zap group mishpati logo

אזרחות פורטוגלית - מורה נבוכים

מי יכול לקבל אזרחות פורטוגלית? מה משך ההליך והאם כדאי לעשות זאת? מדריך מפורט בנושא, לפניכם

מאת: עו"ד שחר אורגד
18.07.16
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אזרחות פורטוגלית - מורה נבוכים

בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה משמעותית בהתעניינות אזרחים ישראלים, בנושא הוצאת אזרחות נוספת ודרכון אירופי, גם בקרב אנשים אשר אינם מתכננים לעזוב את מדינת ישראל.

בעקבות החוק הספרדי, אישרה גם ממשלת פורטוגל חוק אשר נותן הקלות במתן אזרחות פורטוגלית לצאצאי היהודים שסולקו בכפייה בגירוש ספרד. האזרחות הפורטוגלית מוענקת לצאצאי יהודי פורטוגל וספרד, וניתן לקבלה ע"פ קריטריונים מקלים יותר ביחס להליך קבלת האזרחות הספרדית. 

מהם יתרונות הדרכון האירופי?

דרכון אירופי מאפשר תנועה חופשית בכל מדינות אירופה, בלי הצורך להמתין במעבר ממדינה אחת למדינה אחרת בתוך האיחוד עצמו. יתרון נוסף לאזרחות זו, הוא העובדה כי מרבית המדינות האירופאיות מאפשרות לאזרחיה להחזיק בשתי אזרחויות בו-זמנית, ועל כן ישראלי שמעוניין לקבל אזרחות נוספת אינו חייב לוותר על אזרחותו הישראלית.

בנוסף, דרכון אירופי מייתר את הצורך בוויזה בכניסה לארצות הברית, מקל ומאפשר כניסה ל-172 מדינות בעולם, נותן אפשרות ללמוד בחינם במוסדות להשכלה גבוהה, מקנה יתרונות ברכישת עסקים ונדל"ן תוך כדי מתן הטבות מס, מתן הלוואות בנקאיות בתנאים נוחים, אישור שהייה וויזת עבודה בכל מדינות האיחוד ובמדינות נוספות בעולם ללא הגבלה, תנאים סוציאליים למיניהם המוענקים במדינות האיחוד, זכות הצבעה בבחירות ועוד. 

מי זכאי לקבל אזרחות פורטוגלית?

החוק מעניק זכאות לקבלת אזרחות פורטוגלית ליהודי אשר יוכיח, כי הוא צאצא למשפחה שמקורה באחת מהמדינות שאליהן הגיעו מגורשי ספרד ופורטוגל במאה ה-15, לאחר הגירוש, כגון: מרוקו, יוון, בולגריה, טורקיה, אלג'יריה, טוניסיה, לוב, סוריה ומצרים. מעבר למדינות אלה, גם בין יהודי הולנד וקהילות ספרדיות ברומניה, בהונגריה, בוונציה שבאיטליה ואפילו בהמבורג שבגרמניה, ניתן למצוא יהודים עם שמות משפחה ספרדיים ופורטוגלים. 

החוק מעניק זכאות לקבלת אזרחות פורטוגלית ליהודי אשר יוכיח, כי הוא צאצא למשפחה שמקורה באחת מהמדינות שאליהן הגיעו מגורשי ספרד ופורטוגל במאה ה-15, לאחר הגירוש, כגון: מרוקו, יוון, בולגריה, טורקיה, אלג'יריה, טוניסיה, לוב, סוריה ומצרים

 

כיצד מתבצע הליך קבלת האזרחות?

ראשית, יש לקבל מהקהילות היהודיות בפורטוגל אישור על עצם השתייכותו של מבקש האזרחות לצאצאי מגורשי ספרד-פורטוגל. בבקשה אשר תוגש לקהילות היהודיות בפורטוגל, על המבקש להוכיח את ההקשר ההיסטורי, הגנאלוגי והתרבותי שלו עם יהודי ספרד-פורטוגל ופזורותיה מעת הגירוש במאה ה-15. 

בין היתר, החוק מציין רשימת שמות משפחה אופייניים ליהודים באזורים שונים בעולם, המשמשים כאמצעי הוכחה נוסף לקשר היסטורי ותרבותי. אך חשוב לדעת, כי רשימת שמות המשפחה המופיעה בחוק, הינה מינימאלית ביותר, וכי שם משפחה מתוך רשימה זו אינו מהווה תנאי מספיק לשם הכרה בקשר הנדרש, מכיוון שישנם עוד אלפי שמות משפחה אשר יכולים להתאים להליך של קבלת האזרחות. 

נתונים נוספים אשר המצאתם יכולה לסייע בהוכחת הקשר, הם: המצאת אישור מהקהילה יהודית מחוץ לפורטוגל, המצאת הוכחות באמצעות מסמכים כגון: פסקי דין רבניים, כתובה, תעודות נישואין, מכתבים שונים בשפת הלדינו, ספרים, תמונות ועוד.

במידה שיש מסמכים בודדים או שאין מסמכים כלל, למבקש האזרחות ישנה גם אופציה אחרת להוכחת הצאצאות וזאת באמצעות מחקר הנעשה ע"י גנאולוג (חוקר מומחה לשורשי המשפחה), הכולל שרטוט אילן יוחסין ההולך אחורה ומפרט, ככל שניתן, חוות דעת מלאה ומפורטת על שורשי המשפחה ומקורותיה. 

בנוסף, על מבקש האזרחות הפורטוגלית לעמוד בתנאי של העדר רישום פלילי והמצאת תעודת יושר.   

האם צריך לדעת את השפה?  

בניגוד לתהליך האזרחות הספרדי שבו נדרש המבקש לעבור מבחן בכתב ובעל פה בידיעת השפה הספרדית/ הלאדינו/ החאקטייה (ברמה של 2A האירופאית), בתהליך האזרחות הפורטוגלי לא חלה חובה בידיעת השפה הפורטוגזית. 

האם כחלק מהתהליך צריך להגיע לפורטוגל?  

מקבלי האזרחות הפורטוגלית לא יצטרכו להגיע לפורטוגל, גם זאת בשונה מחוק האזרחות הספרדי, המחייב את המבקש לטוס לספרד ולעבור ראיון מול נוטריון ספרדי.

לכמה זמן הדרכון / האזרחות תקפים? 

לאחר קבלת האזרחות מטעם ממשלת פורטוגל, המבקש יכול לקבל דרכון אירופי. האזרחות הינה לכל החיים. הדרכון הוא בעל תוקף של 5 שנים ויש לחדשו, כמו כל דרכון אחר.

האם האזרחות עוברת באופן אוטומטי גם לילדים?  

בניגוד למרבית הדרכונים האירופאים, הדרכון הפורטוגלי מיטיב עם המחזיקים בו, ואין הגבלה על העברה דורית של הדרכון (כל עוד ההעברה מתבצעת כאשר דרכון האב/ האם הינו בתוקף), אך האזרחות אינה עוברת באופן אוטומטי ויש לפעול לקבלת אזרחות גם לילדים.

 

האם חשוב לשכור שירותי עו"ד בתהליך הוצאת האזרחות הפורטוגלית?

עורך דין שמכיר את ההליכים ואת חוקי האזרחות השונים בהוצאת אזרחות פורטוגלית, יחסוך למבקש האזרחות את כל הליך הבירוקרטיה וכן את ההמתנה הארוכה בתורים של השגרירויות והקונסוליות השונות, שכן הוא יודע אילו מסמכים יש להציג ולרוב גם מציע שירותי תרגום ונוטריון (אשר הינם בגדר חובה בהליכים מסוג אלו).

בטרם קבלת ההחלטה אם בכלל להתחיל את ההליך עצמו - מומלץ לבצע בדיקת זכאות באמצעות שיחה טלפונית ובעלות סמלית עם עו"ד מנוסה, ובכך לבדוק את הזכאות לאזרחות עוד בשלבים הראשונים של ההליך כדי לחסוך בהוצאות מיותרות.

במידה שאכן האדם נמצא זכאי לאזרחות פורטוגלית, הוא יזומן לפגישה בה יפורט בפניו ההליך הפרוצדוראלי מתחילתו ועד סופו לרבות ההוצאות הכרוכות בו.
אדם הרוצה לחסוך בעלויות האזרחות לאחר שהקהילה היהודית בפורטוגל אישרה אותו, יכול לעשות חלק מהדברים באופן עצמאי.

 

 

• הכותב הינו בעלים של משרד עו"ד המתמחה בתחום האזרחויות הזרות והדרכונים האירופים ומשמש כיו"ר ועדת האיחוד האירופי בלשכת עורכי הדין בישראל.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה