לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מוטי

פתיחת חשבון ניירות ערך בבית השקעות לעומת בנק

שלום, יש לי שאלה בסיסית וחשובה ואני מקווה שכאן יוכלו לעזור לי: אני רוצה לפתוח חשבון להשקעות בבורסה בישראל בבית השקעות או בבנק. בהנחה שאני יכול לקבל עמלות דומות בשני המקומות וששאר הפרמטרים דומים, מן הסתם אני מעדיף לפתוח חשבון איפה שהכסף וניירות הערך שלי בטוחים יותר במקרה של קריסת הבנק/בית ההשקעות. קראתי מידע בנושא אבל לא הצלחתי לקבל תשובה ברורה לשאלה – האם בשני המקומות (בנק/בית השקעות) ניירות הערך רשומים על שמי, כך שבמקרה שהבנק או בית ההשקעות נכנסים לפירוק אני בכל מקרה מוגן? הבנתי שבבית השקעות הנכסים רשומים על שם בית ההשקעות אבל זה מוחזק בחשבון נאמנות עבורי, כך שתיאורטית אני לא חשוף לסיכון. מצד שני, אם אני מבין נכון ניירות הערך עדיין מהווים חלק מנכסי בית ההשקעות במאזן שלו, ולא ברור לי אם אני מוגן במידה ויש אי סדרים מסוימים בבית ההשקעות שעקב כך הם לא הפרידו את ניירות הערך שלי באופן ברור מהנכסים שלהם. כמו כן, קיבלתי את הרושם שעל אף שבתי השקעות כפופים לרגולציה מסוימת, זו עדיין רגולציה הרבה פחות מחמירה מהרגולציה שבנקים כפופים אליה. האם לגבי בנק גם קיים הסדר דומה (רישום ניירות הערך על שם הבנק בחשבון נאמנות עבורי), או ששם מדובר ברישום ישירות על שמי שכלל אינו מהווה חלק מהנכסים במאזן של הבנק, כך שגם אם יש אי סדרים פנימיים בבנק לא תהיה לי בעיה להוכיח במקרה של פירוק שמדובר בנכסים שלי ולא של הבנק? תודה מראש על התשובות.

כנרת רצון פיקובסקי, עו"ד

מוטי היקר שלום רב, כאן זה בדיוק המקום לשאול את השאלה הזו, ויש לה תשובה ברורה וחד משמעית: ראשית, עליך לדעת שלבנק אסור לנהל לך תיק השקעות. אפשר שהיועצים ייעצו לך. אתה רשאי כמובן לפתוח חשבון השקעות ולנהל אותו בעצמך, וללא התערבות הבנק. לעומת זאת, לבית השקעות מותר לנהל את חשבון ההשקעות שלך. לכן, עליך להחליט אם ברצונך לנהל את החשבון לבד או לאפשר למישהו לנהל לך את הכסף. שנית, כאשר אתה משקיע באמצעות בית השקעות הכסף מופקד בחשבון בנק או בחשבון של אחד מחברי הבורסה, אבל חד משמעית הוא אינו מוחזק בנאמנות, וחד משמעית אינו נחשב לחלק מנכסי בית ההשקעות במאזן שלו! זוהי טעות ומי שאמר לך שמדובר בנכסי בית ההשקעות טועה ומטעה, ועליך להיזהר. כסף שאתה מנהל באמצעות בית השקעות שייך לך בלבד, ולבית ההשקעות יש רק יפוי כוח לפעול בחשבונך. הנכסים שלך מופרדים מבית ההשקעות. שלישית, אם אתה מנהל חשבון בבנק אז יש לך חשבון ניירות ערך בבנק. מהו החשש? שהבנק יקרוס? זהו חשש עם רמת היתכנות נמוכה. מה כוונתך באי סדרים בבנק או מקרה של פירוק? שהבנק התפרק? אשמח להמשיך לסייע לך, מסור לי את הפרטים ששאלתי לעיל. בהצלחה בכל מקרה,

מוטי

שלום עו"ד רצון פיקובסקי, תודה על המענה המפורט. ראשית חשוב להבהיר שבכל מקרה מדובר בניהול כסף על ידי באופן עצמאי, ללא הסתייעות במנהל תיקים, כך שמהבחינה הזו אין הבדל בין בנק לבית השקעות. השאלה שלי נוגעת לאופן רישום ניירות הערך: האם הרישום בחברה לרישומים מתבצע על שמי או על שם בית ההשקעות. אתן דוגמה לאי סדרים אפשריים: אם ניירות הערך רשומים אצל החברה לרישומים על שם חשבון נאמנות של בית ההשקעות, והם רשומים על שמי רק במסגרת רישום פנימי תוך בית ההשקעות עצמו, אז אני חושש שאי סדרים פנימיים בבית ההשקעות (למשל בשל ליקויים בפרוצדורות לגבי הרישום הפנימי, ליקויים חשבונאאים בהפרדה בין הנכסים, מעילות של עובדים וכו') עלולים לגרום לי בהמשך לבעיות בהוכחת הבעלות על ניירות הערך. לעומת זאת, אם במסגרת השקעה דרך בנק אין את הבעיה הזו, כך שניירות הערך רשומים אצל החברה לרישומים ישירות על שמי, הרי שזה נראה לי יותר בטוח. חוץ מזה, אני קיבלתי את הרושם שבנקים מחויבים בכללי ממשל תאגידי ופיקוח ובקרה נוקשים יותר לעומת בתי השקעות, וזאת מכח הפיקוח של המפקח על הבנקים ובנק ישראל, כך שלכאורה הסיכויים לאי סדרים ובעיות בחשבון קטנים. נכון שגם יש פיקוח מסוים על בתי השקעות ע"י רשות ניירות ערך, אבל פיקוח זה נוגע להיבטים מסוימים ולא לכלל הפעילות וההתנהלות, ועם פחות "שיניים" לעומת הפיקוח של בנק ישראל. אגב, בארה"ב יש ביטוח פדרלי ייעודי שמגן מפני אי סדרים פנימיים של ברוקר שבגינם עלולים להיגרם נזקים ללקוח שפותח חשבון אצל אותו ברוקר (SIPC), ולגבי בנקים יש ביטוח אחר (FDIC). זאת בעקבות לא מעט מקרים שקרו בעבר של כשלים שהתגלו ושל אובדן כספים ע"י לקוחות. בישראל לא ידוע לי על ביטוח דומה. נכון שאפשר להגיד שהמדינה לא תתן לבנק לקרוס, אבל אני לא בטוח שזה המקרה לגבי בית השקעות. לכן אני מעוניין לבדוק את הדברים בצורה מעמיקה יותר לפני שאני מחליט כיצד לפתוח חשבון השקעות. אשמח לשמוע את דעתך בהתבסס על ההבהרות שציינתי, תודה.

כנרת רצון פיקובסקי, עו"ד

מוטי שלום רב, אני מבינה שהחשש שלך נובע מרישום ניירות הערך בחברה לרישומים. למיטב ידיעתי לא נגרמו עד כה נזקים לאף לקוח ואם היו כאלה, הם תוקנו מיד. לעניין זה אין הבדל בין בנק לבין בית השקעות. עם זאת, אתה צודק שעל הבנקים מוטלת רגולציה קפדנית יותר מאשר בתי ההשקעות. אני סבורה שההתלבטות שלך בנוגע לאי סדרים ורישום ניירות הערך היא התלבטות בעלת חשיבות קטנה מאד, וממליצה לך לשקול שיקולים מהותיים ולא פרוצדורלים, כגון, יחס ושירות, נגישות, גובה עמלות, ובעיקר מדיניות והתאמה לצרכיך. בהצלחה!

מירה

השקעתי כסף על שמי בבית ההשקעות I-trader. הבנתי שבבית השקעות זה הכסף רשום על שם בית ההשקעות אבל זה מוחזק בחשבון נאמנות עבורי. האם תיאורטית אני לא חשופה לסיכון? האם יש אפשרות למשוך את הכסף בכל רגע נתון ? או שאני כפופה ל"בית ההשקעות" ורק דרכם אוכל למשוך את כספי בחזרה ולהעבירם לחשבון הבנק שלי? האם החברה יכולה לשלול ממני את האפשרות למשוך כספים ? מהו החוק בעניין זה? תודה מירה

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום תביעות בשוק ההון