zap group mishpati logo

איתור יורשים - חקירות ירושה

תחום חשוב בחקירות פרטיות הוא איתור יורשים. לפעמים יש צורך להסתייע בחוקרים פרטיים כדי שניתן יהיה להוציא לפועל צו ירושה

מאת: מוקה קריגר
12.06.11
תאריך עדכון: 28.01.15
3 דק'
איתור יורשים - חקירות ירושה

האתגרים הכרוכים באיתור יורשים

איתור יורשים הינו נושא סבוך ומורכב והסיבות לכך ברורות. ראשית ישנם ההיבטים הלוגיסטיים הפשוטים. כאשר מדובר ביורשים אשר יודעים על קיומם, יכולים אלה להיות מפוזרים בכל מיני מקומות ברחבי העולם, והדבר תקף במיוחד עבור מדינה כמדינת ישראל, בה אנשים רבים אשר הגיעו לארץ הותירו משפחות וקרובים בארצות שונות, זאת מבלי לדעת מה עלה בגורלם. מלחמת העולם השנייה הביאה לפירוקן של משפחות רבות, כאשר כל אחד מחברי המשפחה מצא את דרכו למקום אחר על פני הגלובוס ולעתים הקים שם חיים חדשים לחלוטין.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום חקירות פרטיות

סיבה נוספת לקושי באיתור יורשים, הינו שלא תמיד רוצים הם להימצא. משפחות מתרחקות זו מזו, עקב סכסוכים, מריבות, מתחים משפחתיים, או סתם מפני שהחיים מובילים אותנו לעתים למקומות שונים ומשונים. גם אם יורשים פוטנציאליים אלו אינם מעוניינים להימצא, נדרשים היורשים הנוכחים להראות כי עשו מאמץ לאתר יורשים אחרים, על מנת למנוע האשמות בדבר הסתרת הירושה ומניעתה במקרה בו יגלו היורשים הנעדרים על הירושה ויצופו שוב. מקרים אלו יכולים להתגלגל בקלות אל בית המשפט ולגרום עוגמת נפש רבה ואובדן של זמן וכסף.

כמו כן, גם במקרים בהם אין צוואה כתובה ומאושרת על ידי עורך דין ונוטריון (ירושה ללא צוואה), יש צורך לבצע איתור יורשים. על מנת להוציא אל הפועל צו ירושה נדרשים יורשים להציג הוכחה שאין ילדים ויורשים אחרים אשר קודמים בסולם העדיפויות של הירושה, בין אם בארץ ובין אם בעולם. ללא הוכחה זו, לא ניתן להוציא את צו הירושה אל הפועל. במקרים מסוימים, בהם לא ניתן לאתר יורשים, יכולים נכסים נזילים או נכסי נדל"ן למצוא את דרכם אל המדינה.

זיהוי מתחזים

בשל הרגישות הרבה של נושא הירושות, ובשל הדברים אשר עומדים על הפרק, שיכולים להיות בעלי ערך רב ביותר, איתור יורשים יכול להתבצע גם בכיוון ההפוך. כלומר, ישנם מקרים בהם יש לזהות נוכלים המתחזים ליורשים, במטרה להניח את ידיהם על עיזבונותיהם של אנשים אשר הלכו לעולמם והותירו אחריהם רכוש נחשק.

יש אמרה מפורסמת ש"מי שרוצה למצוא פנינים, חייב לצלול למעמקים", כלומר יש להתאמץ , ולהסתכן קמעא (כלכלית) אחרת זה לא בא מעצמו ועל כן, מי שרוצה לחיות בהרגשה של החמצה –זכותו, אך הרוצה למצות את האפשרות שיתכן ו"חבילה" או "נכס" מחכה לו אי-שם, שווה להתאמץ.

איתור יורשים במזרח אירופה

אגב, חוקי זכאות שונים בפולין, רומניה, יוגוסלביה (לשעבר) ובארצות הבלטיות משתנות "לטובה" ומאפשרות לקבל את הנכסים – או חלקם – בחזרה , לאחר הליך משפטי כמובן.

חלק ממשרדי החקירות עוסקים בחקירות ירושה ואיתור יורשים. משרדים אלו יצרו קשר הדוק עם עורכי דין מארצות מזרח אירופה ועם חוקרים פרטיים מארצות אלו כדי לקדם את פעולת איתור הנכסים.

עוד בנושא:

ירושה ללא צוואה - מה קובע החוק?

התנגדות לצוואה והגנה עליה

• הכותב הוא חוקר פרטי

 גוגל פלוס של מוקה קריגר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה