סעיף לא ברור בשטר מטען - פורום שילוח בינלאומי, סחר בינלאומי ומשאבי אנרגיה

שאלה חדשה
  • איציק

    נשלח ע"יאיציק 23:07, 4 בנובמבר 2012

    מה עושים במקרה של מחלוקת בשטר מטען? תודה

    השב
  • מנהל הפורום:עו"ד יואב הריס

    יואב הריס,מנהל הפורום

    14:28, 5 בנובמבר 2012

    איציק שלום,

    לשטר המטען שלושה תפקידים מסחריים-משפטיים: הוא מהווה קבלה מטעם המוביל על קבלת המטען לידיו, ראיה
    לחוזה ההובלה, ומסמך קנייני המאפשר לדרוש את מסירת המטען בסיום המסע. תנאי שטר המטען מופיעים בדרך כלל בחלקו האחורי ומבוססים על הוראות דין מקובלות- אמנת האג-וויסבי אשר אומצה למשל לדין הישראלי כתוספת לפקודת הובלת טובין בים. אמנה זו הנה הסכמות פרי מו"מ בין מובילים ימיים למשתמשים אשר נתכנסו יחד והגיעו לכלל הסכמה על נוסח מחייב. מפנייתך לא ברור מה טיבה של המחלוקת. מחלוקת נפוצה ומקובלת נוגעת לסעיף הגבלת אחריות המוביל, אשר מוגבלת על פי משקל או מספר האריזות של הטובין שניזוקו. ככל שתעביר יותר פרטים על טיבה והיקפה של המחלוקת ניתן יהא להתייחס. כטיבן של מחלוקות הללו מוכרעות בהכרעה שיפוטית אלא אם כן הצדדים השכילו להגיע להבנה או פשרה קודם להתדיינות.

    בברכה,
    יואב הריס, עו"ד

    תגובה

הכלכלה המודרנית מהותה תנועה יעילה של סחורות ושירותים. מאז ימי קדם היוותה ההובלה הימית שחקן מרכזי בכלכלה אז והיום – כאשר היא אחראית לתנועתם הבינלאומית של מעל 90% מהמטענים, החל מאריזות בודדות, עובר לקונטיינרים (מכולות) ומטעני צובר ענקיים דלק, כימיקלים וסחורות. לאחרונה ובאזורנו, משאבי הגז ואולי גם הנפט משחקים אף הם תפקיד הן ברמת הרישוי והפקה והן ברמת הלוגיסטיקה ושירותים נלווים.

הפורום יעסוק וישיב על שאלות מנושאים כגון שטר מטען (Bill of lading) ,אשראי דוקומנטרי (L/C) עסקאות CIF,FOB ויתר תנאי ה- Incoterms ,ביטוח ימי (Marine Insurance) ,כנגד כל הסיכונים (Against All Risks) ,ממחסן למחסן (From Warehouse to Warehouse), מעצר אוניות (Ship arrest), נזק למטען (Cargo Claims) ,דמי השהייה (Demurrage) חכירת אוניות (Charter party) רכישת אוניות ויאכטות, רישום בעלות (Vessels and Yacht Registration), מטעני צובר, עסקאות מוצרי גלם ויסוד (Commodities), בוררות ימית בלונדון – LMAA, רישיונות וזיכיונות לאיתור, הפקה וחלוקת גז טבעי ונפט, ואנרגיה סולרית.