zap group mishpati logo

אחוזי נכות ביטוח לאומי: מדריך לשנת 2024

בשנת 2024 חלו שינויים והתפתחויות בנוגע לאחוזי נכות וקצבאות הביטוח הלאומי. מה הם העדכונים והגדרות אחוזי הנכות החדשים?

מאת: מערכת זאפ משפטי
29.04.24
תאריך עדכון: 30.04.24
4 דק'
אחוזי נכות ביטוח לאומי: מדריך לשנת 2024

מערכת הביטוח הלאומי בישראל נועדה לתת מענה לאזרחים במצבי חירום ובמצבי נכות. אחד המרכיבים החשובים בקבלת הזכאות לקצבאות מהביטוח הלאומי הוא קביעת אחוזי נכות - אחוזי הנכות קובעים את המידה שבה האדם נפגע מבחינה פיזית או נפשית, ומהווים את הבסיס לזכאות לקצבאות ולהטבות שונות.

בשנת 2024 חלו מספר שינויים והתפתחויות בנוגע לאחוזי נכות, ובכתבה זו נבחן את העדכונים והגדרות אחוזי הנכות. נסקור את הטבלה המעודכנת של אחוזי הנכות, את הקריטריונים לקביעת נכות לאחר פריצת דיסק, את השינויים בנוגע לנכות נפשית, וכיצד אחוזי הנכות משפיעים על זכויות המבוטחים בביטוח הלאומי. כמו כן, נעמוד על השינויים שחלו בהתייחס לנפגעי פעולות איבה ולמצבים מיוחדים כמו טנטון ודום נשימה.

אחוזי נכות ביטוח לאומי - הגדרות ועדכונים לשנת 2024

אחוזי הנכות בביטוח הלאומי מהווים את הבסיס לקביעת הזכאות לקצבאות שונות כמו קצבת נכות, גמלת ילד נכה וקצבת נכי צה"ל. הם נקבעים על ידי ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי בהתאם לתקנות ולתעריפים המעודכנים מדי שנה.

בשנת 2024 בוצעו מספר עדכונים בטבלת אחוזי הנכות. העדכונים כוללים, בין היתר, הגדלת האחוזים המוקצים לפגיעות מסוימות, כמו למשל פריצת דיסק, שבר בחוליה ונכויות נפשיות. כמו כן, נקבעו אחוזי נכות ספציפיים למצבים כמו טנטון ודום נשימה, שלא היו מוגדרים בעבר.

טבלת אחוזי נכות ביטוח לאומי לשנת 2024 (עיקריים):

פריצת דיסק - 10% עד 30%

שבר בחוליה - 10% עד 40%

נכות נפשית - 20% עד 100%

טנטון - 10% עד 25%

דום נשימה - 40% עד 100%

ניתן לראות שהטבלה מפרטת את הרכיבים השונים והאחוזים המוקצים להם. חשוב להבין שאחוזי הנכות אינם נקבעים באופן אוטומטי, אלא על פי בחינה מקצועית של הוועדה הרפואית, בהתאם למצבו הרפואי של המבוטח.

קביעת אחוזי נכות לאחר פריצת דיסק

פריצת דיסק היא מצב רפואי נפוץ המשפיע על אחוזי הנכות הנקבעים. בשנת 2024 בוצעו עדכונים בנוגע לקריטריונים לקביעת אחוזי נכות במקרים של פריצת דיסק.

על פי התקנות המעודכנות, אחוזי הנכות לאחר פריצת דיסק ייקבעו בהתאם למספר פרמטרים:

> מידת הפגיעה בתפקוד היומיומי של המבוטח.

> מידת הצורך בטיפול רפואי, כולל שימוש בתרופות והתערבויות פיזיותרפיות.

> היקף ההגבלות בתנועה ובפעילות גופנית.

> מידת הכאב והסבל הנלווים למצב.

בהתאם לשילוב הפרמטרים הללו, הוועדה הרפואית תקבע אחוזי נכות הנעים בין 10% ל-30%. חשוב לציין כי אחוזי הנכות עשויים להשתנות לאורך הזמן בהתאם למהלך ההחלמה של המבוטח.

אחוזי נכות ביטוח לאומי והשפעתם על זכויות המבוטח

אחוזי הנכות שנקבעים על ידי הביטוח הלאומי משפיעים באופן ישיר על הזכויות והקצבאות להן זכאי המבוטח. ככלל, ככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר, כך תגדל זכאות המבוטח לקצבאות ולהטבות.

לדוגמה, קצבת נכות מהביטוח הלאומי מותנית באחוזי נכות של לפחות 60%. כלומר, אדם שנקבעו לו אחוזי נכות בשיעור של 60% ומעלה יהיה זכאי לקבל קצבת נכות חודשית. לעומת זאת, אדם שנקבעו לו אחוזי נכות נמוכים מ-60% יזכה לקבל גמלאות אחרות כמו גמלת ילד נכה או קצבת נכי צה"ל, בהתאם לתנאי הזכאות.

נוסף על כך, אחוזי הנכות משפיעים על זכאות למענקים חד פעמיים, הנחות בתשלומי מסים ואגרות, וזכאות להתאמות סביבתיות בבית ובעבודה. לכן, הבנת אחוזי הנכות ומשמעותם היא חיונית לצורך מיצוי זכויות המבוטח מול הביטוח הלאומי.

אחוזי נכות נפשית - עדכונים והבדלים מנכות פיזית

בשנים האחרונות ניכר שינוי משמעותי בהתייחסות לנכויות נפשיות במסגרת הביטוח הלאומי. בשנת 2024 בוצעו עדכונים בטבלת אחוזי הנכות, המייחסים משקל גבוה יותר למצבים נפשיים.

כיום, אחוזי הנכות הנקבעים לנכויות נפשיות נעים בטווח של 20% ועד 100%, בהתאם לחומרת המצב ולהשפעתו על תפקוד היומיומי של המבוטח. זאת, בהשוואה לנכויות פיזיות שמוגבלות בדרך כלל לטווח של 10% עד 90%.

הבדל נוסף הוא שבעוד שבנכויות פיזיות ניתן לקבוע אחוז נכות לצמיתות, בנכויות נפשיות הוועדה הרפואית נוהגת לקבוע אחוזי נכות לתקופה מוגבלת, עם אפשרות לבחינה מחודשת בעתיד. הדבר נובע מהסתמכות על התפתחות הטיפול והשיקום הנפשי.

עדכונים נוספים והתייחסות למצבים ייחודיים

נוסף על העדכונים בטבלת אחוזי הנכות, בשנת 2024 בוצעו התייחסויות ספציפיות למצבים שונים:

נפגעי פעולות איבה - למבוטחים שנפגעו בפעולות איבה, אחוזי הנכות נקבעים על פי מדרג מיוחד המעניק אחוזי נכות גבוהים יותר בהשוואה לפגיעות דומות בשגרה. המטרה היא לתת מענה מוגבר לאוכלוסיה זו.

טנטון ודום נשימה - כאמור, במסגרת העדכונים, נקבעו אחוזי נכות ספציפיים למצבים של טנטון (10%-25%) ודום נשימה (40%-100%), שלא היו מוגדרים בעבר.

ילדים - במקרים של ילדים נכים, אחוזי הנכות נקבעים בהתאם למידת השפעת המצב על התפתחותם, על תפקודם היומיומי ועל איכות חייהם. הדבר נעשה תוך התייחסות מיוחדת לגיל הילד ולצרכים הייחודיים בכל שלב התפתחותי.

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה