לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מיקה רוט

ירושה על פי דין וצוואה

דודתי ניצולת שואה, ערירית נפטרה בפתאומיות כנראה דום לב. לאחר שהוצא צו ירושה רגיל, אחת היורשות ציינה, שידוע לה שהיא הכינה צוואה. היא אמרה מה שם עורכת הדין, מסתבר שהצוואה הוכנה במלואה, והיא פשוט לא חתמה עליה, זה היה עניין של שבועות, בין ההכנה לשלב חתימה שלא בוצעה. האם ניתן לדרוש מעורכת הדין להציג את הצוואה? למי היא יכולה להציג אותה רק למי שרשום בתוכה, האם עורכת הדין מחוייבת לתת עדות מלאה על מה שקרה, או שזה מצב שבעצם לא קיימת צוואה. האם ניתן לבקש מבית משפט להציג את הצוואה, גם אם לא רוצים לבקש צו קיום צוואה? כי הירושה חולקה. זה נושא רגיש, ולא יודעת איך לגשת לזה. הדגש שקיום הצוואה שלא נחתמה, הוסתר מהיורשים, על ידי ביתה של דודתי שהיא גם יורשת. היא מסרבת להגיד מה יש בצוואה והיא יודעת, אם היתה מספרת היה יותר קל. כנראה שהיא מבינה שהירושה חולקה לא לכל היורשים לפי דין. אתה כעורך דין תוכל לפנות לעורכת הדין שערכה את הצוואה ולבקש מידע או הצגה של הצוואה. מה חובתה של עורכת הדין שהכינה את הצוואה, בעיקר אם פונים אליה, יש משהו בחוק שמתייחס לזה?

item.Author מנהל הפורום רונן גדות - עורך דין ונוטריון

בעקרון אם לא נחתמה צוואה הרי שאין זה ברור האם הצוואה אכן משקפת רצון סופי של המנוחה. ייתכן לכאורה שהמנוחה בכוונה לא חתמה כי נסוגה ממה שכתוב בצוואה. מבחינת אותה עורכת דין - אין עליה חובה למסור מידע אישי וחסוי, אלא לפי צו של בית משפט. מי שטוען לקיומה של צוואה הוא זה שצריך לנקוט יוזמה. אפשר לבקש ביטול של צו הירושה בטענה שיש צוואה ואז ההליך יעבור לבית המשפט למשפחה שיש לו סמכות לקבוע האם אותה טיוטת צוואה יכולה להיחשב כצוואה ולהמשיך משם. במסגרת תביעה כזאת אפשר לחייב אותה עורכת דין למסור מידע.

מיקה רוט

תודה על התשובה, האם העובדה שמשהו מהיורשים ידע על קיום הצוואה ונסיבותיה, אפילו עזר לה לטפל בעניין, והסתיר מידע זה, ודחף לבצוע צו ירושה רגיל, זה יכול לשנות במשהו לעניין בקשה לחשיפת המסמך שלא נחתם? נסיבות מוות פתאומי ולא מחלה קשה, זה גם משמעותי? מניסיונך יש מקרים כאלה שהצליחו בבית משפט? במקרה שרוצים רק לדעת מה היה כתוב, ולא לממש בוודאות, מה היה כתוב שם,כל הנסיבות שתארתי, זה מסבך את העניין?

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום צוואות וירושות