zap group mishpati logo

אושרו בטרומית הצעות חוק להגנה משימוש במכשירים סלולריים

ע"פ הצעות החוק, יוטלו מגבלות על מכירה ופרסום של סלולריים; חברות הסלולר יחויבו ליידע על סכנות הקרינה במעמד המכירה, לצרף אזנייה ולסמן את רמת בטיחות השימוש

מאת: מערכת משפטי
01.03.12
תאריך עדכון: 27.05.19
2 דק'
אושרו בטרומית הצעות חוק להגנה משימוש במכשירים סלולריים

הכנסת אישרה בקריאה טרומית שתי הצעות חוק להגנה מהשימוש במכשירים סלולריים.

הצעת חוק יידוע בדבר הסכנות בשימוש בטלפון נייד, התשע"א-2011, של חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ (קדימה) וקבוצת ח"כים; והצעת חוק הגנה מפני שימוש במכשיר טלפון נייד והגבלת פרסומת, התש"ע-2009, של ח"כ דב חנין (חד"ש) וקבוצת ח"כים.

הגברת מודעות הצרכנים לסכנות ולנזקים הבריאותיים
הצעת החוק של שמאלוב-ברקוביץ קובעת מספר דרכים שנועדו להגביר את מודעות הצרכנים לסכנות הטמונות בשימוש מוגבר בטלפון נייד, כדוגמת מתן עלונים ומסמכים במעמד הרכישה, פרסום טבלה ובה מידע השוואתי על כמות הקרינה הנפלטת מכל סוגי המכשירים השונים אותם ניתן לרכוש במקום העסק ועוד.
בנוסף, מוצעים מספר צעדים מעשיים להקטנת סכנות פליטת הקרינה מטלפונים ניידים, ובראשם חובת מכירה של אזנייה, אשר מקטינה באופן משמעותי את סכנת הקרינה לתאי גוף האדם. כמו כן, מוצע לחייב את חברות הסלולר להקצות חלק מתקציב הפרסום שהלן לטובת חינוך הציבור לשימוש נכון, מדוד ושקול בטלפון הנייד.

מטרת הצעת החוק של חבר הכנסת חנין היא להגביר את מודעות התושבים לנזקים הבריאותיים האפשריים הנובעים משימוש רגיל במכשירי תקשורת אלה. הצעת החוק בנויה בבסיסה על הטלת מגבלות על פרסום מוצרים המשמשים לתקשורת אישית בשיטה התאית, בין פרטניים ובין כלליים. מגבלות חמורות במיוחד מוטלות על פרסום המיועד לקטינים הרגישים במיוחד לתוצאות ההרסניות של קרינה בלתי מייננת. בנוסף למגבלות על פרסום ומכירה, מוצע בזאת לסמן על גבי המכשיר בסימן ברור המובן לכל, את רמת בטיחות השימוש בו.

שימוש בטלפון נייד עלול לגרום לסרטן
בדברי ההסבר להצעה של שמאלוב-ברקוביץ נכתב כי: "לאחרונה הודיע ארגון הבריאות העולמי כי מחקרים מדעיים מצביעים על כך שהשימוש במכשיר טלפון נייד עלול לגרום למחלת הסרטן וישנה סבירות לא קטנה שאנו עדים לפגיעה מתמשכת ובלתי הפיכה בגנים של המין האנושי. מחקרים רבים מוכיחים את הקשר הישיר שבין שימוש במכשיר טלפון נייד לבין היווצרותם של תאים סרטניים כתוצאה מהקרינה הבלתי מייננת הנפלטת בעת השימוש בו. ...מטרתה של הצעת חוק זו היא להגביר את מודעות הציבור בדבר הסכנות הבריאותיות החמורות העשויות להיווצר כתוצאה משימוש מוגבר בטלפון הנייד".


18 ח"כים תמכו בהצעה של שמאלוב-ברקוביץ, שעברה ללא מתנגדים.
22 ח"כים תמכו בהצעה של חנין, שעברה ללא מתנגדים.


ההצעות יועברו לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תדון בהן להכנתן לקריאה ראשונה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה