• 9 בפברואר 2014

    רמת דירוג נכס לצורך ארנונה. מי קובע ? מי יודע ?

    כידוע, בתחילת כל מפורסם צו הארנונה על-פיו מגדירים נכסים וקרקעות
    לפי ייעודם, רמת דירוגם וקובעים עבורם מדרגות תעריפים
    לשיטת חישוב התשלום החייב עבור השטח.
    (אני מאמין שדייקתי במילים ומקווה שאין כן אי-הבנות)

    פרמטר אחד הוא ייעודו של הנכס, וכשמדובר בין מגורים לעסקים
    ברוב המקרים ההבדלים די ברורים.

    השאלה שלי תהיה דווקא לגבי הפרמטר של רמת דירוג הנכס (א, ב' או ג')
    כאשר לכל רמת דירוג יש מדרגות תעריפים שונה לחישוב הכללי של התשלום המתחייב.

    כדוגמא : אתן את צו הארנונה בעיר חולון.
    שקובעת כברירת מחדל את כל העיר כאזור א'
    ואז "מחריגה" נכסים מסוימים בעיר לפי מפתח זיהוי גוש וחלקה.

    אם יורשה, לי להעיר שיותר מ-95% מן הנכסים בעיר הם בדרוג א'.
    פחות מ-5% מדורגים כאזור ב'. ומיעוט קטן של נכסים בודדים מוגדר כאזור ג'.

    ויש לי אם כן, 3 שאלות :
    1. על-פי אלו קריטריונים נקבעת רמת הדירוג ?

    גיל הנכס ? מצבו של הפיזי נכס ? מיקומו הגיאוגרפי של הנכס ?
    רמת התשתיות וההשקעה בהן מצד העירייה ?
    ברמתם זמינותם של שירותים עירוניים באותו אזור/שכונה ?

    2. כתושב בלי סמכות, או מומחיות מקצועית בתחום השמאות והארנונה.
    מה אני יכול לעשות או לבקש כדי לבחון ולבדוק את העניין לגבי הנכס שלי

    3. האם שינוי החלטה חגביי יתפוס אוטומטית גם לשכניי בנכס ?

    9 בפברואר 2014
  • 11 בפברואר 2014

    רמת דירוג נכס לצורך ארנונה. מי קובע ? מי יודע ?

    מאז שנת 1985 הוראות צו הארנונה הן זהות למעט עדכוני תעריפים מדי שנה. בכדי לעשות שינוי צריכה העירייה לקבל את אישור שרי הפנים והאוצר ולא כל שינוי הוא בר ביצוע. לכן, המדרגות והאזורים כפי שהם בצווי הארנונה הן תוצאה של חקיקה היסטורית בשינויים קלים ובעדכוני העלאה מדי שנה. החלוקה לאזורים, ככל הנראה, נעשתה לפי שיקולים כאלה ואחרים כפי שציינת אך אין בידינו המידע. בכדי לשנות זאת, נדרשת תקיפה של צו הארנונה בטענה של חוסר סבירות, עילה שמאוד קשה להוכיחה כי לרוב בתי משפט לא נוטים להתערב בשיקול דעת הרשות. שינוי כזה אכן ישפיע מן הסתם על כל הנכסים באזור המס.

    11 בפברואר 2014
שלום, מה השאלה המשפטית שלך?