zap group mishpati logo

תאונות הדרכים שלא הכרתם

מנוסעת שתא המטען נסגר עליה ועד נהג שנכנס לו מברג לעין: לא רק התנגשות בין כלי רכב נחשבת לתאונת דרכים. החוק כולל גם סיטואציות הרבה פחות שגרתיות

מאת: עו"ד יאיר סמוגורה
13.07.17
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
תאונות הדרכים שלא הכרתם

לרוב, תאונת דרכים נתפסת כאירוע תחבורתי, שבמהלכו שני כלי רכב מתנגשים זה בזה או שאחד מהם פוגע בחפץ כלשהו. אלא שבפועל ההגדרה של תאונת דרכים בחוק הפלת"ד רחבה בהרבה, וכוללת גם כמה אפשרויות קצת פחות שגרתיות.
הידרדרות של הרכב, התהפכות שלו, התפוצצות שלו או התנתקות של אחד מחלקיו, באופן שגורם לאדם לנזק גוף, כל אלו רק כמה דוגמאות למקרים שעשויים להיחשב לתאונות דרכים על פי החוק, ואינם מוכרים לציבור הרחב. 

כדי להקל במעט על נפגעי תאונות דרכים ננסה להציג בשורות הבאות מספר דוגמאות למקרים קצת פחות שגרתיים שנחשבים לתאונות על פי החוק ועשויים להקנות פיצוי. הצגת מקרים אלו עשויה לסייע לנפגעים למצות את זכויותיהם בעתיד.

כדי שתאונה תיחשב לתאונת דרכים, יש להראות כי התקיים מאורע כלשהו, שבמהלכו נגרם נזק גוף, ושאותו נזק נגרם עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה

מהי תאונת דרכים?

ההגדרה של תאונת דרכים בחוק מעט מורכבת, וכוללת מספר רכיבים. כדי שתאונה תיחשב לתאונת דרכים, יש להראות כי התקיים מאורע כלשהו, שבמהלכו נגרם נזק גוף, ושאותו נזק נגרם עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.

מעבר לכך, מפרט החוק נסיבות נוספות, שייחשבו לתאונות דרכים (תחת החרגות מסוימות): כגון אירוע שקרה עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, מאורע שהתרחש עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב, ואירוע שקרה עקב פגיעה ברכב שחנה במקום אסור.

החוק מכיר לעניין תיקוני דרך בתאונות שהתרחשו כחלק מהסיכונים הכרוכים בשימוש השוטף של בני אדם פרטיים ברכב, אבל לא בסיכונים הכרוכים בעבודתם של גרומים מקצועיים/"מוסכניקים" כחלק מעבודתם

מה נחשב לשימוש ברכב מנועי?

זהו אחד הרכיבים החשובים בהגדרה של תאונת דרכים בחוק. לעניין זה, מפורטים נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החניית הרכב וכן טיפול דרך או תיקון דרך, שנעשו בידי המשתמש או אדם אחר שלא במסגרת עבודתו.

כלומר, החוק מכיר לעניין תיקוני דרך בתאונות שהתרחשו כחלק מהסיכונים הכרוכים בשימוש השוטף של בני אדם פרטיים ברכב, אבל לא בסיכונים הכרוכים בעבודתם של גרומים מקצועיים/"מוסכניקים" כחלק מעבודתם.

עוד כולל שימוש ברכב מנועי הידרדרות או התהפכות של הרכב, התנתקות או נפילה של חלק ממנו או מטענו בנסיעה, וכן התנתקות או נפילה מרכב חונה, שלא תוך טיפול של אדם ברכב במסגרת עבודתו. לעניין זה, נקבע כי טעינת מטען או פריקתו, כשהרכב עומד, אינם שימוש ברכב מנועי.

השאלה מי אשם בתאונה איננה רלוונטית, והנפגע יזכה למלוא הפיצוי המגיע לו בכל מקרה

מה היתרון הגדול בכך שאירוע מסוים מוכר כתאונת דרכים?

המשמעות של הכרה באירוע כתאונת דרכים דרמטית. ככל שאירוע מוכר כתאונה, השאלה מי אשם בתאונה איננה רלוונטית, והנפגע יזכה למלוא הפיצוי המגיע לו בכל מקרה. לעומת זאת, במקרה שאין מדובר בתאונת דרכים, יידרש הנפגע להוכיח את אחריות הנתבע כדי לזכות בפיצוי ולא בהכרח תהיה לו עילה לתביעה כלשהי.

ביהמ"ש קבע, כי נסיעת הרכב יצרה עבור התובעת סיכון תחבורתי ממשי, ועקב ניסיונה להתחמק ממנו, נגרמה התאונה

דוגמאות לאירועים חריגים שהוכרו כתאונות דרכים

אדם שנפגע מהמנוע מיד לאחר ההתנעה - באותו מקרה (ת.א. 1170/03 עפיפי חאלד נ' מנורה חברה לביטוח) אדם שהתניע את רכבו בחצר ביתו לפני תחילת הנסיעה, פתח את מכסה המנוע כדי להוסיף מים לרדיאטור, ונפגע מהמנוע. אף שהוא טרם יצא לדרך, בית המשפט קבע, כי מדובר בתיקון דרך שנחשב לתאונת דרכים. על פי בית המשפט, תיקון דרך לא חייב להתבצע רק במהלך הנסיעה, והוא יכול להתבצע גם בפתח ביתו של הנהג, אם טרם יצא לדרך. 

נוסעת שנפגעה מסגירת תא המטען על ידי הנהג - באותו מקרה (ת"א 26948-02-011 שקד נגד חברה לביטוח) סגר נהג מונית את דלת תא המטען על כף יד של נוסעת, לאחר שהכניסה אליו ציוד מחשבים. חברת הביטוח טענה, כי יש לדחות את התביעה היות שהפגיעה אירעה בעת טעינת מטען, אולם ביהמ"ש דחה את הטענה, וקבע שהמקרה לא נכלל בחריג המיוחס לפריקה וטעינה מסחרית.

אדם שסייע לנפגעים בתאונה והחליק על שמן - באותו מקרה (רע"א 11183-06-10 טל דנה נגד אבי כהן והפניקס) אדם עצר את רכבו, ויצא ממנו כדי לסייע לנפגעים בתאונה, אך החליק על שמן ונפגע בעצמו. בימ"ש השלום הכיר בו כהולך רגל שנפגע בתאונה, אך חברות הביטוח ערערו בטענה שהפגיעה נגרמה לאחר תום התאונה. ביהמ"ש המחוזי דחה את הערעורים, וקבע כי הפגיעה היא תוצאה מתמשכת של התאונה, וכי הכרה בנפגע מתיישבת עם תכליתו הסוציאלית של החוק.

אשה שמעדה מרכב חולף מבלי שהיה ביניהם מגע - באותו מקרה (ת"א 40339-12-09 לוי נגד קרנית) צעירה שרצתה לחצות את הכביש הבחינה ברכב חולף. היא פסעה לאחור כדי להתחמק ממנו, ונפלה על תעלת הביוב שמאחוריה. מכיוון שלא היה מגע ישיר בינה לבין הרכב, התעוררה השאלה אם להכיר בה כנפגעת תאונת דרכים. ביהמ"ש השיב על שאלה זו בחיוב, וקבע כי נסיעת הרכב יצרה עבור התובעת סיכון תחבורתי ממשי, ועקב ניסיונה להתחמק ממנו, נגרמה התאונה. 

התנפצות השמשה לאחר תאונת דרכים

חקלאי שנפגע כשהחליף את גלגלי הטרקטור לפני הנסיעה - באותו מקרה בקש החקלאי להחליף את גלגלי הטרקטור לגלגלים המתאימים לעבודת חריש בשטח חקלאי, ונפגע כתוצאה מכך. ביהמ"ש המחוזי דחה את הטענה, כי בעצם החלפת הגלגלים הוא עבר לבצע עבודה חקלאית, וקבע כי יש לראות בהחלפת הגלגל כחוליה בשרשרת פעולות שסופה שימוש בטרקטור לצורך תחבורתי.

נהג שיצא לטפל במכוניתו ונכנס לו מברג לעין - באותו מקרה אדם שנהג ברכבו שמע לפתע רעש, ועצר את הרכב כדי לבדוק את מקורו כאשר המנוע עדיין פעל. הוא גילה, כי בורג של הרכב השתחרר והוציא מברג כדי להבריגו. כאשר עשה זאת, קפץ המברג וחדר לתוך עינו שהחלה לדמם. באותו מקרה בית המשפט קבע, כי מדובר בתאונת דרכים שהתרחשה תוך כדי תיקון הרכב.

אם נפגעת בעת החלפת תקר (פנצ'ר) בזמן נסיעה, חשוב שהדבר יצוין בדו"ח שימולא בחדר המיון

טיפים חשובים לנפגעי תאונות דרכים

הטיפ הראשון הוא לדווח על התאונה באופן מפורט ככל האפשר, במיוחד כאשר מדובר בתאונות דרכים עם נסיבות חריגות, שבעקבותיהן עלולות חברות הביטוח להערים קשיים על הניזוק. כך למשל, אם נפגעת בעת החלפת תקר (פנצ'ר) בזמן נסיעה, חשוב שהדבר יצוין בדו"ח שימולא בחדר המיון.

הטיפ השני הוא לדווח על כל כאב שבו חשים, בלי לוותר על תלונות שנראות זניחות באותו רגע. הסיבה לכך היא, שייתכן שעם חלוף הזמן יתברר כי דווקא מה שנתפס כזניח בשלב ראשון התפתח לבעיה רפואית אקוטית בהמשך.

הטיפ השלישי הוא לפנות לעורך דין המתמחה בהגשת תביעות בתחום תאונות הדרכים, כדי שיבצע את התהליך באופן מסודר ונכון מבחינה משפטית, מה שעשוי למנוע תקלות בהמשך הדרך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה