה על הכתב. לאחר שתשמעו אותו, שקלו שוב, אם אכן תפטרו אותו או שתתנו לו הזדמנות נוספת והודיעו לו בסוף בכתב מה החלטתם. ההליך האמור נקרא שימוע. אם החלטתם לפטרו כתבו במכתב הפיטורים את סיבת הפיטורים, התייחסו לשימוע שערכתם לו וכתבו לו את מועד סיום עבודתו וכי יקבל הוא תמורת הודעה מוקדמת.

גם אתם רוצים לשאול שאלה רלוונטית בנושא? היכנסו לפורום משאבי אנוש ושכר


פיטורי עובדת בהריון

שאלה:  עובדת שעתית שלי הודיעה על כניסה להריון. האם ועד מתי אוכל לפטרה? היא עובדת אצלי פחות משנה.

תשובה: אסור לפטר עובדת (בין חודשית, בין יומית) בגלל הריונה ולא ניתן גם לקבל היתר לפיטורים אם סיבת הפיטורים היא ההריון. אם ברצונך לפטרה שלא מסיבת היותה בהריון, אזי, אם עבדה פחות מחצי שנה את יכולה לפטרה ללא צורך בפניה לממונה על חוק עבודת נשים, לבקש היתר לפיטוריה. אם עבדה מעל לחצי שנה עליך לפנות לממונה על חוק עבודת נשים, לבקש היתר לפיטוריה ולנמק את הסיבות.

זיוף שעון נוכחות

שאלה: אחד העובדים שלנו זייף שעון נוכחות עבורו ועבור שני עובדים נוספים. העביר כרטיסי נוכחות גם בשעות לא נכונות. האם לאור המקרה לא תהיה מניעה לפטרו מבלי לשלם לו פיצויים וזכויות נוספות?

תשובה: לא ציינת באיזה מקום עבודה מדובר. אני יוצאת מהנחה כי מדובר במקום עבודה פרטי. לא ציינת האם הודה בזיוף כרטיס הנוכחות, או שאתם חושדים בו. מכל מקום אם יש לכם הוכחות חד משמעיות, יש להזמינו לשימוע להודיעו כי אתם שוקלים פיטוריו בגלל מעשיו האמורים, לאפשר לו להגיב. לרשום כמובן פרוטוקול של הישיבה, לשקול שוב את הפיטורים לאחר ששמעתם תגובתו ולאחר מכן, להחליט. אם החלטתם לפטרו, ניתן לשלול לו הודעה מוקדמת ופיצויים, אך אם יפנה לבית הדין לעבודה, יש סיכוי כי ישללו לו רק חלק מהפיצויים. לכן, עדיף להזמינו, להסביר לו כי בנסיבות אלה ניתן לשלול לו את מלוא פיצויי הפיטורים, ולהציע לו חלק מהפיצויים, אם יחתום על כתב ויתור.

הפסקת עבודה

שאלה: זה זמן רב שהיקף העבודה במשרד שלנו (הסעות)ירד דרסטי ואין לי מה לעשות חוץ מלבהות במחשב ולהיות סגורה במשרד כל היום ללא מעש. הבעלים אינם מפטרים ורוצים שאעזוב מרצוני בכדי לא לקבל זכות פיטורין ובכלל יש שמועה שהולכים להודיע על פשיטת רגל. האם במצב חוסר מעש כזה לאורך זמן שמשגע ומדכא יהווה עילה להפסקת עבודה מרצון ולקבל את הפיצויים של 9 שנים?

תשובה: החוק קובע כי הרעה מוחשית בתנאי עבודה או נסיבות שאין לדרוש מהעובד להמשיך לעבוד הן "התפטרות בדין מפוטר" המזכה בפיצויי פיטורים. קל להוכיח פגיעה בשכר ובתנאי העבודה קשה יותר להוכיח פגיעה בזכות לעבוד. הכל עניין של הוכחה ואיך ביה"ד רואה את המצב לאחר שמיעת עדויות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה