zap group mishpati logo

בעקבות הטבח בלאס וגאס: מי בישראל רשאי להחזיק נשק?

בארץ, בשונה מארה"ב, לא כל אדם רשאי לשאת נשק, ובוודאי שלא מדובר בזכות חוקתית. מי יכול להחזיק נשק, ומה עליו לעשות לצורך כך?

15.10.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
בעקבות הטבח בלאס וגאס: מי בישראל רשאי להחזיק נשק?

23 כלי נשק, 58 הרוגים ויותר מ-500 פצועים - אלו המספרים המבהילים העומדים מאחורי מסע הירי הקטלני בתולדות ארה"ב שנערך בשבוע שעבר. מתוך חדרו בקומה ה-32 במלון שבו שהה, טבח הרוצח במשתתפי פסטיבל קאנטרי שנערך בסמוך.

אף שבעת כתיבת שורות אלה, עדיין לא ברור מה היה המניע שעמד מאחורי מסע ההרג המטורף, מתחילים להתבהר פרטים על ארסנל הנשק שצבר הרוצח. המצבור האדיר שוב מעלה שאלות על הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן להשיג נשק בארה"ב.

בישראל, להבדיל מבארה"ב, המצב שונה. בארץ אחזקת נשק איננה זכות חוקתית, והמדינה לא מחלקת רישיונות כלאחר יד, אלא מקשה על השגתם. איך ניתן לקבל רישיון, ואילו מחסומים עומדים בפני טבח כמו זה שבוצע בארה"ב - בכך נעסוק בכתבה זו.

כדי לקבל רישיון לנשיאת נשק צריך לעבור מסלול בירוקרטי מפרך שיכול להימשך חודשים

האם כל אדם בישראל יכול להחזיק נשק?

ממש לא. כדי לקבל רישיון לנשיאת נשק צריך לעבור מסלול בירוקרטי מפרך שיכול להימשך חודשים. המדינה לא מעוניינת לחלק יותר מדי רישיונות, ובוחנת היטב כל בקשה המוגשת בעניין. הבקשה מוגשת לאגף כלי ירייה במשרד לביטחון פנים.

לבקשה לקבלת רשיון נשק יש לצרף טפסים שונים, בהם הצהרת בריאות

מה צריך לצרף לבקשה?

לבקשה יש לצרף טפסים שונים, בהם הצהרת בריאות. בהצהרה נדרש המבקש לאשר, כי מצב בריאותו (כולל מצבו הנפשי) תקין, ולהחתים עליה רופא, שנדרש לאמת את הדברים.

הגיל המינימאלי לרישיון הינו: גיל 21 - לאזרח ששירת שירות צבאי, לאומי או אזרחי

האם ישנם תנאי סף הדרושים לקבלת רישיון?

בהחלט. תנאי הסף הם אלה: על המבקש להיות תושב קבע, להתגורר בארץ 3 שנים לפחות, ולהיות בעל שליטה בסיסית בעברית. הגיל המינימאלי לרישיון הינו: גיל 21 - לאזרח ששירת שירות צבאי, לאומי או אזרחי; גיל 27 - לאזרח שלא שירת כאמור; וגיל 45 - למי שאיננו אזרח.

כדי לקבל רישיון פרטי להחזקת נשק, יש לעמוד בתבחינים, שנועדו לוודא כי נשיאת הנשק על ידי המבקש הכרחית, בין אם בשל מקום מגוריו או עבודתו

אילו תנאים נוספים נדרשים לצורך קבלת רישיון?

כדי לקבל רישיון פרטי להחזקת נשק, יש לעמוד בתבחינים, שנועדו לוודא כי נשיאת הנשק על ידי המבקש הכרחית, בין אם בשל מקום מגוריו או עבודתו. 

תבחינים אלה כוללים, בין היתר, (פרט למקום מגורים מסוכן/עבודה בישוב זכאי): עבודה כמורה דרך, חקלאי או מוביל חומרי נפץ ושירות בכוחות הביטחון (קצין בדרגת סגן ומעלה או נגד בדרגת רס"ר ומעלה זכאים לרישיון, וכן לוחמים ביחידות מיוחדות).

עוד זכאים לרישיון: בוגרי קורס מאבטחים בשב"כ או ברשות שדות התעופה, קציני ביטחון, לוחמי אש, עובדי מד"א, מדריכי ירי  ועוד.  בנוסף, אנשים שיש בידם כלי נשק ומעוניינים להותיר אותו כמזכרת, זכאים להגיש בקשה מיוחדת להחזיקו.

מה עלי לעשות אם אני זקוק לרישיון במסגרת עבודתי?

ישנם תבחינים ספציפיים הנוגעים לאנשים שזקוקים לנשק במסגרת עבודתם. למשל, נהגי אוטובוס שנוסעים בשטחים, קבלנים הבונים ביהודה ושומרון ועוד. אלה נדרשים לעמוד בדרישות ספציפיות ולהציג שורה ארוכה של אישורים. 

הבקשה עוברת בדיקה קפדנית על ידי המשטרה, שנדרשת להמליץ אם להעניק למבקש את הרישיון ובודקת את עברו הפלילי לעומק

אילו בדיקות עוברת הבקשה?

הבקשה עוברת בדיקה קפדנית על ידי המשטרה, שנדרשת להמליץ אם להעניק למבקש את הרישיון ובודקת את עברו הפלילי לעומק. 

כל תיק פלילי שנפתח נגד המבקש בעבר (כולל תיקים על שימוש בסמים קלים, חריגות בנייה או סכסוך שכנים) עלול לסכל את קבלת הרישיון על ידי המבקש, ולהוביל את המשטרה להמליץ לדחות את בקשתו באופן שרירותי.

כאן מסתתר עוד מוקש: ככל שהמבקש יהודי, המדינה מסתפקת בבדיקה המשטרתית. ואולם, למבקשים ערבים נערכת בחינה נוספת לצורך קבלת הרישיון על ידי שירות הביטחון הכללי. 

לאחר קבלת האישור, על המבקש לפנות לחנות נשק, ולרכוש את כלי הנשק המבוקש. לאחר מכן, יש לגשת למטווח, ולעבור הכשרה מתאימה לנשיאת הנשק הרלוונטי

קיבלתי אישור עקרוני להחזיק נשק. מה עלי לעשות כעת?

לאחר קבלת האישור, על המבקש לפנות לחנות נשק, ולרכוש את כלי הנשק המבוקש. אולם גם זהו איננו סוף הסיפור: לאחר מכן, יש לגשת למטווח, ולעבור הכשרה מתאימה לנשיאת הנשק הרלוונטי. רק לאחר שהמבקש עמד בכל הכללים, הוא זכאי לקבל רישיון.

יצוין, כי הרישיון ניתן בתחילה לתקופה של שנה, ולאחר מכן הוא עובר חידוש בכל פעם לתקופה של בין שלוש לחמש שנים. לצד זאת, בכל שנה נדרש המבקש לעבור מחדש מטווח, וכן לשלם את האגרה הנחוצה לצורך חידוש הרישיון.

רשיון לירי ברובה

בסיכומו של דבר, כמה זמן אורך התהליך לקבלת רישיון?

מדובר בתהליך ממושך, שיכול לארוך בין ארבעה לחמישה חודשים עד שמתקבלת תשובה.

אם פקיד הרישוי דוחה את הבקשה, ניתן להגיש ערר על החלטתו לוועדת ערר של משרד לביטחון הפנים, ואם נענים בשלילה, ניתן להגיש עתירה לבית משפט מחוזי

הבקשה שלי להחזקת נשק נדחתה. האם אני רשאי לערער על כך?

בוודאי. אם פקיד הרישוי דוחה את הבקשה, ניתן להגיש ערר על החלטתו לוועדת ערר של משרד לביטחון הפנים, ואם נענים בשלילה, ניתן להגיש עתירה לבית משפט מחוזי.
במסגרת עתירה זו, נדרש המבקש להראות כי ההחלטה בעניינו לא הייתה סבירה, וכי הרשות לא שקלה את השיקולים הנכונים ולא פעלה באופן תקין. 

באופן מעשי, לא ניתן להגיש עתירה כזאת באופן עצמאי, ולצורך הגשתה יש לפנות לעורך דין, מכיון שמדובר בהליך מורכב הטעון ידע, מיומנות וניסיון.

האם החלטתו של פקיד הרישוי היא סוף פסוק באופן מעשי?

לא, בית המשפט עשוי להפוך את ההחלטה, וכל מקרה נבחן לפי נסיבותיו הפרטניות. כך למשל, הח"מ ייצגה תושב שטחים, שהואשם בהחזקת נשק ללא רישיון. במסגרת המשפט נחשף, כי האיש סייע לכוחות הביטחון, ואף מנע בעבר פיגוע. על רקע זה, החליטה השופטת להטיל על האיש עבודות שירות (חרף העונש הקבוע לעבירה זו).

החזקת נשק ללא רישיון היא עבירה מסוג פשע, וטומנת בחובה מאסר של עד 7 שנים

מה העונש על החזקת נשק ללא רישיון? 

החזקת נשק ללא רישיון היא עבירה מסוג פשע, וטומנת בחובה מאסר של עד 7 שנים. אם העבירה מבוצעת בנסיבות מחמירות (למשל, מתברר כי כלי הנשק נגנב ושימש לביצוע שוד) חלה החמרה בעונש, והמבצע חשוף לעונש מאסר כפול, על פי חוק העונשין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים