zap group mishpati logo

הממונה על חוק עבודת נשים התירה פיטורי עובדת בהריון

ע"פ החלטת הממונה על חוק עבודת נשים, מכח חוק עבודת נשים, תשי"ד-1954, הותרו פיטורי עובדת בהריון משנקבע, כי ההריון לא היווה גורם בהחלטת הפיטורים

17.10.11
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
הממונה על חוק עבודת נשים התירה פיטורי עובדת בהריון

לאחרונה, ב-13 בספטמבר 2011 התקבלה החלטת הממונה לחוק עבודת נשים, לפיה יש להתיר פיטורי עובדת בהריון. לממונה הוגשה בקשה להיתר בדיעבד לפטר עובדת בהריון, בשל אי שביעות המעסיק מתפקודה.
בהתאם להחלטת הממונה, בהתייחס לכל חומר הראיות, שוכנעה הממונה כי ההיריון לא היווה גורם בהחלטת הפיטורים, ומשכך היא התירה את פיטוריה של העובדת. 

נפגעת מפיטורין בהריון? למדי את זכויותייך
נימוקי ההחלטה הממונה
הממונה קיבלה את גרסתו של המעביד, בדבר תפקודה הלקוי של העובדת, בתחום האדמיניסטרציה.
כמו כן, לדעת הממונה אין חולק כי בשיחה שערך המעביד לעובדת, עקב כשליה בעבודתה,  הוא הודיע  לעובדת כי איננה רצויה עוד במשרדו. כמו כן, שוכנעה הממונה, כי העובדת לא הודיעה למעביד על היותה בהריון, בתגובתה למכתב הפיטורין שקיבלה לאחר השיחה האמורה, שכן פיטורים בעת הריון הינם מבוטלים מעיקרם והיה על העובדת להלין על כך ב"הזדמנות הראשונה".

העובדת קיבלה את מכתב הפיטורים ביום 16.05.11, אך הודיעה על הריונה רק ביום 29.05.11, לאחר שפיטוריה נכנסו לתוקפם.

לעניין איתור עובדת מחליפה, לא קיבלה הממונה את טענת ב"כ העובדת, לפיה המעביד פנה לאיתור עובדת מחליפה היות שהודיעה כי בכוונתה להרות, שכן אם הפיטורים קשורים להריון, היה המעביד מסיים את העסקתה לאלתר.

בנסיבות אלה, שוכנעה הממונה כי ההיריון לא היווה גורם בהחלטת הפיטורים, ונמצא כי הבסיס והעילה לפיטוריה הינם שיקולים מקצועיים, וכי במקרה זה יש לענות על ס' 9ב(1) לחוק עבודת נשים, לפיו יינתן היתר פיטורים רטרואקטיבי, כלומר: בגין התקופה שקדמה למועד מתן ההחלטה בבקשה, עת "המעביד הוכיח כי לא ידע ולא היה עליו לדעת ביום הפיטורים........, שהעובדת בהריון..."  . לפיכך ובהתאם לאמור ולסעיף 9 (ב) 1 לחוק עבודת נשים התירה הממונה את פיטורי העובדת.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משאבי אנוש ושכר
• עו"ד ענת רוזנר ועו"ד שי רוזנר הגישו את הבקשה להיתר פיטורים מטעם המעביד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים